<p>Mint korábban utaltunk rá, <a href="https://www.szeretgom.hu/content/84475-2018-juniusara-keszul-el-az-uj-esztergomi-buszpalyaudvar-a-deli-varosreszben-nem-felhotlen-a-boldogsag">nem felhőtlen a boldogság</a> a déli városrészben az intermodális csomópont építése kapcsán, a szeptember 5-i fórum után a lakosok szerveződni kezdtek. A Budai-Nagy Antal lakótelep, a Kovácsi lakótelep, valamint a Kovácsi városrész lakói az alábbi nyílt levelet juttatták el szerkesztőségünkbe.</p>
Tisztelt Polgármester Asszony!
Tisztelt Önkormányzati Képviselők!
Az esztergomi intermodális csomópont tervezése kapcsán, még az előző testület és polgármester idején határozott a testület, és építési engedélyt adott egy olyan megoldásra, amely egy több ezer fős lakott terület közepére helyezi be az intermodális csomópontot.
A jelenlegi vasúti pályaudvar a mostani formájában is rengeteg zajjal és légszennyezéssel jár. A környéken élők ezt nap, mint nap tapasztalják. A zajterhelés jelenleg is az egészségügyi határértékek felett van, Esztergom levegője pedig az egyik legszennyezettebb az országban, amihez a pályaudvar még hozzátesz.
Miközben a munkahelyeken 60 dB felett zajvédő felszerelést írnak elő, jelenleg a vasútállomás környéki házak és lakások környékén a zajterhelés folyamatosan 65-74 dB között van, és percenként többször is 100 dB körülire ugrik fel ez a terhelés. Nagyobb teherautók, buszok, vonatok indulásakor ez 125 dB fölé emelkedik. A levegő folyamatosan szennyezett.
Ezekre a területekre, nappalra a „27/2008. (XII. 3.) KvVM-EüM együttes rendelet a környezeti zaj- és rezgésterhelési határértékek megállapításáról” jogszabály 50-55 dB hatérértéket állapít meg a legterheltebb 8 óra átlagára és naponta legfeljebb 3 ennél legfeljebb 10dB-lel magasabb csúcsot. A napi 240 buszindulás ezt 237x fogja túllépni csak ebben a tekintetben, nem beszélve a folyamatosan nagyobb zajterhelésről, ami önmagában is kiemelkedően túllépett zajszintnek számít a jogszabály szerint.
Tanulmányok bizonyítják, hogy akik 65 dB feletti zajban élnek (pl. úttest közelében) 20%-kal nagyobb eséllyel kapnak szívinfarktust, szenvednek neurózistól vagy alvászavartól, amely rontja az immunrendszert és a teljesítőképességet. A zajhoz nem lehet hozzászokni, ahogy ezt orvosi kutatások alátámasztották!
90 dB feletti zajterhelés már egyszeri alkalommal is maradandóan károsíthatja a hallószerveket. A 120 dB feletti zajhatás fizikai fájdalmat okoz.Az emberi fül az 1000 és 4000 Hz közötti hangokra fokozottabban érzékeny (diesel motorok zaja).
Miközben jelenleg is emberek ezrei szenvednek naponta egészségkárosodást úgy, hogy nem is tudnak róla, a testület támogatja a jelenlegi beruházást, ami a napi 240 elinduló busszal egészen biztosan tovább rontja a helyzetet. A beruházók elmondásai alapján a lakótelepet még zajvédő fal sem fogja védeni.
Az alapvető jogok biztosának és a jövő nemzedékek érdekeinek védelmét ellátó helyettesének közös jelentése szerint (melléklet) az Intermodális Csomóponttal kapcsolatban nem készült környezeti hatástanulmány, csak a vasútvonal felújításának vonatkozásában készült ilyen, de az nem terjed ki az IMCS városi és lakossági hatásaira, mivel abban az időben az IMCS még nem volt a tervek része.
Megállapítható volt, hogy az IMCS lakóövezetben való elhelyezésének terve nem szolgálja közvetlenül a településszerkezeti tervben foglalt környezetvédelmi célkitűzések teljesülését.
