<p>Ma délelőtt tartottak lakossági fórummal egybekötött tervismertetést a Városházán, amit a kései kihirdetés miatt meg kell ismételni. Ami új információ: A következő EU-s finanszírozási ciklusba csúszik a projekt megvalósítása.</p>
A Közútkezelő képviselője elmondta: Akit érdekel, a Városszépítési osztályon meg tudja nézni a terveket. Mi meg azt mondjuk, nézze meg itt a terveket, egyszerűbb. Továbbá elhangzott egy sor olyan információ, amit már jóideje ismerhet a közvélemény, legalábbis az a szelete, aki szeretgomot olvas: A Bem tér mellett a zöldterület mellett pályaudvar épül. Átépítik a Baross Gábor utat, a Sugár út-Baross út találkozásánál új körforgalom készülhet, a Bem teret újraburkolják. A busztároló és annak a megközelítő útja a vasút mögötti területen, a Kincses-árokon túlra kerül a lakossági kéréseknek megfeleleően. A buszok innen jönnek be a Bem térre és mennek ki a 111-es útra, ahol szintén egy új körforgalom kerül kialakításra.
Ebben néhány ingatlan érintett csupán, és ezek egy része önkormányzati. A maradék 2-3 főút melletti ingatlan tulajdonosa kapott értesítést, hogy megveszik az ingatlanjaikat. A felszólaló ingatlantulajdonosok ennek ellenére mind arról panaszkodtak, hogy nincsenek megfelelően tájkékoztatva.
Szentkereszti Sándor, a NIF projektvezetője elmondta:
A beruházást szerették volna a vasútépítés 2/B ütemében megvalósítani, de az elhúzódott az eljárások miatt egy része átcsúszik a 2013-20-as EU finanszírozási ciklusba, és más forrást kell keríteni.
A beruházásnak két előfeltétele van:
1. Legyen villamosítva a vasútvonal (Ez a MÁV szerint 2015 augusztusára végződik)
2. A mostani tehervonati rendezőpályaudvar kikerüljön a Suzuki mellé, és így nem zajlana teherforgalom az állomáson, az csak személyforgalmi funkciókat fog ellátni. A Suzuki előrendező pályaudvarra megvan az építési engedély.
Hogy mikor kezdődik az egész beruházás, azt nem tudni. Még talán ebben a ciklusban meg lehet csinálni a felvételi- és az új üzemi épület, ha meglesz az építési engedély rá. Ezeket KÖZOP pénzmaradványokból finanszíroznák.
Lakossági kérdésre válaszul elhangzott, hogy a sínpálya végén energiaelnyelő bakok lesznek, amik, egy 60 km/h-val érkező Desirot vagy Flirt-öt is képesek megállítani, így nem fordulhat elő, hogy a buszra váró embertömegbe beleszalad a vonat.
A tervező, Komjáti Péter (Uvaterv Zrt.) elmondta:
A 111-es úton a patak déli oldalán egy négyágú, közvilágítással ellátott körforgalmat építenek ki a lakossági és városházi kérésnek megfelelően. Ez szerencsére megfelel a régi rendezési tervnek, amiben szintén ilyen csomópont szerepelt a területen. A körforgalom útpályája 7.25 m-es lesz + 2 méter kőburkolat, így elfér akár a szóló, akár a csuklós busz is.
A buszparkolóban 12 csuklós és 15 szóló busznak lesz helye, de itt kap helyet a raktár és a "tankoló" is. parkolót árvízi védvonal veszi körbe délről, ami ezen a szakaszon dupla védelmet jelent a városnak a Vízügy nagy örömére. A körforgalomtól zajárnyékoló falat terveztek a vasúti sínekig a bekotőút teljes hossza mellett. Maga az út nem közforgalmú lesz, csak a buszforgalmat lesz hivatott kiszolgálni.
A jelenlegi vasútállomás épülettől északra a felszedett sínek helyén lesz a buszpályaudvar, északi végén pedig egy park, ami majd véd a szálló por és a zaj ellen. A régi vízház megtartásra és felújításra kerül, mellette épülne egy Volán forgalmi épület is.
A Barosson szintén 7,25-ös körforfalom kap helyet. Viszonyításként a jelenlegi útszélesség nyolc méter. A tervező lakossági kérdésre elmondta, hogy készült zaj- és forgalomvizsgálat is. A zajterhelés-vizsgálat eredményei fel fognak kerülni az internetre. A Suzuki-buszok teljesen másfelé fognak közlekedni, ezért kisebb lesz a zajterhelés is a környéken lakóknak, ha megvalósul a beruházás.
A lakossági kérdések során felmerült, hogy miért nem volt jelen a körzet képviselője, illetve, hogy miért csak két nappal a lakossági fórum előtt tájékoztatták a közvéleményt. A válaszból megtudtuk, hogy a hivatal részéről a nyári szabadságolások miatt húzódott el ennek időbeni kihirdetése, ezért tartanak egy újabb lakossági fórumot a közeljövőben. Az utolsó lakossági fórum egyébként októberben volt.
A KTV felvétele a mai közmeghallgatásról: