Miért buknak meg annyian a Balassában?
Közélet
2014. febr. 27.

<p style="text-align: justify;">A múlt heti, kissé bulvárosra sikeredett indexes cikk után a hírportál utánajárt, ugyan milyen okai is lehetnek annak, hogy félévi záráskor az elsősök nagy hányada megbukott a Balassa Bálint Gazdasági Szakközépiskola és Szakiskolában. Az okok között szerepel, hogy "az általános iskolából sokan úgy érkeznek, hogy számolni egy alsós szintjén tudnak, az olvasott magyar szöveget nem értik, és több év angoltanulás után sem tudnak válaszolni arra az egyszerű kérdésre, hogy What is your name?" - olvasható az Index.hu mai írásában.</p>

Jámbor Szilvia, az iskola angoltanára vizsgaelnöki szakdolgozatában több olyan problémát is vizsgált már, ami idáig vezethetett. A tanulmányból kiderül, hogy nemegyszer tapasztalták azt, hogy hármas, sőt négyes tanulóknak is újdonság varázsával hatnak a legelemibb dolgok is a középiskola elején. A tanárnő arra volt kíváncsi, hogy milyen tudással érkeznek a diákok a középiskolába, ezért képességfelmérő teszteket íratott a közgazdasági szakközépbe járó kilencedikesekkel. A tesztben nemcsak angol és német, hanem elemi számolási készségeket és alapvető szövegértést mérő feladatok is szerepeltek. Direkt úgy állította össze a feladatlapot, hogy abban kevés nyolcadikos anyag legyen, hisz arra sokszor nem marad idő az általánosban sem.

 

Az anyanyelvi feladatlap az iskolákba mára teljesen megszokott szövegértési teszt volt: a diákoknak el kellett olvasniuk egy kb. féloldalas szöveget, majd ebből kaptak kérdéseket. A teszt megoldásához semmilyen lexikális tudás nem kellett. Aki elolvasta a szöveget és megértette, az könnyedén meg tudta válaszolni a kérdéseket. A végeredmény: az anyanyelvi szöveget átlagosan csak 60 százalékban értették meg a diákok.

 

A matematikatesztben alapvető műveleteket (összeadás, kivonás, szorzás, bennfoglalás, pótlás) kellett megoldani. A feladatok nagyon könnyűek voltak (5+7=, 15-4=, 6x2= stb.), de mindegyikből 75-75-öt kellett megcsinálni, ráadásul időre. A teszt így nemcsak az elemi számolási készséget mérte, de a tanulók gondolkodási sebességét is.

 

Ezen minden osztály az elvárt szint alatt teljesített. Volt olyan 14 éves diák, aki összeadni harmadikos szinten tudott, kivonni első-másodikos szinten.

 

A teljes írás az index.hu-n olvasható.

(forrás)