<p>A város hivatalos oldalán elérhetőek a <a href="http://www.esztergom.hu/wps/portal/eloknek/rendeletek?menuid=CSAR-72EB4A">helyi építési szabályzatok és szabályozási tervek</a>. Ezekből szemezgettünk.</p>
Az Erzsébet park kertészeti terve. A park területén egy legfeljebb 150 m2-es zenepavilon helyezhető el.
A Víziváros és a Várhegy szabályozási terve 2006-ban készült el. Ez tartalmazza a legtöbb érdekességet. A dokumentum nagy hangsúlyt fektet az Erzsébet parkra. Úgy tűnik, hogy Esztergom itt akar kitörni a Duna felé. Ha egyszer megvalósulnának ezek a sok éves elképzelések, akkor igazán érdemes lenne kijárni a parkba: A látványos kertészeti terven túl múzeumhajókat sorakoztatnának végig a Dunán. A halászatot, a malmokat, Gizella királyné hajóját bemutató kis "múzeumok" valóban ötletesek, hiszen mind kapcsolódnak a város történelméhez. Gondoljunk csak a tízezer forintos hátoldalán látható csónanokra, az egykor erre lakó és dolgozó halászokra, molnárokra, tutajosokra, vagy Mária királyné Esztergom alatt elsüllyedt hajójára.
Az Erzsébet királyné-emlékmű méltó környezetet kapna, és valamelyest áthelyeznék
A gyalogos és a biciklis forgalmat ketté választanák, Gizella királyné múzeumhajója, faúsztatás bemutatása, halász ladikok bemutatása
Egy belső tó kialakítása az Erzsébet parkban, hajó malom-múzeum, hajó vendéglő
És ahogy most kinéz
A parktól eltávolodva, de még mindig a Várhegy-Víziváros
Gyalogos útvonal nyitása a bég házán keresztül a budaikapu rondelláig
A 190 éve dédelgetett épületkarély-terv kivitelezése a bazilikával szemben.
Amikor a város pár éve nekilódult, hogy befejezze a Szent István teret, a volt Balassa-iskola gyorsan országos műemléki védettséget kapott. Az épületkarély megépítéséhez sok lakóingatlant kéne szanálni.
A Víziváros rendezési terve a parkolást is átalakítaná. Négy buszparkolóhelyet tart szükségesnek a Molnár sor Duna felőli végén, a bazilika rámpáján pedig megszűntetne 2*55 parkolóhelyet. Bejárhatóvá tennék a Hévízi bástyát. A beruházásnak 2009-re kellett volna elkészülni, a bástya azóta is úgy néz ki, mint egy háborús övezet:
Dél felé
Lakóterület kialakítása a Tabánban.
Évek óta települnek ki a területen működő vállalkozások az ipari parkba, hogy a helyükön egyszer majd lakóövezetet alakíthassanak ki. Amikor 2007-ben a Tabán hidat átnevezték Szent Erzsébet hídra, a Földrajzinév Bizottság azzal a feltétellel bólintott rá a névváltoztatásra, hogy az itt kialakítandó utcák közül egy a Tabán utca nevet kell hogy kapja, hogy ne kopjon ki ez a régi esztergomi városrész neve a mindennapokból.
Gyalogos ösvény újranyitása a szenttamási kápolnától az Álmos utcába (kék pontozott)
Az egykori ösvény nyomai a Szenttamás oldalában, amik levezettek a hegy lábához. A baloldali kép sarkában látszik a másik ösvény, ami a kápolnához vezet.
A Déli városrész rendezési terve szerint egy elkerülő út húzódna a sánc mellett a Dobogúkői úttól a Tabán/Szent Erzsébet hídig, aminek a Dorogi úti és a Táti úti kereszteződésénél is körforgalom épülne. A sokat emlegetett Magvető szobor környékére/helyére is körforgalmat terveztek.
Az új, vasútállomás mellé tervezett buszpályaudvar alighanem felborít pár korábbi tervet. Valúszínűleg nem épül meg a kétszintes kereszteződés a vasúti töltés közelében:
Kétszintes kereszteződés a vasúti sínek és az elkerülő találkozásánál a szabályzás szerint
Az új pályaudvar miatt a vasútállomástól északra, de még MÁV-területre megálmodott lakóövezet kialakítása ellehetetlenül, a Virágos utca összekötése az Áchim utcával szintén. Ha viszont a testület rábólint a fejlesztésre, akkor a Dorogi útról a buszok közvetlen le tudnak majd kanyarodni a Kincses patak mellett, és a Kovácsi utcával párhuzamos úton érkeznek az intermodális csomópontba.
Ha megvalósul az IMCS, így lehet majd megközelíteni a 111-es út felől.