<p><span>Zárókonferenciájához érkezett június 30-án az Esztergom – Párkány között megépítendő teherkomp átkelőhely beruházása. A kétrészes esemény első felében a projekt összes érintettjének képviselője találkozott a Prímás Pincében, ahol tájékoztatókban összegezték a beruházás minden vetületét. Ezután a konferencia résztvevői bejárást tartottak a teherkomp átkelőhelynél.</span></p>
A Esztergom – Párkány között megépítendő teherkomp átkelőhely beruházásáról szóló zárókonferencián Romanek Etelka esztergomi polgármester, Szabó Eugen párkányi polgármester és a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. vezetői mellett jelen voltak a beruházás létrejöttén bábáskodó szakpolitikusok, szakreferensek, minisztériumi főosztályvezetők, felvidéki, térségi érintett politikusok, támogatók, projektfelelősök.
A zárókonferencián – egy építési napló következetességéhez hasonlóan – a felszólalások mentén, a projekt kigondolásától, a tervezésen és előkészítésen át, az engedélyek és financiális háttér megszervezésén túl, a konkrét beruházás, kivitelezés részletei is felsorolásra kerültek.
Romanek Etelka beszédében kiemelte, hogy a teherkomp beruházásának befejezése különös jelentőséggel bír, hiszen Esztergom és kapcsolódó térségei számára, társadalmi és gazdasági szempontból nagy előrelépésnek számít az új átkelési lehetőség. Az esztergomi polgármester arra is felhívta a zárókonferencia résztvevőinek figyelmét, hogy történelmi helyzete és földrajzi adottságai miatt a királyváros számára mennyire fontos, hogy minél szorosabb kapcsolata legyen a Felvidékkel. A szellemi és fizikai átkelők megtartásán, létrehozásán túl fontos, hogy Esztergom az egykori főváros, a környékén élőknek reményt adó település is volt és az is kíván lenni, mondta Romanek Etelka, aki beszéde végén megköszönte az új teherkomp átkelő tervezőinek, előkészítőinek, támogatóinak, kivitelezőinek, a projektben bármilyen részt vállaló szereplőjének munkáját, fáradozását, segítségét.
Az átadásról szóló zárókonferencián elhangzott: a kivitelezés során a 11. számú főúton 385 méter hosszan sávos, két buszöböllel rendelkező csomópontot alakítottak ki, illetve ide csatlakozó 605 méter hosszú, a kompkikötőhöz tartó két sávos bekötő utat építettek. A kompkikötő mederbe épített vasbeton rámpából, várakozó és parkolóhelyekből, iroda- és szaniterépületből, ellenőrző pontból és két sorompóból áll. A teherkomp átkelő kialakításakor közvilágítás, víz- és szennyvízellátás, elektromos- és távirányítás, valamint az érintett környező területek parkosítását, megerősítésének kiépítését végezték el.
Az átadás kapcsán Iván Zoltán, a projektben kezdeményező és támogató szerepet is vállaló Kolping-család projektvezetője, egyebek mellett a teherkomp hamarosan induló működésének részleteiről beszélt. Mint mondta, Szlovákia második legnagyobb teherpályaudvarával, illetve a volt papírgyárnál lévő teherkomp kikötővel szomszédos teherkomp átkelő a korábban elvégzett vizsgálatok alapján irányonként naponta 60-80 tehergépjárművel kell számolni. A tervezett dízel üzemű teherkomp 16 tonna tengelyterhelés viselésére lesz alkalmas, ez egyszerre négy kamiont jelent. Az átkelés becsült időtartama, a beszállítás kezdetétől a kihajózás befejezéséig 20-25 perc lesz. Amennyiben igény mutatkozik rá, később két komp egyidejű működtetésére is lehetőség van. A teherkomp kikötő forgalom irányítását végző, továbbá a karbantartást és üzemeltetést végző személyzet irodája a szlovákiai oldalon kapott helyet.
(Romanek Etelka/Facebook)