Szeptember 5-én a Művelődési Házban tartott fórumot a kivitelező az Esztergom-Budapest vasútvonal villamosításának részkérdéseiről és a beruházáshoz kapcsolódó rekonstrukciókról. Emocionálisan meglehetősen izgalmas 3 órán keresztül pörgött együtt a fórumozó társaság. Az információhiány és a bizonytalanság közepette akár mozgolódásba is kezdhetnek a lakosok. Azt tudták például, hogy októberben teljesen feltúrják a Baross Gábor utcát, és elkezdik a Sugár-Baross-Ady utcák kereszteződésében a régóta ígért körforgalom építését?
A Művelődéi Ház kisterme teljesen megtelt, és az utóbbi langyos időszak egyik legpará(z)sabb hangulatába csöppenhettek a helyszínre ellátogató érdeklődők. És a kérdések még mindig ugyanazok: miért a Vasútállomás mellé zsúfolják be az új buszállomást, amikor temérdek hely akad a környéken; miért nem képviseli a Városvezetés az ott élők érdekeit; egyáltalán minek ez az intermodális csomópont (3-ból 2 esztergomi küszködik a brüsszeli tolvajnyelv hazánkba katapultált kifejezésével a mindennapokban, ezért a továbbiakban hívhatjuk akár közlekedési csomópontnak is)?
Tényleg el akarták titkolni a fórumot?
Számítani lehetett rá, hogy a találkozás a lakossággal nem lesz egy békemenet, de még sétagalopp sem (főleg, hogy korábban megtörtént az az ízléstelenség is, hogy Győrbe tettek egy fórumot), és a higgadt, illetve megfontolt kérdések mellett tucat számra felszínre buknak majd a lakossági panaszok is.
Természetesen ez csak abban az esetben van így, ha a lakosok tudják, hogy sor kerül majd az ankétra.
Nem akarunk összeesküvés-elméleteket gyártani (itt jegyeznénk meg továbbá, hogy a városi pletykákkal ellentétben az sem teljesen igaz, hogy a Szeretgomot Soros György pénzeli (olyannyira, hogy az elmúlt egy évünket például zömmel az Önkormányzat finanszírozta), és mi lennénk a helyi Soros-janicsárok), mindenesetre nagyon furcsán jött le, hogy az esztergom.hu-n egyetlen karakter sem utalt a rendezvényre, bár aznap volt egy hír a portálon, amelyik V-betűvel kezdődött.
A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-hez (továbbiakban: NIF) eljuttatott ímélünkben (sic) természetesen utánakérdeztünk a szervezésnek is. Loppert Dániel, a NIF kommunikációs igazgatója azt üzente, hogy a tájékoztatást a kivitelező cég (STO-Esztergom konzorcium) végezte, ők a lakossághoz, valamint az Önkormányzathoz összesen körülbelül 400 darab szórólapot juttattak el. Ezzel párhuzamosan pedig a NIF Zrt. Facebook-oldalán is megjelent az esemény, illetve (utánajárva a dolgoknak) a Szeretgomra is felkerült a fórum híre.
Volt tájékoztatás, a NIF nem akart titkolózni, önök pedig szépen eljöttek. Az pedig csupán operatív kérdés marad, hogy az esztergom.hu vagy az Esztergom újság miért volt ilyen szűkszavú a témát illetően, miközben Dorogon sikerült a honlapra feltenni az eseményt (ott is volt fórum a dorogi problémákra koncentrálva) a honlapra, és most figyeljenek: a kesztölc.hu-n is beszámoltak az esztergomi rendezvényről.
Újra gyorsul a vonat?
Az augusztus 29-től érvényes menetrend szerint már 68 perc alatt felérhetnek városunkba Budapestről . Úgy tűnik, ez még mindig lejjebb faragható, így a villamosítás elkészültével és az új Flirt vonatok munkába állásával akár 1 óra alá is csökkenhet az utazási idő Esztergom és a főváros között. A villamosítás végét 2018 szeptemberére ígérték, de a NIF úgy tájékoztatott minket, hogy a vonal már 2017 végére is alkalmassá válik a villamos vontatásra.
Na, most akkor mit újítanak fel és mikor?
Először is – mint előbb írtuk - villamosítják a vonalat. Közben 2017 szeptemberére rekonstrukción esik át az esztergomi állomás is, illetve (most ez a legújabb időpont) 2018 júniusára a hozzá tartozó létesítményekkel egyetemben közös közlekedési csomópontot alkotva elkészül az új, tizenkét állomásos autóbusz-pályaudvar is a vonatállomás tőszomszédságában (fontos az időpont, hiszen az esztergomi piac kialakítása részben a buszok költöztetésének függvénye).
