<p style="text-align: justify;">Ha cizellált módon is, némi hangzavar és szócsata után, végül minden a helyére került a Győrben tartott közmeghallgatás végére, amelyet a Környezetvédelmi Főfelügyelőség rendezett az intermodális csomópont ügyében. A beruházást a 2015-2021 közötti időszakban valósítják meg, 85%-át európai uniós forrásokból finanszírozva. Azért továbbra sem felhőtlen a helyzet, feltűnően sok a ha, az intermodális csomópont kivitelezése szorosan összefügg a folyamatosan csúszó vasútfelújítási munkálatokkal. A vonatforgalom megindulásával egyidejűleg csökkenni fog a 10-es főútra nehezedő nyomás, kevesebb busz közlekedik majd a Budapest-Esztergom útvonalon, miközben MÁV szerelvények fogják bonyolítani az utasforgalom nagyobb részét. A Baross Gábor út mentén nyílászáró cseréket terveznek, a Bem téren pedig a térburkolat felújítása hivatott csökkenteni a megnövekedett forgalommal járó zajszint emelkedést.</p>
A megvalósíthatósági tanulmány több vázlatot vizsgált és a legjobban támogatható megoldásnak azt tervezetet hozta ki, amikor az állomás a vasútállomás mellé kerül, így alkotva intermodális csomópontot – mondta a környezetvédelmi tervező, Lukács András, majd hozzáfűzte: „Időközben viszont az ütemezés kicsit módosult, így első fázisban a felvételi épület felújítása, a MÁV üzemépület építésére kerül sor, továbbá a vasúti perontetők építése valósulna meg”.
Emellett átépítésre kerül a vágányhálózat, majd MÁV tervpályázat keretében villamosítják a vonalat teljes hosszában, így szabadulna fel az a bizonyos üzemterület, amely helyet biztosíthatna a buszpályaudvarnak. Jelenleg az üzemanyagtöltő állomás helyezkedik el a területen, a villamosítás végeztével viszont funkcióját veszti a létesítmény.
Az aktuális ígéretek szerint azonban a villamosítás 2016-ban fog csak befejeződni (itt megint egy kérdőjel), ekkor érkeznek az új szerelvények is a járműbeszerzési tender szerint, mindenesetre most 2015 végére ígérték a csomópont munkálatainak kezdetét, az akkurátus első ásóvillantást és a munkagépek megjelenését.
Ekkor valósulna meg a buszpályaudvar felhúzása, a 111-es útról híd építése körforgalmi becsatlakozással, bekötőút kivitelezése a Kincses patak mellett, majd a vasúttal párhuzamosan, ezt követően egy busztároló felépítése ugyancsak a Kincses patak mellett a déli oldalon, továbbá volán épületek elhelyezése és a rendszerközpont kialakítása a logisztikai teendők ellátására.
Erről már volt szó korábban is.
a számok tükrében: |
|
területfelhasználás: |
5,1 ha |
burkolatfelújítás: |
1 ha |
bekötőút építés: |
782 m |
indító állomás: |
12 db |
fogadó állomás: |
6 db |
buszparkoló: |
28 db |
személygépkocsi p.: |
24 db |
Mint ismertették, a beruházás keretében a Baross Gábor út forgalma csökkenni fog, ugyanis a Suzuki gyárba tartó és munkásokat szállító buszok nem erre veszik majd az irányt. Csupán a Bem tér közvetlen környezetében emelkedik majd a forgalom a buszfordulók kialakítása miatt.
Nem lesznek rázkódások, rezgések, amelyek a jelenlegi állapotot meghatározzák, mert a felső vezeték hálózat megépítése előtt kellő mértékű alapozást végeznek majd a vasútállomásnál a felső rétegek egyre rosszabbodó állapota miatt.
A Bem téren lakóknak és a környező utcákban élőknek (Budapesti, Virágos, Baross utca) a szállópor-koncentráció fokozódásától sem kell tartaniuk, nem lesznek kitéve az egészségügyi határérték feletti egészségkárósító dózisnak, hiszen a felmérések és előzetes vizsgálatok alapján a területen honos észak-nyugati irányú széljárás a lakatlan területek felé tereli majd a növekvő forgalom nyomán felgyülemlő port és egyéb légszennyező anyagokat.
Ha beindul a vasúti közlekedés, a Budapest és Esztergom viszonylatban közlekedő buszok számát redukálják majd. Ez annyit jelent, hogy az utasforgalom javát a MÁV fogja bonyolítani az említett útvonalon, „iszonyatos mértékű vonatközlekedés lesz” – hangzott el a közmeghallgatás végén.
A mértékekről, arányokról és a párhuzamos forgalom (úgymint busz és vonat) tervezett összehangolásáról nincsenek bővebb információink. De úgyis ráérünk, nemde?