„A kéz, a szív és a fej iskolája” - interjú Tompa Andreával az esztergomi Waldorf Óvoda és Iskola kilátásairól
2015. dec. 23.

<p>Mióta bedobták a köztudatba, hogy hamarosan új iskola és óvoda nyithatja meg kapuit Esztergomban, rögtön a városi közbeszéd homlokterébe került a Waldorf kezdeményezés. <a href="https://www.szeretgom.hu/content/81770-kertvarosban-nyithatja-meg-kapuit-az-esztergomi-waldorf-ovoda-es-iskola">Az intézményt Kertvárosban szeretnék megnyitni 2016 szeptemberétől.</a> Interjút készítettünk Tompa Andreával, az esztergomi Waldorf Óvoda- és Iskolakezdeményezés képviselőjével. Most mindent megtudhatnak az Esztergomba tervezett oktatási intézményről.</p>

Kép forrása: private-schools.startclass.com


 

December elején került az esztergomi képviselő-testület elé az ügy, a Csodafa Waldorf Alapítvány kérelemmel fordult az Önkormányzathoz, amelyben az Arany János Iskola egykori, azóta üresen álló és meglehetősen leromlott állagú épületét szerették volna térítésmentesen használatba venni, közben saját erőből vállalták volna az ingatlan felújítását is. Akkor a városatyák elnapolták a döntést, tegnap pedig újabb halasztásra került sor, ugyanis az épületért egy másik szervezet is bejelentkezett, a kialakult helyzet feloldására bizottságot hozott létre a képviselő-testület.

 

Ha nagyon röviden és tömören szeretnénk megfogalmazni, akkor tulajdonképpen mi a Waldorf–mozgalom lényege?

Egyik legtalálóbb jellemzése: a kéz, a fej és a szív iskolája, ahol a test, a lélek és a szellem táplálása egyensúlyban történik. A tananyag út (nem cél), amelyet helyesen értelmezett módszertan jellemez; a tanítás és a nevelés alapja a gyermek testi, lelki, szellemi fejlődése; útja pedig a gyermek valódi lényének megismerése.

A kezdetek

A Waldorf-pedagógia 1919 óta gyakorolt reformpedagógia, megalapítója Rudolf Steiner. Az első Waldorf-iskolát Stuttgartban (Németország) nyitották meg, a Waldorf-Astoria cigerettagyár munkásainak gyermekei számára. Magyarországon a két világháború között nyílt meg az egyik első "külföldi" Waldorf-iskola, manapság pedig már 55 óvoda, 35 iskola és 7 pedagógus továbbképzés működik országszerte, valamint 9 kezdeményezés dolgozik óvoda, illetve iskola beindításán. Makroszinten pedig a világ legnagyobb alternatív iskolai hálózatának részeként ma a lakott kontinensek 60 országában, több mint 1000 iskola (óvodákkal és gyógypedagógiai intézményekkel együtt több mint 3000 intézmény) és több mint 100 tanárképző intézmény működik. Több európai országban (Norvégia, Finnország, Svédország, Svájc bizonyos részei) a 12. év végén kiadott Waldorf-diploma megfelel az állami érettségi, ill. számos helyen a felsőoktatási felvételi követelményeknek is. A Waldorf-intézményekben végzett diákokat kifejezetten nagyra becsülik a felsőoktatási intézmények, a fiatalok általában tudatosságukkal, kreativitásukkal és a csoportmunkákban szerzett tapasztalatokkal felvértezve emelkednek ki társaik közül.

Rudolf Steiner, aki életet lehelt a Waldorfba


 

 

Mióta tervezgetik, hogy Waldorf-sulit hoznak létre Esztergomban?

Én magam már évek óta játszadoztam a gondolattal, hogy Esztergomban vagy vonzáskörzetében legyen Waldorf óvoda és iskola. A Waldorf óvodák és iskolák országszerte szülői kezdeményezésre jönnek létre. A mi kezdeményezésünk 2015 januárjában indult útjára egy szülői-baráti beszélgetést követően. Néhány hét alatt futótűzként terjedt el a hírünk és rengeteg lelkes, tenni akaró család csatlakozott hozzánk. Innen már nem volt megállás, hiszen ez az ügy már nem csak a saját gyermekeink jövőjéről szólt, hanem sok-sok családról, akik szebb, tisztább jövőt szeretnének a felnövő nemzedéknek. Azóta is heti rendszerességgel vannak újonnan csatlakozó családok, támogatók.

 

Egyáltalán minek a hatására fogtak bele a tervezgetésbe, netán kritikával élnek a város oktatási intézményeivel szemben?

Tudjuk, hogy a jelenlegi oktatáspolitika a gyerekek szempontjából nem a legmegfelelőbb mederben halad, de kezdeményezésünkkel nem a helyi oktatási intézmények munkáját bíráljuk, támadjuk. Inkább úgy fogalmaznék, hogy más úton haladunk, másképp tekintünk a gyermekre, más lehetőséget kínálunk. Sok megerősítést kapunk a minket támogató szülőktől, szakemberektől nem csak helyi szinten, hanem országos viszonylatban is.

