Kedves Fórumtársak, és itt olvasók!
Egy kis segítséggel sikerült eljutnom az ÚJ topic indításhoz.
Nem tudom, ki hogy van vele, de nekem az agyamba szinte mindig "bevágódik" egy-egy dallam, s nem hagy nyugtot napokig...
Gondoltam, indítok egy zenei témakört a Szeretgom Fórumában, melyben mindenféle zene elfér majd egymás mellett anélkül, hogy valaki lefikázná.
Férjen tehát meg egymásssal a gyermekdal a népzenével, a magyar népdal a magyar nótával, a divatos slágerek a szimfóniákkal, a különféle népek népzenéi, az opera az operettel, a jazz a XX. század új irányzataival, és így tovább.
Ide mindenki elhozhatja a kedvenceit, és írhat is róla ismertetőt, tudományosat, vagy akár pletyka színvonalút is.
Tehát induljon a "Szeretgom polyhangverseny"!
Amire januárban a Dmolnár tippelt, hogy jó lenne sci-fi zenének, az is jóötlet, de nekem most így újra hallgatva előjött egy rádiós élmény a gyerekkoromból, mikor a nagy zöld szemű "világvevő" (nagy szó volt ez a 60-as években!) Orion rádiónk gombját tekergette a bátyám, valami jó zenét keresve az adók között, ott voltak ilyen fura puttyogó, nyekergő hangok, főleg, ha gyorsan tekerte a gombot.

Ilyesmi volt, csak szögletes, és nagyobb gombokkal. Arra határozottan emlékszem, hogy fönt középen volt a zöld szem.
Nagyon szerettük, nem tudom, mi lett vele?
A bátyám úgy tanult éjjel az egyetemi vizsgáira, hogy ezen hallgatott zenét.
Jól emlékeztem én, hogy írtam már valahol itt erről a Ligeti György műről, és igen, még januárban, de hát nem valami megfelelő helyen, ezért áthoztam most idea zenei topikba:
Na most pedig jöjjön egy "zenemű", amelynek a "kottaképétől" vagy fejre állsz, vagy "hülyét kapsz". vagy kikapcsolod... Több variáns nem jut az eszembe...
https://www.youtube.com/watch?v=71hNl_skTZQ

Ligeti György: Artikulation (1958)
Várkonyi Attila zenész, rádiós és televíziós műsorvezető, ezt írja a műről:
Ligeti György Kölnben megírta első elektroakusztikus zeneművét, a négyperces Artikulationt [ártikuláción], amelyről ő maga azt írta, tele van asszociációval. Hangzásai a szerző szerint különféle anyagokhoz hasonlíthatók, így vannak benne „szemcsés, törékeny, szálkás, száraz, nedves, nyálkás, ragadós, kocsonyás és tömör anyagok”. Másik megközelítésből a mű olyan gesztusokból áll, mint az emberi beszéd, de értelem nélküli beszéd, amely a valóságban létező nyelvek egyikét sem utánozza. A nagyon szűrt zúgások a mássalhangzóknak, a szinuszhangokból álló hosszabb szűrt zúgások pedig a magánhangzóknak felelnek meg. Ezek egymásutánja képzeletbeli szavakat, mondatokat adnak ki – erre utal a cím is.
Jó, jó, nem fog a kedvenceink közé tartozni, de az előbbi "zenebohóckodások" között ez is elmegy! 🤪
Vagy:

https://www.youtube.com/watch?v=Xj3gU3jACe8&list=RDEMRAa4Ct3UdD8BcATNP4pc1A&index=8
2CELLOS - Pirates Of The Caribbean - Hauser & Luka Sulic
Hát szóval ez egy XXI. sz-i irányzat komoly vagy inkább "komolytalan" zenészek számára! 😁 😱 🙉
Itt egy másik "zenebohóc", PÉTER BENCE (zongora):

https://www.youtube.com/watch?v=TjouNZZNE3g&list=RDEMRAa4Ct3UdD8BcATNP4pc1A&index=5
Beat IT - Michael Jackson x Peter Bence
A szokatlan hanghatásokkal semmi bajom, de miért kell ilyen "nyavajatörősen" előadni őket?!
https://www.youtube.com/watch?v=TjouNZZNE3g&list=RDEMRAa4Ct3UdD8BcATNP4pc1A&index=5
Pirates of the Caribbean
No neeeem! 😙 😡 😱 👺

