<p style="text-align: justify;">A-Híd Zrt. az Aranyhegy Konzorcium vezető tagjaként fáradhatatlanul végzi az Északi Duna-híd – Pilisvörösvár vasútvonal felújítását. A Hídépítők magazin 2013/3. számában a munkálatok jelenlegi állásáról kérdezte a vállalatot. </p>
Több más céggel együttműködve az A-Híd Zrt. feladata megvalósítani az Aquincum és Pilisvörösvár állomások közötti szakasz kétirányúsítását, új megállóhelyek (Aquincum, Aranyvölgy, Szélhegy, Vörösvárbánya) építését, az azokhoz kapcsolódó P+R parkolók kialakítását. A vasút-, út-, és műtárgyépítési munkákhoz szükséges közműkiváltási munkák is a feladataik közé tartoznak, ahogyan az ezekhez kapcsolódó új építésű közműhálózat (távközlés, térvilágítás, stb.) kivitelezése is. A cég végzi még a műtárgyépítési, vasúti alépítményi, illetve a kábel- és közműkiváltási munkálatok is.
Ez év tavaszán, a kezdeti – szerződéskötést megelőző, illetve munkaterület átvételével kapcsolatos – nehézségek után végre megkezdődhetett maga a kivitelezés. A vágányzár felállítását követően a Vasútépítők Kft. elbontotta a meglévő vasúti pályát, majd elszállította a régi, elszennyeződött zúzottkő ágyazatot, és elbontotta a használaton kívüli régi épületeket. Több mint 14 kilométeres szakaszon található műtárgyakon végeznek felújítást, bontást és újjáépítést. A kétvágányúsítás miatt a szakasz legnagyobb részén töltésszélesítést kell építeni, így a meglévő műtárgyaknak csak igen kis részét gazdaságos felújítani. Ennek következtében a régi műtárgyak nagy részét kénytelenek elbontani, és helyükre teljesen újakat építeni. Ezek közül a legjelentősebb a Szentendrei úti vasúti felüljáró régi acélszerkezetének leemelése volt.
Óbuda és Pilisvörösvár közötti szakaszon az építési munkákat nagyban hátráltatták kisajátítási problémák, ellenben Solymár állomáson az előkészítő földmunkával elkezdődött az állomás és a P+R parkolót elválasztó vasbeton szögtámfal kivitelezésének első üteme. Pilisvörösvár állomás környezetében a 10. számú főút és a vasút számára egy különszintű csomópont épül, amelynek részét képezi egy résfallal határolt aluljáró, egy tartóbetétes vasúti híd és egy vasbeton gerendás híd. A legsürgetőbb feladat Piliscsaba felőli átjárhatóság biztosítása, ennek megfelelően a vasúti híd alépítményét képező résfalszakasz építése a végéhez közeledik.
A szerződés szerint a vonalszakaszon lévő vágányzár 2014. április 15-ig tart. A projekt véghatárideje pedig 2014. május 30. Azonban a pályaépítési munkák határideje 2013. november 30, melynek megfelelően a vasúti nyomvonalba eső műtárgyaknak és az alépítményi munkák befejezésének van a legmagasabb prioritása, a kapcsolódó útépítési és közműépítési munkákra több idő áll rendelkezésre. A fenti határidők a már említett kisajátítási problémák, illetve közműkiváltás nehézségei miatt valószínűleg nem lesznek tarthatók. Ezen kívül hátráltatta az építkezést a júniusi rekord dunai árhullám is, ami miatt a folyó és Óbuda állomás között több mint egy hónapig le kellett állni a munkavégzéssel.
A jelenlegi legsürgetőbb feladat, hogy biztosítsák az átjárhatóságot Pilisvörösvár állomásra, amelyhez szükséges a tartóbetétes vasúti felüljáró, illetve a komplett alépítmény megépítése. A szakasz másik végén a fő cél az átjárhatóság biztosítása az Északi Duna-hídtól kezdve Óbudáig. A fenti két állomás mielőbbi forgalomba helyezése azért szükséges, mert az Óbuda – Pilisvörösvár közötti szakasz elkészültéig a MÁV a Pilisvörösvár – Óbuda vagy Pilisvörösvár – Bp. Nyugati pu. között pótlóbuszokkal tervezi megoldani a közlekedést.
/ Hídépítők magazin /