Az alapító szülők egy meghatározó része, már évekkel ezelőtt tudatosan fordult a Waldorf életmód irányába, és most összehozott minket a sors. Vannak olyan családok is, akik a hagyományos rendszerből való menekülésük közben figyeltek fel ránk és a mi kezdeményezésünk révén varázsolta el őket a Waldorf.

 

A Waldorf-iskola főbb jellemzői:
  • Rendszerint egy tanár kíséri a gyermekeket és tanítja a közismereti tárgyakat az első hat-nyolc évben osztálytanítóként.
  • Az osztályközösség lehetőség szerint fennmarad a buktatás elkerülésével, a diákok helyzetét egyénileg mérlegelve.
  • A Waldorf-pedagógiai módszerek következetes alkalmazása motivációs és fegyelmezési kérdésekben
  • Az óra- és napirendek az életkori sajátosságoknak és a tanítás ritmusának fgyelembe vételével készülnek.
  • Az iskola mindennapjait átszövik a közösséget alakító és erősítő tevékenységek, - hóünnepek, évszakünnepek, az éves ritmushoz igazodó ünnepek, kirándulások, gyakorlati munka, színdarabok, stb.
  • Nincs osztályzás, – ahol a törvényi lehetőségek ezt megengedik, - ehelyett szöveges értékelés készül, amelyben a diák teljesítményének leírása mellett fejlődését is értékelik és elismerik, impulzusokat adnak a további munkához.
  • A pedagógiát áthatja a művészi nevelés és művészettel nevelés.
  • Az iskola életét és a tananyagot a természet közeliség, illetve a goethei természetszemlélet jellemzi.
  • Különleges tantárgyak: az euritmia, a Bothmer-gimnasztika és a formarajz.
  • A tanórák tantárgy-blokkokra (epochák), szakórákra és egyéb tanítási formákra oszlanak.
  • Az idegennyelvórák az első osztálytól megjelennek.
  • Az iskolák független, nem felekezeti szabad vallásórákat kínálhatnak.

Kép forrása: www.emersonwaldorf.org


 

 

Miért pont Kertvárost szemelték ki az iskola otthonának? Rengeteg üresen álló épület várná önöket a város szívében is, amelyek helyet biztosíthatnának az iskolának (pl. ott a Balassa Iskola egykori tömbje a bazilikával szemben).

Valóban rengeteg üres épület van a városban, és szinte mind önkormányzati tulajdonban. A megfelelő épület megtalálásán már tavasz óta munkálkodunk szakemberek bevonásával. Nemcsak az esztergomi, hanem a környező településeken lévő üres épületeket is felkutattuk. Egy épületnek rengeteg törvényi előírásnak kell megfelelnie ahhoz, hogy óvoda, illetve iskola működhessen benne. Az ingatlan befogadóképessége is kulcskérdés, hiszen az induláskor minimum 10 teremre van szükségünk. Az sem volt mellékes, hogy milyen mértékű felújításokat, átalakításokat kell elvégeznünk egy épületben ahhoz, hogy 2016 szeptemberében elkezdhessük az oktató-nevelő munkát benne.

A legtöbb esztergomi épület siralmas állapotban van, egy ilyen elhanyagolt épület felújítása több száz millió forintba kerülne (pl, régi Balassa épület). Így ezekkel nem is kalkulálhatunk. Mindent mérlegelve, a kertvárosi régi iskolaépület az egyetlen ingatlan Esztergomban, mely megfelel az előírásoknak és a lehetőségeinknek is.  

A Waldorf- pedagógia sajátossága a természetközeli szemléletmód. Az ovis csoportok és az iskolások is hetente, kéthetente mennek kirándulni, túrázni. Azt is figyelembe kellett vennünk, hogy az óvodától, iskolától milyen természeti értékeket, és hogyan tudnak megközelíteni a gyerekek.

 