EZT azért már mégsem!!!!
Ez nem zenélés, hanem BOHÓCKODÁS! 🤡 👺
Vagy én lennék ilyen maradi, hogy EZT MÁR nem veszem be?!
Nem hinném, hogy Freddy Mercurynak tatszene, hogy mit csináltak a dalából!
És nem értem Hausert, hogy rá hagyta magát venni ilyen idétlenkedésre?!
Komolyabb művésznek hittem volna ...
https://www.youtube.com/watch?v=1gJadngAhfk
Lola & Hauser - We Are The Champions
Vagy EZ most a trendi?
Hát igen, André Rieu Strauss zenekara híres, kiváló együttes, és RIEU maga is híres arról, hogy szereti a tehetséges fiatalokat, akár gyerekeket is bevenni a koncertjeinek közreműködői közé, egyfajta mecenatúrát eszközölve azok ismertté tételéhez. Régebben sokat hallgattam őket.
Továbbá nagyon ért a közönség inspirálásához, azonosulni velük, tudni, MI AZ, ami lázba hozza őket.
Pl. Mexicóban:
https://www.youtube.com/watch?v=AKZBfuR5c0E
Cielito Lindo - André Rieu en Mexico
Hogy itthon miért hagyták ki? Hát 2005-ben már nem volt "divat" az orosz zene, no pláne Sztálingrád felemlegetése...
Szerintem ez azért élvehetőbb...
Hogy miért tiltották le? Hát azt meg ki tudja? Ki tudna a diktátor és szolgáinak a fejével gondolkodni? Valami, valamiért nem tetszett...
Hozzáfűzés az előzőekhez:
Előhalásztam Pándi Marianne 2005-ben megjelent Hangversenykalauzának a Zenekari művek c. kötetét, és képzeld, abban is valósággal KIHAGYTÁK a VIII. "Sztálingrád" szimfóniát!
Nem is értem, miért?
Ebbe a könyvbe is én írtam bele cerkával a tartalomjegyzékbe a tételek címével együtt. Hogy ezt mikor csináltam, arról fogalmam sincs!
Érdemes a betett - asszem, francia - idegenből származó bemutatását elolvasni e szimfóniának, még az apróbetűs részt is, mert - ahogy mondani szokás! - ott van a kutyuska elásva!!!:)))
Igen, igen... régebben foglalkoztatott a Sztálingrád szimfónia, melyet a VII. Leningrád után a VIII. c-moll szimfóniának neveztek el ragadvány névvel...
A Tóth Dénes féle 1960-as Hangversenykalauzban még benne sincs, ÉN írtam be a tartalomjegyzékhez cerkával, hogy VIII. c-moll Op. 65. 1943 (EKKOR SZÜLETTEM!) Sztálingrád szimfónia 5 tételben.
Jól emlékszem, hogy valamikor foglalkoztam már "önszorgalomból" vele, s most találtam egy nem magyar ismertetőt róla:
https://hu.frwiki.wiki/wiki/Symphonie_no_8_de_Chostakovitch
Symphony no 8 Shostakovich
Elég szégyen, hogy még a SZAKMA is lesajnálta, elutasította, "veszélyes"-nek nyilvánították a kottájának publikálását is. Most találtam egy partitúrás videót róla:
https://www.youtube.com/watch?v=-axuluSEDhM
Shostakovich - Symphony No 8 (Score)
Itt még a Sztálingrádot se merték beírni rá...
Tételei:
A mű kissé rövidebb, mint a Hetedik szimfónia , és öt tételből áll, amelyek közül az utolsó hármat megszakítás nélkül játsszák:
A zenekari erők egy klasszikus vonós szekció, négy furulya (két piccolos ), három oboa (egy angol kürt ), négy klarinét (egy klarinét E-lapos és basszus klarinétban ), három fagott (köztük egy kontrabasszon ). négy szarv , három trombita , három harsona , egy tuba ; timpan és ütőhangszerek (nagydob, pergődob, cintányér, háromszög, xilofon, tam-tam, tamburin).
A mű előadása körülbelül 60 percig tart.
...............
Szóval le vagyok döbbenve...
Miért, és kinek a kedvéért titkosították?!:(((
Annak az embernek a művét, aki a VILÁG legszebb keringőjének titulált művet írta???!!!
Itt egy alighanem amatőr felvétel a műről xy (talán spanyol?) városból:
https://www.youtube.com/watch?v=Q_YsMiEex0k
Flashmob Waltz n2 de shostakovich - Plaza de Abastos de Pontevedra
Sosztakovics: Op. 65 8. c-moll Szimfónia "Sztálingrád
Nos igen, a csend.. A csend sok mindent mondhat. Valószínűleg Hirosimában azt a szörnyűséget látjuk, hogy egyetlen bomba mit okozhat, mert amúgy.... Hányan haltak meg Sztálingrádban, vagy Leningrádban, vagy akár Budapesten, vagy Berlinben... Senkit nem ráz meg nagyon... De hát az az egy bomba...
A modern zeneszerzők "kottáit" meg nem értem, és, hogy őszinte legyek nem is akarom érteni, bár tudom, a keresés, kutatás viszi előre a világot.
Egy kis örökzöld filmzene:

