„A főváros, a vasút is nyer vele, ha ide jobb összeköttetés létesül”
Helytörténet
2015. aug. 19.

<p>Ön is felháborodott a vonat másfél órás menetidején? Örüljön, hogy nem 2 óra 20 perc az út!</p>

A szeretgom már két hete megírta, amire most az országos sajtó is lecsapott, nevezetesen, hogy a 44 milliárd forintból három év alatt elkészült német színvonalú vasút augusztus 20-tól csupán pár perccel lesz hamarabb a Nyugatiban, mint a felújítás előtt - legalábbis a villamosításig, és a Flirt-ök érkezéséig. A hírportálokat, közösségi médiát azonnal elárasztották a felháborodott hozzászólások. Ezen felbuzdulva gondoltuk utánajárunk, hogy történelminek mondható távlatokban milyen menetidővel közlekedtek a vonatok Esztergom és a főváros között.

 

Az Esztergom című újság 1930 máusában beszámolt a városi közgyűlés üléséről, amiben a városatyák arról panaszkodnak, hogy az 1895-ben átadott [Kenyérmező-Óbuda] vasútvonalon megnyitása óta nem csökkent a menetidő, és nem történt érdemi fejlesztés.

 

Dr. Gróh József e kérdésnél rámutatott arra, hogy hiábavaló minden áldozatkészségünk és erőfeszítésünk, ha a MÁV. továbbra is olyan magatartást tanúsít városunkkal szemben, mint eddig. Az új nyári  menetrendben is még mindig 2 óra 15, sőt 2 óra 20 perces menetidő alatt járatja a Budapest—Esztergom közti 58 km-es vonatjáratok legnagyobb részét. 35 éve áll fenn ez a vasútvonal s azóta nem lehetett keresztülvinni a menetidő csökkentését. Tanulmányozzuk csak a külföldi menetrendeket, mily nagy távolságra járnak a vonatok ennyi idő alatt...

 

A város és vármegye országgyűlési képviselői és felsőházi tagjai útján sürgessük a MÁV. igazgatóságánál a kedvezőbb összeköttetést. Ez fővárosi érdek is. Kíséreljük meg rámutatni arra, hogy a főváros kiránduló közönsége is, a vasút is nyer vele, ha ide jobb összeköttetés létesül.

 

Az országutak megjavulása folytán a város vezetőségének összeköttetésbe kell lépnie a főváros nagy közlekedési vállalataival, hogy vasár- és ünnepnapokon kisérletkép állítsanak be Budapest—Esztergom közt autóbuszjáratokat.


A tetszéssel fogadott felszólalásra a polgármester válaszolt. A székesfővárosi Idegenforgalmi Hivatallal állandó és barátságos összeköttetésünk van, így az ünnepi autóbuszjáratok ügyét keresztülvihetőnek véli. A vasútjáratok ügyében illetékes helyeken hidegséget, megnemértést tapasztalt. Helyesli, hogy a menetrend javítását állandóan szorgalmazzuk. Köszönetet mondott Gróh dr.-nak az értékes felszólalásért.

 

Nagy változás talán abban állt be, hogy vonatos fórumokon a kettes vonalat (ezek vagyunk mi) rendszerint a MÁV  kedvencének nevezik, ahol anno a Desiro-k is kezdték a pályafutásukat több mint egy évtizede, és ez az a vonal, ami minden pénzt elnyel, míg a többire nem jut semmi.

 

Végezetül álljon itt egy beszédes ábra az IHO.hu múlt heti cikkéből:

(forrás)