Párbeszéd Esztergomért, kudarc a nyitányon
2016. ápr. 8.

<p>Érdektelenségbe fulladt a korábban beharangozott párbeszéd. Az Önkormányzati képviselők és a városházi munkatársak mellett alig páran vettek részt az eseményen. Néhány lényegesebb kérdést érintettünk azért, többek között megtudtuk, hogy akár egy hidroplán reptér is települhet a Duna esztergomi szakaszára. És azt tudják már, hogy hol húznak fel hamarosan gyalogos alagutat a városban?</p>

Fotó: Romanek Etelka/Facebook


A kevésbé sikeres kezdés összetevői a Szeretgom szerint.

 

Érdektelenség. Nagyon kevesen jöttek el, és még ez a kisszámú közönség sem tudott elvonatkoztatni a múlt sérelmeitől, így nem jött létre a várva várt párbeszéd sem. A fórum szimbolikus pontja lett, amikor megkérdezték, hogy miért nem nevezik át a most átnevezett buszmegállókat.

Időpocsékolás. Úgy tűnik, hogy fórumftúltengésben szenvedünk, pedig látni kellene, hogy ezek sehová nem vezetnek. Ha megnézik lejjebb, hogy milyen információkat szedtünk össze, láthatják, hogy szinte nem történt semmi. Semmi lényeges. Korábban Philipp Frigyes ankétjai újításként hasítottak bele az áporodott esztergomi levegőbe, de ezeken az eseményeken sem a fórum jelleg dominált, egyszerűen jó volt hallgatni a kivülről jött, de tájékozott szakember benyomásait rólunk. Néhány sarkos véleménytől eltekintve, úgy tűnik, a főépítészi látogatás sorozat célt ért, az esztergomiak bíznak Philipp Frigyes szakértelmében.

Megbeszélnénk, de nem tudjuk, hogy mit. Sokszor olyan érzése volt az embernek, hogy mi sem tudjuk pontosan, mi miért történik Esztergomban. Központi témaként jelentkezett a helyi járat közlekedés. A koncepció máig nem világos, és azt sem tudjuk, hogy például milyen lakossági ötleteket építettek be az új menetrendbe. Kérdés: ha a mostani esztergomi helyi járat közlekedést európai színvonalúnak hívjuk, akkor mégis hova lehet még fejlődni?

Szakemberek hiánya. Az intermodális csomóponttal kapcsolatban sem lettünk okosabbak, pedig az utóbbi idők egyik legfontosabb fejlesztése lesz majd Esztergomban, ha egyszer elkészül. De mégis miért lesz ez jó nekünk, ott, a város szélén? Csak a kommentelők kreativitása mentheti meg a helyzetet.

Stand-up. A konferanszié tízperces kitérőivel (=átvezető mondataival) teljesen félrevitte a fórumot. Mondják, hogy a kevesebb bibliai utalás, néha több.

 

Azért pontokba szedtük az újdonságokat is.

 

Esztergom utcáiról most már tényleg eltűnik az éjszakai sötét.

Nem marad már sokáig sötét a Bajcsy-Zsilinzsky utcán, pénteken az Önkormányzat rövid megbeszélést követően átadja a munkaterületet az E-On-nak. Bár sokan nem értették, hogy miért kellett a megoldásra ennyit várni, amikor köztudott, hogy a Fürdő-kanyarban több vendéglátóipari egység is üzemel, hétvégente pedig fiatalok futkosnak egyik oldalról a másikra. Mégsem történt sokáig semmi. Szerencsés Gergely képviselő arról tájékoztatott minket, hogy bürokráciai buktatók miatt késett a helyreállítás, hiszen a vezetékeket fel kell újítani, a rekonstrukció után viszont nem mindegy, hogy milyen borítást kap a felbontott járda. A rendeletek térkövet írnak elő, ami jelentősen megdobja a költségeket, így a városvezetésnek és a szolgáltatónak kooperálni kell.

Alagút épül a belvárosban.

Hamarosan a kordonnal elkerített Bajcsy-Zsilinszky úti házak elé a rácsok helyett alagutat építenek majd a gyalogosok fokozottabb védelmére.


 

A KNYKK megtanult számolni, így az utasoknak nem kell tovább percfejtésbe bonyolódniuk.

Ígérték, megcsinálták. Mostantól a buszmegállókban nem kell számolnunk, ha éppen a következő buszra várunk. A menetrendek immár a járművek pontos érkzezési idejét jelzik az adott megállóban.

Figyelnek minket a buszokon. Vajon emelkednek-e a bevételek?

A járatokon mostantól kamerák is üzemelnek a biztonságos közlekedés érdekében. Másrészről az Önkormányzat ezektől az eszközöktől is várja, hogy növekedni fognak a közlekedésből származó bevételek. Ha pedig több pénz folyik be, akkor idővel új területeket vonhatnak be a tömegközlekedésbe, illetve új járatokat is indíthatnak majd. A fejlesztések további gátja az ingyenes Tescos busz is. A jövőben foglalkoznak majd az áruházi járattal is.

Megújulnak útjaink.

A Közút októberig felújítja a Kossuth Lajos utcát a IV. Béla király utcától a körforgalomig, illetve a Táti utat a Szegfű utcáig. Továbbá a Kiss János utca is új burkolatot kap a körforgalomtól a Kincses patakig tartó szakaszon. Eck András képviselőtől megtudhattuk, hogy a városi költségvetés kiemelt felújítási projektjei közé került a Siszler, a Kaán, az Erzsébet és az Árpád, illetve a Bocskoroskúti utcák rekonstrukciója.


 

Intermodális csomópont? Nonszensz!

Sokan nem értik, hogy mégis mi értelme kivinni a buszvégállomást a város határába, ha ez utasok úgyis a belvárosba szeretnének jönni. A kérdést illetően ismét nem lettünk okosabbak, annyit azonban megtudhattunk, hogy valószínűleg az új állomás avatása után is betérnek majd a járatok Esztergom szívébe, így kis kerülővel hajtanának csak az állomásra. Egy ilyen forgatókönyv esetén természetesen plusz költségekkel kell majd számolni. Mindenesetre a KNYKK képviselői elismerték, hogy akárhova is költözik az állomás, mindenképpen jobb lesz, mint ami most van. Az építtetők részéről nem érkezett senki.

Esztergom vízi és légi közlekedésének felfuttatása.

A MAHART fejlesztené az esztergomi kikötőt, a gát tervezésével párhuzamosan amúgy is hamarosan megoldást kell találni az esztergomi hajóállomás elhelyezére. Még nem tudni pontosan, de lehetséges, hogy mobilkikötőkbe érkeznek majd a hajók városunkba. Szó van róla, hogy a Dunán hidroplánrepterete alakítanak majd ki. Erről csak későbbre ígértek bővebb tájékoztatást.

Júniusra elkészül Esztergom közlekedési koncepciójának első üteme.

2017 második felére pedig érkezik a második etap is.

 

A sorozat májusban folytatódik, akkor a turizmus témakörét járjuk körül.