https://www.youtube.com/watch?v=gzEEB8MeD0c
The Beauty of Dictor Zhivago
Hát most megfogtál...
Sztálingrádról filmet asszem, gyerekkoromban láttam, ez a filmzene pedig, amit találtam Angelo Badalamenti olasz származású amerikai filmzeneírótól, mai zene, és szerintem tematikában nem igazán olyan kategória, mint a Hirosima.
A Sztálingrád az orosz nép HŐSIES küzdelméről szól a betolakodókkal szemben, a Hirosima pedig "csak egy nagy PUKK", illetve nemrég hallottam az első kísérleti atomrobbantásról egy előadásfélét, és AZ volt benne a ráció, hogy CSEND volt a robbanás után! Félelmetes, halotti csend!
Gondolom, ERRE gondoltál TE is. IGEN, valóban, a csend sokszok kifejezőbb tud lenni, mint ha hangok lennének helyette...
Egy meghökkentő esemény, egy meghökkentő, KEGYETLENSÉGBŐL odavetett szó... És az utána jövő csend... Hát megfagy tőle a levegő még kánikullában is.
Azért szerintem Penderecki remekművet alkotott a Hirosimával, hidd el nekem. Még a szakma is nagyra tartja, mit számít hát az én tetszést kifejező véleményem?!

Az meg, hogy milyen eszközökhöz nyúlt a zeneszerzés folyamán, az Ő dolga...
Vannak még nála is kacifántosabb zenei partitúrák, főleg az elekroakusztikus zeneműveknél.
Ligeti György
Sajnos mi ezekről már tanárként továbbképzéseken hallottunk valamicskét. Ezért aranybánya nekem az internet, mert ez naprakész!
Nincs kifogásom az új dolgok ellen a zenében (sem), ha élvezhető. Ha "csak" új, akkor megette a fene... A Beatles nem azért lett az, ami, mert új volt, henem mert új ÉS nagyon jó volt. Élvezhető. A multkori gitáros srác is jó volt nagyon, mert egyrészt szédületes technikát mutatott (mármint nekem szédületes) és nem mellesleg nagyin is jó és élvezhető zenét. Amúgy meg, ha Sztálingrádot be lehetett mutatni normál zenével, Hirosimát is be lehetne mutatni. Például a néma csönddel a végén... (nem akarok zenét szerezni)
Ahogy mondod, kiteszi!
Egyébként ráadásul ahány szerző, annyiféle "kottaírás", és aztán ott a magyarázó szöveg, mit hogyan, mivel, stb.
Ez van! Kell a használati utasítás... Ez szinte előírás a mai szerők műveinek kottáiban.
Már nem tudják, mit találjanak ki, hogy ÚJAT tudjanak produkálni...
De én szeretem a kreatív dolgokat, a meghökkentőt, az érdekeset, még ha riasztó, akkor is.
Mindenféle művészeti ágban. Legfeljebb én mást nézek ki belőle, mint a tervező, vagy amit a művész akart...
Lásd: új iparművészeti múzeum. Kinyitott könyv, vagy kehely?!😟 🤢
Nekem igen jó példa erre Beethoven, aki soha nem gondolta volna, hogy az egyik legjelentéktelenebb rondócska, a Für Elise lesz a legismertebb műve!

Ezt tartom szem előtt, ha olyasmit látok, ami megbotránkoztat, meglep, esetleg megijeszt.
Gondolj csak bele!
Hagyományos kottaírással ki lehetne fejezni az atombomba pusztító erejét?!
Mondjuk nem irigylem a karmestert, akinek ezt kell értelmeznie (mit lehet ezen értelmezni?) és azután levezényelni (kiteszi maga elé a stoppert?). Vannak pihent agyú emberek, az biztos... De hát ugye zene az, amit a szerzője annak tart...
Hát igen, így van! Nem egyszer mondtam már én ITT IS, hogy MINDEN ZENE, a vízcsöpögés is.
Jómagam a főiskolán bámultam el, mikor Penderecki Hirosimájának partitúráját megláttam, hogy csupa VONÓS hangszer játsza, a zörejféléket is a hegedű testén. Én meg azt hittem, mikor még csak hallottam, hogy ütősök csinálják!... Hát NEM!
Hát nem egy közönséges srác, és zene, az biztos. H ajól látom a spanyol iskolát követi, és engem mindig meglep, hogy agitár nyakán is lehet pengetni. De mint az ábra mutatja, lehet...
Találtam egy kitűnő osztrák gitáros srácot, elhoztam Nektek is, sok különleges hangzást hoz ki a gitárból, engem is meglepett:

https://www.youtube.com/watch?v=mC9GeVJxW5Y
Marcin Patrzalek - Austrias (Isaac Albeniz) - Solo Acoustic Gitar