2017 júniusára pedig két újabb körforgalommal gazdagodik az esztergomi közlekedési infrastruktúra. Átadják majd a 111-es úton, a Kincses pataknál, valamint az Ady Endre, Baross Gábor és a Sugár utcák kereszteződésénél kialakított egy-egy körfolyosót is.
A városlakók már 2016 végén saját bőrükön tapasztalni fogják: itt bizony gőzerővel folyik a munka! Egy hónapon belül, októberben megkezdődik a Baross Gábor út felújítása (körülbelül két hónapig az utat is lezárják), illetve a hozzá szorosan kapcsolódó körforgalom építése is.
Annyit talán érdemes mindehhez hozzáfűzni, hogy a beruházás-fűzérhez kapcsolódó kiviteli tervek még nincsenek teljesen kész. Ha már kézzel foghatóak lesznek, úgy a lakosok újra felülhetnek a fórumvonatra. Legalábbis ezt ígéri a NIF.
Nem zötykölődünk tovább az állomás előtt sem?
A felvételi épület megújulásával párhuzamosan a régi esztergomi macskakövek is eltűnnek majd a helyszínről. Remélni tudjuk, hogy az állomás előtti rész és a Baross Gábor utca között elterülő zötyrengeteg is eltűnik.
Ez mind okés, de akkor hová teszik végülis a buszpályaudvart?
Oda, ahová eddig is mondták, gondosan bezsúfolva a vonatállomás mellé. A buszparkoló pedig a Kincses patak előtti területre épül, és a jövőbeni körforgalommal csatlakozik majd a 111. számú főúthoz. A megépülő új utat azonban egyelőre nem fogják összekötni a Schweidel József utcával. Szerencsés Gergely képviselőtől megtudtuk, hogy a potenciális forgalomcsillapító beruházás továbbra is napirenden van.
Kényes téma a környéken a zajvédelem, a lakók közül többen is fizetett méréseket végeztek az ingatlanjaikban, és a decibelek bizony a határérték fölé ugrottak. A hivatalos hatástanulmányok azonban másfajta eredményre jutottak, így zajvédő falak csupán az állomás bal oldalán épülnek az új autóbusz pályaudvartól az üzemi út mellett a házak felőli oldalon a Kincses patakig.
Természetesen a lakosok bármikor panasszal élhetnek az illetékeseknél, akik még címüket is mellékeltek:
STO-Esztergom konzorcium irodája, 1142 Budapest, Tatai út 95.
Személyesen munkanapokon 8 és 16 óra között
Telefon: 06-30/723-2637
E-mail: eva.csaszar@strabag.com
És/vagy:
Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.: info@nif.hu
Az IMCS Bocs, a közlekedési csomópont létjogosultságát (Esztergomban, ráadásul a város szélén) érdemben senki nem tudja bizonyítani, még a fórumon is csak halovány fejtegetések mutatták, hogy ezen egyáltalán elgondolkodtak. Csak úgy, mint azon, hogy jó helyre kerül-e a buszpályaudvar. De eljuthatunk a gondolkodásunk határáig is, és feltehetjük a generációk óta magunk előtt görgetett végső kérdést: az esztergomi vonatállomás jó helyen van?
Mégis akkor ki képviseli az esztergomiak érdekeit?
Elképesztően jó kérdés ez is. Valószínűleg már Tétényi Éva (és persze az akkori képviselők) alatt nyugvópontra kellett volna jutni a beruházás körüli mizériának. Az új adminisztrációt csak annyiban terheli a kérdés súlya, hogy 2014 decemberében megerősítették a kiválasztott terveket. Egyedül Szerencsés Gergely, az érintett terület képviselője szavazott a többiektől eltérően, ő ugyanis egy tartózkodást nyomott az ülésen, és most is jelen volt az ankéton.
A fórumon egyébként a polgármestert képviselve ott volt még Bánhidy László is, aki magánemberként nem feltétlenül értette, hogy miért kerül oda a buszállomás ahová, amikor költözhetne a környéken máshová is, kicsit talán messzebb a lakóterülettől.
Úgy tűnik azonban, hogy a tervek véglegesek, és bármi is történjen az elkövetkező időszakban, a buszvéget az eredeti elgondolások szerint, a korábban elképzelt helyszínen húzzák majd fel
Bár - a tényektől eltekintve - a tiltakozás joga még a lakók kezében van. És élhetnek is vele.
Vágányzári információk. Busz helyett majd vonatra pattanhatnak.
