A Volánbusz azt tervezte, hogy a vonatozási láz miatt egyes szakaszokon csökkentené járatainak számát, mint utóbb kiderült, a ritkítás az esztergomi utasokat is érintette volna. Egyes pilisi önkormányzatok viszont kezükbe vették sorsuk alakítását, és tiltakoztak a számukra kedvezőtlen menetrend ellen.
Fotó: Máthé Zoltán/MTI
A csökkentés terve a Pilisszántói Önkormányzat júniusi közreadott levelével került a köztudatba. A Szeretgom is a 10-es út Facebook csoportban szembesült először a Volán elképzeléseivel.
A társaság indoklása szerint a menetrend átszervezésére azért lenne szükség, mert a Budapest-Esztergom vasútvonal közlekedésének újraidításával az emberek közlekedési szokásai is megváltoztak, és egyre többen váltanak buszról vonatra. Kérdeztük a MÁV Zrt. illetékeseit is, ők válaszukban azt írták, hogy az augusztusi vonalnyitó ceremónia óta valóban nőtt a vonattal utazók száma, és mintegy 30%-kal emelkedett a felújítás előtti adatokhoz viszonyítva, a rekonstrukciós időszakához képest pedig kb. duplájára nőtt. A vonal villamosítása után pedig valószínűleg folytatódik a trend.
A menetrend módosítását július elsejéig lehetett véleményezni. A pilisszántóiak, több más településhez hasonlóan, végül tiltakozó levelet küldtek a Volánbusznak - tudtuk meg a Pilisszántói Önkormányzattól.
Az elképzelés
Az eredeti tervek szerint a 800-as járat menetsűrűsége hétvégén és munkaszüneti napokon 30 percről 60 percre növekedne. A 810-es vonalon (Budapest–Pilisvörösvár–Piliscsaba–Kesztölc) munkanapokon a reggeli 3 és a délutáni 4 járat helyett csupán 2-2 járatot közlekedtetnének. A 805-ös Budapest-Piliscsév-Kesztölc útvonalon közlekedő járatot szabad- és munkaszüneti napon megszüntetnék.
820-as jelű buszok (Budapest–Pilisvörösvár–Pilisszántó) iskolaszünetben délelőtt 15 helyett 20 percenként, délután 20 helyett 30 percenként járnának. A 830-as és 831-es járat (Budapest–Solymár–Pilisszentiván–Pilisvörösvár–Pilisszántó) menetsűrűségét is ritkítanák munkanapokon: reggel 15 helyett 20 perces, délután 20 helyett 30 perces követéssel, és délután minden járat csak Pilisvörösvárig közlekedne. Ellenben sűrítenék a 815-ös busz közlekedését (Budapest–Pilisvörösvár–Dorog–Nyerges).
És mi történt Esztergomban?
Június végén a Városházi Info-n kérdéssel fordultunk az Esztergomi Önkormányzathoz, amiben arra voltunk kíváncsiak, hogy érkezett-e hozzájuk hasonló megkeresés a busztársaság részéről. A Szeretgom végül nem kapott választ. Ma viszont megtudtuk, hogy az Önkormányzat jövő hét hétfőre tervezi, hogy hivatalos levél formájában információt kér a társaságtól.
A kérdéseidre a választ Kesztölcön leled meg
Mivel a tervezett menetrendi változások leginkább Kesztölcöt érintették volna hátrányosan, és mivel olyan menő honlapjuk van, hogy lerí róluk, szeretnek informálódni, feltételeztük, hogy ők mindenkinél jobban tájékozottabbak a buszközlekedést illetően, így felhívtuk őket.
Vöröskői Istvántól, a község polgármesterétől megtudtuk, hogy mivel csak a Pest megyei települések kaptak a Volánbusztól értesítést, így a község lépett, és a Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft-hez és a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumhoz fordult a járatritkítás ügyében. A Minisztérium a megkeresésre közölte, hogy nem engedélyezi a 800-as, a 805-ös (Budapest–Pilisvörösvár–Piliscsév–Kesztölc–Dorog) és a 810-es (Budapest-Ppilisvörösvár-Piliscsaba-Kesztölc) járatok tervezett ritkítását, ellenben - a vasúti villamosítás hatásaival párhuzamosan - vizsgálni fogja a csökkentés későbbi lehetőségét.
Így a villamosítás után valószínűleg tényleg jöhet a járatritkítás, hiszen a feltételek is kedvezőbbek lesznek. Az új Flirt szerelvények kapacitásnövekedése, és a buszközlekedés átszervezése - rá és elhordó autóbuszjáratok fejlesztése - biztosíthatja majd a rugalmasabb közlekedést a környék lakosságának.
Friss:
Kesztölc közösségi oldalán közben megjelent a Minisztérium hivatalos válasza is.
Szende: egyetértek.
A Volánbuszt egyszerűen utasították a járatcsökkentésre és kész. - a bamba paraszt meg benyalja ..... a terelést ...
A vasút pedig "hasít"? No azért ott kicsit bonyolultabb a helyzet,
1. a szerelvények összeállítására jobban kellene figyelni.
2. Ha többen is utaznak ne egy kocsiba kelljen felszállni két szerelvényt (is) megtöltő utasmennyiségnek - akkor talán nem lenne olyan feltünő .... Vörösváron!
3. És egy nem kevésbé fontos tényező : nézzük meg a megállóhelyek elhelyezkedését egy-egy településen ...
... ps.: ha összevetjük Vörösvár ill. Esztergom számait akár meg is lepődhetönk.
Most csak Esztergom. Nézzük meg a leszálló utasok számát a busz ill a vonat esetében.
Nos ha megnézzük akkor kiderül, hogy szemen szedett hazugság a vasút dicsőítése ....
- hazudni_hazudni_hazudni már Lenin is megmodta. A fidesz pedig koppintja ... :)
Miért nem indítanak olyan (akár szóló) buszokat amik nem állnak meg Piliscsabáig ... vonatozzanak sokat a Csabától "fölfelé".
Hé bamba szamarak ébredjetek már fel és ne csak a foci vb alatt ordítozzatok.
Az esztergomi önkormányzat honlapja siralmas(nesze semmi,fogd meg jól).
Tájékoztatás szempontjából nem mindegy,hogy működtetik a honlapot napra készen vagy sem,nincs mondanivalójuk?
Köszönet a Szeretgom-nak,hogy tájékoztatást kapunk az esztergomi eseményekről mert nincs más lehetőségünk máshonnan tájékozódnunk.
A tájékoztatás elsősorban az önkormányzat feladata lenne,Szánalmas,hogy a Szeretgom kérdésére még választ sem adnak,semmibe veszik a lakosságot bezzeg a választási kampányban nagyon aktívak voltak.
(Polgármesteri Hivatal-esztergom.hu Portál bejegyzései:2008.12.09 és 2014.01.15,Gratulálok!)