Megszállták Esztergomot a környék bortermelői
2015. jan. 29.

<p>Borfogyasztót és termelőt közelebb hozni egymáshoz, felhívni a figyelmet a helyi termékek különlegességére, ez a célja az Ister-Granum EGTC 2012-ben elindult projektjének. Az eredményeket összegző kiadványok bemutatására kerülts sor a Prímás Pincében, ahol Horváth Zoltán sajtótájékoztatón ismertette munkájuk eredményeit és a kötetekhez vezető munka részleteit.</p>

„A szív vidámítására Isten a bort adta” – mondta Szent Dávid a történelem kezdetén. Ezzel az idézettel indul a kiadvány, a továbbiakban inkább pragmatikus érveléssel állnak elénk a kötet szerzői, a személyes hangvétel és a bor transzcendens léte a későbbiekben is az írások nélkülözhetetlen összetevője lesz. A „szakma eszmélete” tehát nem Márai Sándor perspektívájából, az óbudai kocsmák melengető, de erősen vízízű italainak szemszögéből szólal meg, illetve Szekfű Gyula pesszimizmusba hajló lesújtó véleményét is igyekszik átformálni a bensőséges kiadvány, amely a projekt révén a környék borainak kínál lehetőséget a boldogulásra, a „gazdasági indifferentizmust” is felülírva kicsit.

 

A kiadványok

 

Lényegében egy kettős kiadvány bemutató és projektzáró rendezvény helyszíne volt ma a Prímás Pince Turisztikai és Borkulturális Központ. Egyrészről egy korábban már megjelent prospektus létrejöttének háttérmunkáiba engedtek közelebbi betekintést a szervezők, másrészt egy vadonatúj kiadványt konferáltak fel a sajtótájékoztatón. Így voltaképpen a Helyi finomságok tárházának folytatása, illetve a Helyi termékek és hagyományok a Visegrádi országokban című hosszabb brossúra prezentálására került terítékre a Bazilika alatt félúton.

 

Az Ister-Granum EGTC az elmúlt évben sikeres nemzetközi együttműködési programot valósított meg a helyi termékek témakörben, ennek keretében készült el a most bemutatott kiadvány, melyben a 4 együttműködő partner közösen a jellemző hagyományos helyi termékeit mutatja be. A visegrádi csoportosulás országai ismertetnek egy-egy tipikus helyi terméket, konyhai receptet, egy helyi gazdaságot és egy hagyományos kertészeti formát a projekt és a projektben részt vevő partnerek bemutatása mellett.

 

Fotó: Mitter Balázs

 

Ezenkívül összefűzték a korábban már kiadott Helyi Finomságok Tárháza nevet viselő kiadványuk folytatását is, mely a szőlészet és a borászat bemutatására helyezi a hangsúlyt. A kiadványok folytatása is következhet az elkötelezett együttműködésből, így küszöbön van a sorozat trilógiává duzzasztása is.

 

Horváth Zoltán, a sajtótájékoztatón előadást szakértő beszéde elején kijelölte az együttműködés alapvetéseit is, miszerint a helyi termékek fogyasztásának lehetőségeire, karöltve a helyi szervezetekkel és az önkormányzatok segítségével folyik a projekt megvalósítása. A kezdeti lépésként említette a személyes közbenjárások és találkozások fontosságát is, a helyi borászokat felkeresték munkájuk során, tőlük tájékozódtak, így sikerült leginkább közel kerülni a környék hagyományaihoz, tapasztalataihoz és technikáihoz. Mindez Mitter Balázs gyönyörű fotóin  elevenedik meg előttünk a kiadványban, már önmagában a képekért érdemes egy rövid időre kézbe venni a brossúrát, amely megtekinthető itt.

 

Horváth Zoltán

 

Szekfű Gyula bőrébe ojtva magam legközelebb ott járnék az igazsághoz, ha úgy fogalmaznék, arra voltak kíváncsiak, milyen a helyi termelő és borász lelki alkata és borhoz való viszonya, ehhez pedig számtalan segítséget kapunk a brossurában, hiszen a kiadvány lényegi részét képezik a személyes hozzászólások, a borászok kommentjei, mint egyikük megjegyzi: „A borászathoz akarat kell, ha nem érzel hozzá kedvet, kínból nem megy!”

 

Mindezt természetesen megelőzte egy alapos és széleskörű kutatás és terepbejárás, amelynek keretében körbenéztek kis hazánk más tájain, illetve külföldön is, hogy a helyi adottságokhoz leginkább passzoló példákat vegyék, egyúttal ültessék át a gyakorlat világába. Ezt követte a szűkebb és tágabb nyilvánosság bevonása, konferenciákat szerveztek, borkóstolókra jártak és workshopokat látogattak.

 

A tapasztalat pedig lassan formálódva kiadvánnyá érett, amely közvetlen hangvételben, átfogó szemlélettel kívánja igazolni a helyi termelő fontosságát és lehetőségeit. Közvetlen célként említve a fogyasztás élénkítését, ennek érdekében pedig a fogyasztó tájékoztatását a helyi termékekről. Az Ister-Granum EGTC pedig összekötő kapocs, közvetítő kíván lenni fogyasztó és termelő között.