Rákosrendező és Esztergom között teljes, folyamatos kizárás:
Szeptember 23. 20.40 – Szeptember 26. 01.30
Szeptember 30. 20.40 – Október 3. 01.30
Október 7. 20.40 – Október 10. 01.30
November 4. 20.40 – November 7. 01.30
November 11. 20.40 – November 14. 01.30
Esztergom-Kertváros és Esztergom között teljes, folyamatos kizárás:
2017. március 24. 20.40 – március 27. 1.30
2017. március 31. 20.40 – április 3. 1.30
Leányvár és Dorog között teljes, folyamatos kizárás:
2017. április 21. 20.40 – április 24. 1.30
Felsővezeték-építési és –szerelési munkák naponta, éjszakai (23.20 – 4.40) vágányzárakkal 2016-ban és 2017-ben egyaránt.
Ez se lett kész 2018 júniusára...
Nem gyorsabb a vonat . Talán lesz. De ha még beraknak 3 megállót minden bokorba akkor nem is lesz.
Azt pedig az IMCS messze nem oldja meg hogy a beérkezők oda érkezzenek ahova akarnak. a városba.Az iskolákba stb. Tehát az IMCS jelenlegi verziója is utasellenes, hiszem 15-20 perccel messzebb érkeznek be, mint ahova eddig.Senki meg sem kérdezte őket. Talán kellett volna.
c) Dömös-Sárisáp meg PIlismarót-Kesztölc stb. viszonylatok indítása a sűrű órákban, hogy az iskolákba igyekvő környékbeliekre ne kelljen sűríteni a helyi járatrendszert.
...az IMCS-t megépíteni nem kell félnetek jó lesz...
A nagy-nagy érdekharcban sajnos egy fontos érintett csoport érdekei nem látszanak megjelenni, az utasoké, akik természetüknél fogva ugye nem esztergomiak.
A 2013-s fórumon elhangzik erre vonatkozóan a kérdés, majd az azt következő válaszokból nem meglepő módon kiderül, hogy a forgalmi adatok szerint az utasok döntő többségének célpontja Esztergom. A hivatkozott megvalósíthatósági tanulmányt már sajnos nem találtam meg újra (az internet felejt?, valakinek megvan még a másolat esetleg?), de emlékeim szerint ~95%-ot jelentett ez a szám, azon belül is elsősorban a Központ és a Vár környéke. Ezek ma még "elérhetőek" gyalogosan, a vasútállomásról ez már nem lehetséges. Megoldások:
a) átszállás helyi járatokra
- nincs megfelelő kapacitás a csúcsok lefedésére (negyed órás ütem? pfff), finanszíroznia is a városnak kellene
- további terhet ró a közútra
b) végállomásoztatás városközponti leszállóhellyel
- extra rezsikilómétereket ki finanszírozza?
- további terhet ró a közútra
A tanulmány további, szerintem alapvető szakmai hibája, hogy a Tesco melletti pályaudvarral vetette össze, a meglévő felújítása/továbbüzemeltetése kimaradt a költség-haszon-elemzésből. Emögött lehet is sejteni a megrendelői szándékot a háttérben...
Holottt az egyik legfontosabb paramétere a közlekedési módoknak az eljutási idő, melyet a pályaudvar tervezett kihelyezése valószínűleg csak tovább növel. Anno a vasút visszaszorult a busz javára külterületi állomások miatt, majd a busz is vesztett az egyéni közlekedés javára. Mára gyakorlatilag szinte legtöbben csak "kényszerből" utaznak tömegközlekedéssel (túl fiatal/öreg, rendkívül alacsony jövedelem), célszerűségből egyre kevesebben. Erre folyamatra erősíthetünk most rá...
Amíg tehát a fenti problémákra nincs kidolgozott, megnyugtató, hosszútávon garantált válasz, addig NEM SZABAD ilyen nagyságrendű beruházásba fogni, mert e nélkül csak bebetonozunk az elkövetkező 30-40 évre egy rossz megoldást!
A magyar nép lovas nemzet, ezért főleg ne fordítva üljünk a nyeregben: ne azért építsük meg valamit, mert erre van pályázat, hanem olyat építsünk amire valóban szükség van!
Középtávon is működőképes alternatíva lehet, ha
- a helyközi személyszállítás liberalizációjával a "Volán" (vagy utódja) a megrendelő elvárásainak megfelelően új földgázüzemű buszokat állít forgalomba (motorja nem kormol, gyorsan bemelegszik), amint azt tették számos vidéki nagyvárosban (Miskolc,Zalaegerszeg, Kaposvár) >90%-os támogatással; a szükséges LNG/CNG töltőállomás létesítésére már most is lehet pályázni;
- jelenlegi pályaudvar kisebb költségvetéssel, de megújul: több zöldfelület (pl konténeres fák), útburkolat helyreállítás, buszok korlátozott tárolása (pl kamionparkoló befejezésével, töltőállomással), váróterem/utastájékoztató korszerűsítés
- fő közlekedés útvonalak gyakori gépi takarítása, valódi pormentesítése (nem csak sepregetés!!!)
