A híres lourdes-i keresztút a Vármúzeumban

<p><span style="color: #000000;"> Kiállítás nyílt Maria de Faykod Franciaországban élő magyar származású szobrász lourdes-i keresztútstációit bemutató, saját készítésű fotóiból a Magyar Nemzeti Múzeum Esztergomi Vármúzeumának lovagtermében szerdán.</span></p>

"Ezekből az alkotásokból gyógyító hatás sugárzik. Azok a betegek, akik ellátogattak Lourdes-ban ezekhez a stációkhoz, lelkileg gyógyultak" - mondta a tárlat megnyitóján az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) egyházi, nemzetiségi és civil társadalmi kapcsolatokért felelős államtitkára. Soltész Miklós hozzátette: "Ha a feltámadás üzenete eljutna az emberekhez, sokkal kevesebben adnák a fejüket olyan gondolatokra, melyek a pusztulásba vezetnek".

Maria de Faykod lourdes-i Keresztútjának különlegessége, hogy a stációkat nem a klasszikus 14. jelenetnél, Jézus halálánál fejezte be. Azt akarta, hogy a Lourdes-ba zarándokló betegek a keresztút végén ne a sírba helyezett Jézust lássák, hanem a feltámadott Krisztust, ezért a művet három további stációval egészítette ki - emelte ki az Esztergomi Vármúzeum igazgatója. "Így a remény üzenetéhez kötötte a művét. A három befejező stáció a Mária várja a feltámadást, a Feltámadás és az Átlényegülés, amikor feltámadt Krisztus megjelenik az emmauszi tanítványoknak"- mondta Rezi Kató Gábor.

Székely János, az Esztergom-budapesti Főegyházmegye segédpüspöke köszöntőjében kiemelte: "Ezek a stációk nem a fizikai kínról szólnak. Gyönyörű fény- Krisztus végtelenségének fénye - ragyog bennük. A krisztusi szeretet fénye átlényegíti a szenvedést".

A kiállítás alapja 17 nagyméretű, fekete-fehér kép, amelyek az egyes stációkat ábrázolják. A többi fotón a stációk egyes részletei láthatók. Az arcokat, kezeket 44, azonos méretű felvétel mutatja be. A fennmaradó fotók pedig nagyobb részleteket jelenítenek meg a 17 szoborból.

Maria de Faykod magyar születésű, francia állampolgár. Családjával 1975-ben politikai menekültként telepedett le Párizsban, ahol 1978-ban a Nemzeti Képzőművészeti Akadémián kezdett tanulmányokat.

Munkáit 1985-től 1988-ig a párizsi Galerie de Faykodban állította ki. A provance-i Aupsban telepedett le, ott nyitotta meg szabadtéri múzeumát 1996 júliusában.

Legismertebb, világhírű munkája a tizenhét stációból álló Lourdes-i Keresztút. A krisztusi szenvedés és a feltámadás misztériumának elmélyítésének reményében gyökerező újszerű, monumentális mű 2003 és 2008 között készült.

A Béres Alapítvány támogatásával megvalósuló fotókiállítás a Magyar Nemzeti Múzeum Esztergomi Vármúzeumában április végéig látható. Ezt követően Pécsett, majd Máriapócson, majd Székesfehérváron is megtekinthetik az érdeklődők.

 

MTI