<p>Itt a jó idő. Mindenki biciklire ülhet, és végigtekerhet Esztergom egyetlen kerékpárútján. De milyen elképzelések léteznek az úthálózat fejlesztésére?</p>
Valószínűleg már kevesen emlékeznek arra, hogy 2011-ben a frissen kinevezett "természetjáró és kerékpáros turizmus, úthálózat és közlekedés fejlesztésével kapcsolatos feladatok ellátásáért felelős miniszterelnöki megbízott", Garancsi István tett egy bejelentést, miszerint 200 km biciklis utat építenek két Duna-híddal és 36 darab kisebb híddal. Garancsi mandátuma egy hete lejárt, de az MNO szerint legalább készített egy tervezetet a turizmus fejlesztésére, hogy az ország tudhassa, hol, merre, mennyi bicikliút épült. Esztergomban egész biztos, hogy évek óta semennyi.
A készülő Nemzeti Közlekedési Stratégia (NKS) megfogalmazza, hogy szükséges az élhető város szempontjainak figyelembevételével a városok forgalomtól való tehermentesítésének folytatása, a nem motorizált forgalom előnyben részesítése, a kerékpáros közlekedésben a „mindenhonnan-mindenhova” biztonságosan elv érvényesítése.
A megyei közgyűlés csütörtöki ülésére készült egy áttekintés a megye kerékpárút-hálózatáról, és annak jövőjéről.
Az előterjesztéshez mellékelt táblázat szerint Esztergomnak 6 km-nyi kerékpárútja van, amivel a negyedik a megyében Komárom (11 km), Nyergesújfalu (9,8 km) és Tatabánya (7,15 km) után. A belterületi kerékpárutak tekintetében már csak Komárom áll előttünk 10,5 km-ével, hisz az esztergomi Erzsébet park-Szamárhegy utat teljes hosszában belterületi kerékpárútnak tekintik. A jelentésben azt találjuk, hogy Esztergom rendezési tervében jelenleg nincs tervezett belterületi vagy külterületi kerékpárút.
Összeköttetés a Velencei-tóval
Esztergomon -papíron legalábbis- áthalad az EuroVelo6 kerékpárút, a „Folyók útja”. Az EV6 és a Velencei-tó közötti összeköttetést az országos kerékpárút-hálózat részét képező Vértesi kerékpárút biztosítja. A dokumentum szerint ezeknek az utaknak és a térségi kerékpárút-hálózat elemeinek felhasználásával teljes kerékpáros körút is kialakítható, ami érintené Esztergomot is. Az útvonal Velencei-tó – Oroszlány-Majk – Tata – Duna-part –Esztergom – Budapest – Velencei-tó mentén haladna.
Ezt a javaslatot fogalmazták meg az NKS januári véleményezése során, és ennek érdekében az Országos területrendezési terv törvénymódosítási javaslatának véleményezése kapcsán az országos kerékpárút törzshálózat módosítására tett javaslatot a megye. Kérték, hogy a Vértesi kerékpárút nyomvonala (Székesfehérvár – Gánt –Várgesztes – Vértessomló – Környe – Tata - Komárom) érintse Oroszlány-Majk térségét is.
Ez EuroVelo 6-on kívül az alábbi térségi kerékpárút-hálózati elemek érintik Esztergomot:
- Esztergom – (Duna menti kerékpárútvonal) – Tát – Tokod – Bajna – Tarján –Tatabánya (1-es főút menti kerékpárútvonal)
- Pilisvörösvár – Piliscsaba – Leányvár – Dorog – Esztergom – Párkány;
- Győr – Bana- Bábolna – Kocs – Tata – Baj – Tardos – Tarján – (Esztergom –Tatabánya főút menti kerékpárút)
- Pilismarót – Pilisszentlélek – Pilisszentkereszt – Dobogókő – Budapest
- Pilisszentlélek – Kesztölc – Csolnok – Sárisáp – Epöl – Bajna – (Esztergom – Tatabánya főút menti kerékpárút)
Esztergomot érintő engedélyezési tervekkel rendelkező kerékpárutak
- EuroVelo 6 Esztergom Erzsébet park – Tát (5,7 km; építési engedéllyel nem rendelkezik)
- EuroVelo 6 Esztergom-Királyváros – Esztergom-Kertváros (5,5 km; építési engedéllyel nem rendelkezik)
- EuroVelo 6 Esztergom-Szamárhegy – Dömös (Az Esztergom-Dömös közti szakasz terveit az Esztergom-Nyergesújfalu Kistérségi Társulás elkészítette még 2007-2008-ban)
Dorog a jelenleg folyó megyei területfejlesztési koncepció kidolgozásával párhuzamosan helyi műhelyeket hozott létre, melyek közül egy a kerékpárút-hálózat fejlesztését tűzte ki célul. A szomszédos városok (Pilisvörösvár és Esztergom) képviselőivel együtt kívánják kialakítani koncepcionális fejlesztési elképzeléseiket. Esztergom irányába két utat szeretnének kialakítani:
- a munkába járást segítő szakasz Dorog belvárosa és az esztergomi Ipari Park között.
- a sportolást és kikapcsolódást szolgáló útszakasz Dorog belvárosa és a Duna parti kerékpárút között.
Dorog elképzelése valóban jól összehangolható lenne azzal az újra és újra előkerülő ötlettel, hogy Kertvárost össze kéne kötni a központi belterülettel.