Aztán 20 év múlva , a használt nyugati önvezető autók importjával pedig a téma lassan okafogyottá válik...
"1. A mostani tervek szerint az új buszpályaudvar úgymond " bezsúfolásra" kerül a vasútállomás mellé... Érdekes, hogy a mostani, évtizedek alatt fennálló, valóban bezsúfolt és abszolút utasellenes igénytelen állapot senkit sem zavart annyira. pláne, hogy a buszpályaudvarnál lévő ingatlanokat teljes mértékben elértéktelenítette az 5méterre folyamatosan pöfögő és parkoló buszok tengere."
Így igaz, mintha csak magam mondtam volna, Vánnyadt Vánnyadtovics Vinyov! :)
Arról nem is beszélve, hogy amikor a teszkós verziót nyomta a város, akkor pont az "intermodalitás a korszerű forgalomszervezési elv" felkiáltással kampányoltak ellene Gézáék.. És egy friss diplomás közlekedésmérnök srác diplomamunkáját lobogtatták mint alternatívát, ami a jelenlegi parkoló és a volt füszért raktárak helyére tette volna a buszokat, aSchweidel túloldalára, a lakótelep mellé.. (Ami műszakilag tök korrekt megoldás, de azért a jelenlegi verzió egy hangyányit mégiscsak lakóbarátabb..)
Mindenesetre több mint érdekes, hogy 2006-ban az volt a nóta, hogy "miért nem a vasút mellé!", most meg az, hogy "miért a vasút mellé?" ..
https://youtu.be/86mcFm2-rxE
Csak két megjegyzés;
1. A mostani tervek szerint az új buszpályaudvar úgymond " bezsúfolásra" kerül a vasútállomás mellé... Érdekes, hogy a mostani, évtizedek alatt fennálló, valóban bezsúfolt és abszolút utasellenes igénytelen állapot senkit sem zavart annyira. pláne, hogy a buszpályaudvarnál lévő ingatlanokat teljes mértékben elértéktelenítette az 5méterre folyamatosan pöfögő és parkoló buszok tengere.
2. Lehet kritizálni a mostani intermodális végkifejletet, de a Kovás Gézáék "pusztábakitevős" utasellenes "alternatíváján" kívűl a város részéről évtizedek alatt nem született épkézláb valós alternatíva /leszámítva a Meggyes éra Tescos -szintén "bezsúfolt és a mostaninál is rosszabb elvetélt projektjét/.
Sajnos ez történik , ha Esztergom részéről a város valóban égető 4-5 problémájával kapcsolatban nem sikerül 40 év alatt alatt VALÓS alternatívát felvázolni és forrásokat hozzárendelni./lásd. piac ügye/ A Facebook-on meg egyéb nyilvános fórumokon meg olvashatjuk "hogy tele a hócipőjük" az országban máshol lakóknak, azzal, hogy Esztergom kap egy nagy projektet Állambácsitól és mindig csak a "vernyákolás" megy. "Máshol összetennék a két kezüket, ha ilyen közlekedésfejlesztési projektet kapnának 100% állami/ úniós finanszírozással..."
Ja és arra még ugye nem sokan gondoltak hogy ha a buszvég és a vasút ugyanoda kerül, akkor az átadás után garantáltan meg vannak számlálva a párhuzamos busz/vonat közekedés napjai Egom-Budapest viszonylatban, hiszen nincs egy olyan gazdag ország a Földön ahol félórás/órás ütemben ilyen pazarlást finanszíroznának úgy hogy a buszokhoz képest a vonat fél órával gyorsabb...
Ez előre vetíti, hogy ha 2018-ig nem sikerül /az előzmények után garantáltan nem fog/ egy korrekt ütemes megfizethető és minőségi városi tömegközlekedést összehozni, akkor lesz ám itt elégedetlenség.... Persze megtörténhet a "csoda" és a Modern Városok program keretében /ígéret szerint/ támogatás érkezik és pl. sok más vidéki városhoz hasonlóan vadiúj elektromos midibuszflottát kap a város.... Tényelg O.V. mikor is jön Egomba Kaczinski nélkül kirándulgatás helyett "díszpolgárként" a várossal tárgyalni?