Megállapították, hogy a településrendezési eszközöknek az IMCS létesítésével összefüggő módosításához kapcsolódóan abban az esetben, ha egy terület korábbi, környezetvédelmi szempontból kedvezőbb övezeti besorolásának részbeni, környezetvédelmi szempontból kedvezőtlenebb megváltoztatására olyan építmények elhelyezése érdekében kerül sor, amelyek rendeltetésük miatt jelentős hatást gyakorolnak a környezetükre, a településrendezési eszközök módosítása során az egészséges környezethez való jog érvényesülése érdekében környezeti vizsgálat lefolytatása szükséges. Ilyen esetben a településrendezési eszközök módosítása környezeti vizsgálat lefolytatása nélkül veszélyezteti az egészséges környezethez való alapvető jogot.
A jelentés számos egyéb jogsértést és sérelmet állapít meg, melyek a mai napig fennállnak, és amelyek alapján megállapítható, hogy az IMCS ilyen módon való megépítése súlyosan sérti az itt lakók különböző jogait, és a városlakók jogait is.
A testületnek lehetősége van arra, hogy megállítsa ezt a beruházást, és egy olyan megoldást válasszon, – amit egyébként évek óta javaslunk – amely nem tenné tönkre senki életét. A tervekben a buszgarázzsal azonos helyre megépülhetne egy új állomás, buszpályaudvar, helyi járat pályaudvarral, akár taxiállomásokkal. A jelenlegi pályaudvar helye pedig végre lakóterületté válhatna, ahogy egyébként a rendezési tervben eredetileg szerepelt is.
Mi nem az IMCS ellen vagyunk. A városnak hasznára válna egy jól működő tömegközlekedés. De ez a terv egyrészt szükségtelenük teszi tönkre a város egy részét, másrész, ahogy az említett jelentés is rámutat, számos problémát egyszerűen nem old meg.
A jelenlegi buszpályaudvar környéke egy sivár, szennyezett, élhetetlen terület. Nem kétséges, hogy ez vár arra a területre is, ahová most át fog költözni. Ha már ez elkerülhetetlen, legalább legyen ez olyan helyen, ahol nem élnek emberek.
Az egész világon az a tendencia, hogy az ilyen központokat a lakóterületeken kívülre helyezik. Ez minden bizonnyal nem véletlen, és nem hinnénk, hogy Ön és Esztergom Város Önkormányzata nem tartaná fontosnak a városban élő minden egyes ember életét.
A Suzuki buszok napi zaj-, por- és levegőszennyezése is egy olyan gond, amitől évek óta szenvednek a környékbeliek, de senki nem törődik velük. Azt szeretnénk, ha a buszok nem a lakott területen keresztül, hanem azt elkerülve járnának.
Senki nem tudja jelenleg, ki döntötte el szakmai szempontok alapján, hogy ezt a megoldást kell választani. Azt sem tudjuk, mik azok a szempontok, amelyek ezt a megoldást indokolják, és milyen érvek szólnak más megoldások ellen. Úgy érezzük – mivel mi magunk is felkerestünk szakmabelieket – hogy valójában nincsenek is szakmai szempontok figyelembe véve, de legfőképpen a helyben élők akaratát hagyták figyelmen kívül.
Kérjük Önt, hogy, mint a város Polgármestere, képviselje az érdekeinket! Tegyenek azért, hogy a következő 30-40 évben ne kelljen ezeknek a családoknak zajban, szennyezett levegőben élniük a gyerekeikkel! Vonják vissza a hozzájárulásukat az építkezéshez, és tervezzenek új megoldást, ami elkerüli a lakott területeket!
Köszönettel,
Budai-Nagy Antal Lakótelep lakói
Kovácsi Lakótelep lakói
Kovácsi városrész lakói
Esztergom, 2016. szeptember 13.
IDE kattintva lehet aláírni a nyílt levelet a neten. A gyűjtés azonban élőben is megy.