A Waldorf óvodákról:
  • A Waldorf pedagógia alapja a Rudolf Steiner által kidolgozott antropozófia (~az emberről való bölcsesség), mely független nemzeti, etnikai, vallási és politikai különbségektől.
  • A Waldorf óvodapedagógus munkájának alapja  Rudolf Steiner  embertanának ismerete - különös tekintettel a kisgyermekkor sajátosságaira. A pedagógus törekedjen ezek folyamatos elmélyítésére, gyakorlati megélésére és alkalmazására, vegyen részt továbbképzéseken.
  • A pedagógiai munka a Waldorf Óvodapedagógiai Program (1999) és az arra épülő, Waldorf pedagógiai szakértők által elfogadott/szakértett Helyi Program szerint folyik.
  • A Waldorf óvodai csoport délelőtti életét két szakképzett óvodapedagógus együttes munkája kíséri. A csoportvezető óvónő rendelkezzen felsőfokú óvodapedagógusi végzettséggel, valamint a Nemzetközi Szövetség a „Waldorf Steiner Kisgyermekkori Nevelésért”és a Magyar Waldorf Szövetség által elismert Magyar Waldorf Óvodapedagógus Képzés tanúsítványával. A csoport másik óvónője rendelkezzen állami képesítéssel, a Waldorf Képzést pedig három éven belül kezdje meg. Az óvoda délutáni működésének személyi és szakmai feltételeit, a Helyi Programban meghatározott pedagógiai szempontok szerint, a pedagógusok a fenntartókkal egyeztetve alakítják ki.
  • Az óvoda pedagógiai vezetését az együtt dolgozó óvónők közössége, az Óvónői Kollégium látja el. A feladatokat megosztja, kerülve minden hierarchikus szerkezetet. Az Óvónői Kollégium felel a nevelés minőségének fejlődéséért és ellátja az óvoda vezetését. A Fenntartóval együtt felel a működés törvényességéért.
  • „Minden nevelés önnevelés” mondja R Steiner. A Waldorf óvónő folyamatosan fejleszti önmagát, egyénileg és a konferencia munkán belül is. •Együttműködik más Waldorf intézményekkel regionális, országos és nemzetközi szinten.
  • Minőséggondozás területén követik a Magyar Waldorf Óvodák közös ajánlását, melyet a Magyar Waldorf Szövetség elismer. Ezzel összehangolva kidolgozzák saját önellenőrzési rendszerüket.
  • A működtetésben törekednek a tudatosságra, átláthatóságra.
  • A szülőkkel folyamatos kapcsolatot ápolnak, nyitottak és együttműködnek velük a gyermekek érdekében, átláthatóságra törekednek
  • Ígyekeznek nyilvánosságban dolgozni, a Waldorf-pedagógia értékeit megosztani, és a kulturális életben tevékenykedni.

Kép forrása: www.waldorftoday.com


 

 

Esztergom (illetve a környék) életében mit jelentene az új intézmény?

Előzetes felméréseink alapján egyértelművé vált, hogy nem csak esztergomi családok választanak minket, hanem a környező településekről is sokan vállalnák a beutazást (Dorog, Csolnok, Piliscsév, Kesztölc, Tát, Tokod, Nyergesújfalu, Lábatlan, Bajót). Waldorf óvodát és iskolát nem azért választ a szülő, mert „az van a szomszéd utcában”, hanem azért, mert hisz a  Waldorf-pedagógia létjogosultságában, és ő maga is részese szeretne lenni ennek az aktív közösségnek. Vannak családok, akik ezért bevállalják a napi 40-50 km utazást is.

Fantasztikus lehetőség az, ha valakinek elérhető közelségben, helyben vagy akár csak 10-15 km távolságra van Waldorf intézmény.  Mit nyer az a település, ahol Waldorf intézmény működik? Az arra nyitott családok lehetőséget kapnak egy olyan alternatív oktatás részesévé válni, amelyben egy erős, összetartó közösség tagjai lehetünk, amelyben valóban a gyermekek a fontosak. Az sem elhanyagolható tény, hogy minden Waldorf iskola alapfokú művészeti iskolaként is működik. Emellett a Waldorf közösségek a település életében és országos szinten is aktívan részt vesznek helyi és országos rendezvényeken szervezőként, előadóként, résztvevőként.

 

Mik a közeli és jövőbeni céljaik?

Jelenleg előadások, beszélgetések és foglalkozások formájában igyekszünk megmutatni az érdeklődő szülőknek és gyermekeiknek a Waldorf világát. Eközben a háttérben gőzerővel folyik a padagógiai-szakmai, valamint az alapítványi-fenntartói háttérmunka is. A tavasz-nyár időszakában főként a következő dolgokra kell összpontosítanunk: engedélyeztetések, felvételi eljárások lebonyolítása, létszámok véglegesítése, épület felújítása, berendezése. 2016 szeptemberében megnyithatja kapuit a Waldorf Óvoda és Általános Iskola, megkezdődhet az oktató-nevelő munka. Kihirdetett munkaköreinkre nagy a túljelentkezés, de minden erőnkkel azon vagyunk, hogy a legjobb pedagógusokkal tudjuk megkezdeni a közös munkát. Hosszútávú tervünk, hogy felmenő rendszerben kiépítsük a gimnáziumunkat is. 

Az esztergomi Waldorf Óvoda- és Iskolakezdeményezés internetes oldalát ITT érhetik el, Facebook-on pedig ITT tájékozódhatnak. A Waldorf iskolák pedagógiai módszeréről pedig ITT nézhetnek meg rövid összefoglaló kisfilmet Vekerdy Tamás előadásában.