A Vállalkozók Esztergomért Egyesület elemzése az elmúlt 3 önkormányzati ciklusról
2014. jún. 6.

<p>A Vállalkozók Esztergomért Egyesületének 2014. május 20-i közgyűlésén az éves munka értékelése, a közhasznúsági éves jelentés elkészítésének egyeztetése mellett összegeztük - a teljesség igénye nélkül - az elmúlt három önkormányzati ciklus közösségünket érintő hatásait.</p>

Az Egyesület elnöksége úgy döntött, hogy a helyzetértékelés egy részét, kivonatát szeretné megosztani a város lakosságával, városunk vezetőivel.

 

 Kivonat a Vállalkozók Esztergomért Egyesület közgyűlésének városunk helyzetét értékelő jelentéséből:

 

Az előző három választási ciklus rövid összegzése

 

2002. év és a 2010. év közötti két választási ciklus:

 Jelentős volumenű, de csak részben és nem feltétlenül az eredeti elképzeléseknek megfelelően megvalósított beruházások jellemezték az időszakot. Többek között:

  • megvalósult az esztergomi termálfürdő,
  • elindult a termálfürdő projektre épülő szigeti mélygarázs – szálloda, szállodák projektje,
  • megkezdődött az esztergomi Fürdőszálló reorganizációja, a szocialista időszakban épült részegységeinek bontásával,
  • a Zöld Ház funkcióvesztése,
  • megkezdődött a Bástya bevásárló központ szerkezetének átalakítása- bontása, valamint a köztes parkoló befejezetlen reorganizációja.
  • megkezdődött a buszpályaudvar és a városi piac áthelyezésével kapcsolatos beruházások,
  • megkezdődött a Déli Kanonoksor épületében az esztergomi kihelyezett egyetemi képzés létrehozása,
  • nagyszabású hasznosítási tervek kerültek megvitatásra „Granvisus” épület-együttes hasznosításával kapcsolatban,
  • holdinggá szervezték a Strigonium Zrt.-t, amely így több, mint 10 „gazdasági” társaságot foglal magába (parkgondozás, temetkezés, ingatlan kezelés, kikötők üzemeltetése, közművek, utak, csatornák építése….. stb.).
  • a diáküdültetés és a nemzeti hovatartozás jegyében Erdélyben Vargyason kastély került megvásárlásra. 

A két ciklust jellemezte továbbá a demokratikus választással bizalmat kapott többségi frakció egységes döntéseinek gyors végrehajtása,

 

Elmaradt, nem valósult meg:

  • a város működéséhez nélkülözhetetlen iparűzési adót biztosító vállalkozók, vállatokkal történő közös érdekegyesítés,
  • a vállalkozók munkáját segítő „egyablakos” ügyintézés,
  • gyakorlatban a munkáltatók szakember-igényeinek és a helyi oktatási intézmények képzéseinek összehangolása
  • az iparűzési adóbevétel egy részének visszaforgatása – a vállalkozókkal előre egyeztetett mértékben és céllal – a vállalkozások, az Esztergomi Ipari Park működési feltételeinek elősegítésére,
  • az Önkormányzati - Polgármesteri Hivatal, a városi intézmények (kórház, Szent István Gimnázium, Családsegítő…..), gazdasági társaságok (Strigonium Zrt….)  megújításához kapcsolódó gyakori vezető- és dolgozócsere;
  • több mint 20 milliárd forint hitelállomány létrejötte,

 

2010 és 2014 közötti választási ciklus

  • A több mint 20 milliárd forint hitel állomány kezelése.
  • Polgármester asszony által adósságrendezési eljárás elindítása és annak végrehajtása.
  • A város ismert hitelállományának az állam által történő konszolidációja.
  • Új adósságrendezés nyitott kérdései, mely további tisztázatlan, ismeretlen kötelezettségeket vetíthetnek előre.
  • A demokratikusan választott polgármester asszony és a testületi többséggel rendelkező frakció kétséges eredményeket hozó, véget nem érő vitáinak tömkelege.
  • Pénztelenség, az önkormányzati kötelező feladatok ellátásának nehézségei.
  • Az országos médiában nem kívánt okból és mértékben válik közismertté Esztergom városa.
  • A város iparűzési adóbevételét biztosító vállalatokkal, vállalkozásokkal kapcsolatban az előző két ciklusban is jellemző hiányosságok orvoslásának elmaradása.

A három választási ciklus eredményei

 

Beruházások, fejlesztések.

Gyakorlatban 2002. év és a 2010. év közötti két választási ciklus éveiben beszélhetünk jelentős, de csak részben és nem feltétlenül az eredeti elképzeléseknek megfelelően megvalósított beruházásokról, mivel a 2010 és a 2014 közötti választási ciklus idején a városvezetés gazdasági háttere nagyrészt rendezetlen, terhelt, stádiumban volt.

