<p style="text-align: justify;">A mai Népszabadságban vegyesen olvasható több jó, és több rossz hír is az Esztergom-Budapest vasútfelújítással kapcsolatban. Írásunkban ezekből készítettünk egy áttekintő válogatást.</p>
Érdemes talán az egyik jó hírrel kezdeni, miszerint a decemberi menetrendváltás után, ha nem is a teljes vonalon, de a Dunakanyar és Pilisvörösvár között már járni fognak a motorvonatok. Az első rossz hír pont ehhez az információhoz kapcsolódik, ugyanis az eredeti tervek szerint az Esztergom felől érkező szerelvények nem jövő húsvéttól, hanem csak karácsonytól mehetnek végig a teljes útvonalon. Addig is most december 15-től a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) elindítja a vonatközlekedést Esztergom és Pilisvörösvár között. Bár a MÁV-Start 2011-es felmérése szerint ezen az útvonalon 14 ezer utas közlekedik naponta, ebben az időszakban csupán egy óránként forduló szerelvény lesz használatban.
Szintén rossz hír, hogy Aquincum–Pilisvörösvár-vonalszakasz 2014 áprilisára tervezett átadása körülbelül egy évet csúszni fog, köszönhetően annak, hogy bár a régi vasútvonal felszedésre került, az új nyomvonalhoz szükséges területek kisajátítása még nem zárult le. A 13 kilométeres vonalon ez nagyjából 5 kilométernyi, több tucatnyi tíz/százméteres szakaszt jelent.
A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. és a beruházást végző Aranyhegy Konzorcium nemrégiben a teljes szakaszra értendő pályaépítési határidőt 2013 november 30. helyett kitolta 2014. szeptember 30-ra. A pálya szakaszonként kerül majd átadásra: az első kilométernek júniusra kell elkészülnie, az utolsónak – a Solymár–Pilisvörösvár szakasz részeként – október és december között valamikor. Ennek köszönhetően a jövő év végi menetrendváltáskor már a teljes Esztergom-Budapest vonalon közlekedhetnek a motorvonatok.
Üröm az örömben, hogy nem sokkal később elkezdik a motorvonatok villamos szerelvényekre történő cseréjét, ami miatt 4-5 hónapon keresztül újból a vonatpótló buszok használatára kénytelen fanyalodni az utazóközönség. Szerencsére a munkálatok viszonylag gyorsan lezajlanak majd, mivel 46 kilométeren keresztül már a mostani pályamunkálatok során felállítják a felső vezetékek tartóoszlopait. A több hónapon át tartó újbóli buszozás így az energetikai berendezések és az alállomások kialakításának lesz köszönhető: leghamarabb 2015 nyarára várható, hogy az első villamos motorvonatok nyugdíjba küldhetik elődjeiket.
/A Népszabadság anyaga alapján írta -mTz-/
/Fotó: MTI -Máthé Zoltán/