<p>Néhány órára a magyar biciklis bürokrácia fővárosa lettünk, hiszen Esztergom látta vendégül a Kerékpárosbarát Település és Kerékpárosbarát Munkahely pályázat 2016-os kampányindító rendezvényét. A polgármester köszöntőjében bejelentette, hogy fejlesztik majd az EBI-t.</p>
Fotó: Szeretgom
Nagy várakozásokkal indultunk az országos kerékpáros kampány esztergomi nyitórendezvényére. Úgy gondoltuk, hogy az esemény rangjához mérten a polgármester nem csupán a szokásos tiszteletköröket futja majd végig beszédében, hanem rövid bevezetés után ízelítőt kaphatunk majd az esztergomi kerékpáros infrastruktúra fejlesztését illetően is, hiszen a költségvetésben már megjelentek az erre szánt összegek.
Fotó: Szeretgom
Kicsit különös, hogy mennyire renegát helyet foglalunk el a honi kerékpárúthálózatban. Pedig nálunk működik az ország egyik legnagyobb kerékpárgyártó üzeme, Neuzer András neve és az általa létrehozott brand igazi húzóerő, ráadásul itt van Esztergom legújabb büszkesége az EBI is, amely Magyarországon a legelső közbringa rendszere volt. Ebben még a fővárost is jóval megelőztük. Aztán mégsem történt meg az esztergomi kerékpáros forradalom.
Fotó: Szeretgom
Végre áttörés jöhet?
A gyönyörű szavak és megannyi elképzelés ellenére nem sok mindent tudunk felmutatni, pedig a város igazi kerékpáros nagyhatalom lehetne.
Az egyetlen kerékpárút városkája
A városban mindössze 6 kilométernyi épített kerékpárút fut, amely tényleg rettentően kevésnek tűnik, viszont a megyei átlaghoz viszonyítva így is kiemelkedő. Így az EuroVelo 6 „Duna-menti kerékpárút” rövidke esztergomi szakasza összeköttetés nélkül, mindkét végén a semmibe torkollik. Korán sem életbiztosíték, hogy megvalósul, de a helyzet javítása érdekében természetesen a megyei grémium is elkötelezte magát a nemzetközi kerékpárút bővítése mellett.
Az Integrált Városfejlesztési Stratégia (ITS) hangsúlyozza az Esztergom-Visegrád szakasz megépítésének, a a Déli városrész és Kertváros, illetve a belváros és az Ipari Park kerékpárutas összeköttetésének fontosságát, a hírek szerint pedig Esztergom hamarosan kerékpáros zarándoklat egyik stációja is lehet.
A biciklis közlekedés fejlesztése gazdasági oldalról is indokolt lenne, ezt támasztják alá a 2011-es népszámlálás ingázással kapcsolatos adatai is. A helyben dolgozók 7,8%-a választja a biciklit a munkába járáshoz.
Ingázók megoszlása
Forrás: KSH
Esztergom főépítésze korábban meghirdette, hogy olyan települést szeretne varázsolni városunkból, amely végre felszabadul az évszázados nyomás alól, és nem mindent a turizmus felpörgetésének rendel alá, hanem végre egy élhetőbb város alapjait akarja lerakni. A gyalogosutak fejlesztése mellett prioritásként jelölte meg a biciklis infrastruktúra továbbgondolását is.
Fotó: Szeretgom
Romanek Etelka beszédében kitért a Neuzer gyár és Esztergom viszonyára is. Kifejtette, hogy a városvezetésnek szándékában áll az esztergomi közbringa rendszer kiterjesztése, illetve a kerékpárgyártóval fennálló kiváló kapcsolat elmélyítése is. Mint kifejtette, tervben van, hogy több településsel együttműködve valósuljon meg az EBI bővítése. Új irány lehet, hogy mindezt a térség vállalkozóinak bevonásával terveznék meg az elkövetkező időszakban.
Az ITS vonatkozó fejezetei szerint megdupláznák a forgalomba álló járművek számát, így az EBI szinte teljesen behálózná a város főbb útvonalait. Elérne például a vasútállomáshoz is.
Korábban a Kossuth hídnál és a Vasútállomásnál tervezték újabb dokkolók kialakítását