 

Megállapítható:

  • A beruházások alapját szolgáló ötletek a város idegenforgalmi pozíciójának, bevételi eredményeinek javítását tűzte ki célul, ami az eredeti elképzelések megvalósítása esetén a városi élet fellendülését, közösség formálását is generálta volna.
  • A beruházási elképzelések megrekedtek az idegenforgalom terén. A város vezetése nem tűzött ki a munkahelyteremtést sem közvetlenül, sem  közvetetten  előidéző, segítő, támogató projekteket (becsülten a nem az állami normatívákból, támogatásból történő bevételek 95 %-a az iparűzési adóból származik)
  • Az önkormányzat elsődleges céljai között a kötelező feladatellátás kiemelt fontossággal jelenik meg. Ha az önkormányzat a közfeladatok ellátása mellett vállalkozik – ami egyébként jó és támogatandó -, akkor a vállalkozó önkormányzat képviselőit kiemelt felelősség terheli, hiszen a közösség anyagi forrásaival gazdálkodik.
  • A jó ötlet az első lépés - de nem elégséges -, melyet sok egymást követő, egymásra épülő folyamat követ.
  • A beruházás sikeressége számszakilag mérhető, mint bevétel, profit, megtérülés, társadalmi hasznosság stb.

 

A beruházásokat jellemzi

  • kisebb hányaduk sikeresen megvalósult,
  • néhány kevésbé sikeresnek bizonyult (például „termál fürdőnk” melynek a vizét előmelegítést követően élvezheti a lakosság) ,
  • jelentős része befejezetlen állapotban van,

 

További, egyéb következmények

  • Bizonytalan jövőkép, mely érinti a város társadalmának minden rétegét.
  • További, a befejezetlen beruházások rendezését, esetleges befejezését célzó költséges beruházások.
  • Folyamatos nehézségekkel küzdő közszolgáltatás (megszűnt helyi járatú busz közlekedés, közvilágítás szüneteltetése…. stb).
  • Önkormányzati képviselői tevékenység megítélésének amortizálódása.

 

Kiváltó lehetséges okok

A gazdasági életben sokféle gazdasági érdek, szemlélet, többféle osztályozási mód jelenik meg. Az egyszerűség kedvéért jelen esetben két gondolkodási szemléletet említünk, mégpedig a költségvetési és a profit orientált vállalkozói vagy versenyszférában megjelenő megmérettetés szemléletét.

Az elmúlt három önkormányzati ciklusban:

  • költségvetési „szemlélet” túlsúlya volt a jellemző,
  • ezen gazdálkodási gondolkodásmód találkozott, de nem került összhangba az eredmény-centrikus beruházások sokaságával képződött kihívásokkal,
  • az önkormányzat a 2000-2010-es időszakban egyszerre, egymást követő nagy költséggel bíró projekteket kezdett, melyeknek feltételezhetően nem volt megfelelő előkészítettsége.
  • a nagy beruházási projektek kezeléséhez nem volt megfelelő a korábban szerzett tapasztalat.

 

Javaslatok, észrevételek

 A Vállalkozók Esztergomért Egyesület, mint azon vállalatok, vállalkozók érdekképviselete, amelyek a helyi iparűzési adó közel 80%-át fizetik be Esztergom Város Önkormányzatának, a következő javaslatokat fogalmazta meg az önkormányzati választásokon induló pártok, civil szervezetek számára.

 

  1. Olyan vezetési szemléletet javasol Esztergom városának, melyektől nem áll távol a költségvetési szemlélet, illetve az eredmény-centrikus, napi piaci megmérettetés közös ötvözése, alkalmazása.
  2. A város tényleges adósságának megállapítása, számbavétele.
  3. Közművek jelen állapotának (utak, csapadékvíz elvezető rendszer, közvilágítás…..) felmérése városrészenként, tervszerű javításuk megkezdése.
  4. A hivatali ügyintézés ügyfél-orientáltságának elősegítése.
  5.  A helyi vállalkozókkal, vállatokkal egyeztetve, őket támogató, munkájukat elősegítő, a gyakorlatban is működő kapcsolatrendszer kiépítése, működtetése.
  6. Az iparűzési adó egy részét a helyi vállalkozásokkal, vállatokkal egyeztetve célszerű felhasználni.
  7. Meghatározott rendszerességgel a város közösségét szükséges a város gazdasági helyzetéről tájékoztatni.
  8. Átláthatóbbá és ellenőrizhetőbbé kell tenni a város gazdasági társaságainak működését.
  9. A városban működő intézményekkel a Városnak a mindennapi életben működő együttműködési rendszert célszerű kialakítani.
  10. A beruházásokat a szükséges szintű előkészítésnek kell megelőznie.
  11.  Gondoskodni kell a folyamatban lévő beruházások kivitelezői, műszaki tartalmának nyomon követéséről, ellenőrzéséről.

 

Esztergom, 2014.május 23.

 

Sasvári Géza

Vállalkozók Esztergomért Egyesület Elnök

VOSZ Komárom – Esztergom Megyei Szervezetének Társelnöke