Az esztergomi vasútról a szakember szemével
2016. jan. 20.
<p>A Nyugatitól Esztergomig 130 év vasúttörténetén döcögünk keresztül, számtalan műszaki megoldás egy vonalon, nehezen üzemeltethető infrastruktúra, ráadásul céltalan tervezés.</p>
Andó Gergellyel, a Magyar Közlekedés főszerkesztőjével, szakújságírójával beszélgettek a Jazzy Rádió Millásreggeli c. műsorában.
Amit megtudtunk:
- Az esztergomi vonalon egy öszvér megoldás született, 130 év vasúttechnikai megoldásai megtalálhatók alig félszáz kilométeren. Például Dorogon kézzel állítják a váltókat. Az uniós forrás nem volt elég mindenre, így erős műszaki kompromisszumok születtek a kivitelezés közben.
- A hiba kódolva van a rendszerbe (renegeteg különböző berendezés a vonalon, ezek karbantartása más-más módon történik), a MÁV szakemberhiánya pedig ráerősít a helyzetre.
- Miért tart sokáig az építkezés? Szakaszolva, az uniós tervezési időszakokra lebontva történik a kivitelezés, ezért tart 10-15 évig egy beruházás, miközben a rekonstrukció hasznos élettartalma 30 év.
- Az esztergomi vonal esetén senki nem mondta ki az elején, hogy valójában mi is a cél. Ezért a gyenge menetrendi struktúra. A forgalmi kitérőket nem arra optimalizálták, hogy egy jó minőségű menetrendet hozzanak létre. Hanem arra a logikára épült, hogy a vonatok minden megállóhelyen megálljanak. Így pedig nem lehet kihasznáni a pálya erősségeit.
- Állítólag csupán néhány telekkel kellett volna többet kisajátítani, hogy 120-szal is száguldhasson a vonat.
A műsort ITThallgathatják meg.