<p>Szerdán megnyitották az esztergomi volt Vámházban a Széchényi Emlékév keretében gründolt kiállítást, ahol a „legnagyobb magyar” és a Mária Valéria híd építésének és újjáépítésének története mellett szóhoz jutottak az új, városunkba álmodott mobilgát tervei is. A tablókat október 11-ig tekinthetik meg.</p>
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. által életre hívott kiállítást szeptember 28-án nyitották meg.
Tasó László közlekedéspolitikai államtitkár a polgári Magyarországról is beszélt, és ebben a kontextusban a Mária Valéria hidat egyenesen a polgári világ szimbólumának kiáltotta ki.
Más előadóktól többek között az is elhangzott, hogy a kormány 2500 milliárdos útfelújítási programja egyenesen Széchenyi munkásságának folytatása, illetve hogy Széchenyi tutira NEM-mel szavazna október másodikán.
A sokszor elpuffogtatott és léleknélkülivé váló mondatok után felüdülés volt hallgatni Széchenyi Tímeát, a Gróf Széchenyi Család Alapítvány kuratóriumi elnökét, aki a Hídemberről emlékezve azt a történetet is megosztotta a nagyérdeművel, amikor István fejében először fogalmazódott meg a gondolat, hogy Pest és Buda között állandó átkelő építését fogja kezdeményezni. István akkor döntötte el, hogy forszírozni fogja a hidat, amikor egy hétig nem tudott átkelni a folyón, így lekéste szeretett apja temetését is.
Majd a beszédek után átvágták a kiállítás megnyitását szimbolizáló szalagot is.
Az Esztergomba tervezett védmű öt nyomvonal változatát is megtekinthetjük.
- I./A változat: árvízvédelmi fővédvonal az esztergomi és a táti védvonalak összekötésével, a gátőrház magasságában történő mellékág keresztezésével (piros-fekete csíkos)
- I./B változat: árvízvédelmi fővédvonal az esztergomi és a táti védvonalak összekötésével, a Szentléleki-patak torkolata feletti mellékág keresztezésével (narancssárga-fekete csíkos)
- II. változat: árvízvédelmi fővédvonal a Szentléleki-patak mentén (lila-fekete csíkos)
- III. változat: árvízvédelmi fővédvonal a M11 távlati gyorsforgalmi út 117. számú főútból kiágazó nyomvonalán (zöld-fekete csíkos)
- meglévő védvonal nyomvonaalán történő töltésfejlesztés
A szakemberek végül úgy döntöttek, hogy az 1/B változatot javasolják. A tervezés időszaka most kezdődik majd, az ígéretek szerint 2020-ra készül el a gát.