Magyaros tempóban kezdődik összekötésünk az M1-essel
2015. jan. 21.

<p>Kiemelt beruházásként határozta meg a kormány az M1 és Esztergom között építendő 102-es utat. A beruházást 2020. december 31-ig kell befejezni. A kiemelt úthálózatok fejlesztésére, így a 102-es útra is, a költségvetésből a legnagyobb tételek viszont csak 2018 után érkezhetnek, a 750 milliárdból 713 milliárd forint.</p>

A Magyar Közlönyből kiderül, hogy a kormány egyetért a Sopron, Szolnok, Békéscsaba "magas szintű útkapcsolatának kiépítésével", illetve Ózd, Debrecen, Győr és Esztergom közúti kapcsolatrendszerének fejlesztésével, a központi költségvetésből mindehhez 750 milliárd forintot biztosít 2020-ig.

 

A tervek szerint megépül az M85-ös autóút Csorna-Sopron-országhatár közötti szakasza, a 405-ös főút Újhartyán-Albertirsa és az M4-es autópálya Albertirsa-Abony közötti része, illetve az M8-as és az M44-es gyorsforgalmi út Kecskemét-Nagykőrös-Békéscsaba között. Biztosan fejlesztik a 23-as és a 25-ös főút Bátonyterenye–Pátervására-Ózd közötti szakaszát, a 471-es főút Hajdú-Bihar megyei szakaszát, valamint a határozatból kiderül, hogy megépül a 813-as, Győr keleti elkerülő út (II. és III. ütem), valamint a 102-es út Esztergom és az M1-es autópálya között.

 

A beruházások előkészítésére, illetve magára az építésre 2015-ben 11 milliárd forintot, 2016-ban 13 milliárd, 2017-ben 13 milliárd, 2018-ban 273 milliárd, 2019-ben 350 milliárd és végül 2020-ban 90 milliárd forintot biztosít a költségvetés. A források legnagyobb része tehát csak 2018-tól érkezik.


Még 2012 novemberében kötött stratégiai megállapodást a kormány és a Magyar Suzuki Zrt., amelyben az Orbán-kabinet garantálta az Esztergom és az M1-es autópálya közötti csatlakozást biztosító útszakasz megépítését. 2013-ban a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. közbeszerzést írt ki a főútvonal megvalósíthatósági tanulmányának elkészítésére. Végül a Via Futura Kft. nyerte a tendert, akik 2014 nyarára készültek el a az előzetes vizsgálattal.