Polgármesteri programom egyik fontos eleme a városi ingyenes parkolás biztosítása, vagy a bevételek növelése, hogy a lassan közlekedésre alkalmatlan állapotú utak javítása elkezdődhessen. Megválasztásom után több szakmai és lakossági fórumot is tartottam ebben a témakörben, de a parkoltatást végző Strigonium Zrt. vezetése és a képviselő-testület fideszes többsége rendre megtorpedózta azon javaslataimat, melyek részlegesen feloldották volna a parkolási díjak fizetését, ezzel is hozzájárulva a belvárosi kisvállalkozások segítéséhez.
Miután 2010. októberétől a mai napig – minden írásos kérésem ellenére – nem kaptam hivatalos és részletes tájékoztatást arról, hogy a parkoltatás révén milyen bevételek, illetve kiadások keletkeznek a városban, ismeretlen tettes ellen feljelentést tettem az esztergomi rendőrkapitányságon. A napokban érkezett hivatalos levél két fontos információt tartalmazott: az egyik, hogy bűncselekmény hiányában a hatóság megszünteti a nyomozást, ami azonban ennél fontosabb, a Strigonium Zrt.-nek a nyomozás érdekében minden hivatalos adatot biztosítania kellett az elmúlt évek parkoltatásból származó bevételeivel, illetve kiadásaival kapcsolatosan. Így most, két éves várakozást követően tisztábban láthatunk. Nézzünk meg egy teljes évet:
Bevételek - 2011. január 1. – december 31.
Felszíni parkolás bevétele: 73.799.368 Ft.
Pótdíj bevétel: 6.083.258 Ft.
Mélygarázsok bevétele: 7.207.931 Ft.
Összesen: 87.090.557 Ft.
Kiadások - 2011. január 01. – december 31.
Felszín költségei: 59.404.024 Ft.
Mélygarázs költségei: 26.454.300 Ft.
Összesen: 85.859.324 Ft.
A fenti adatsorból egyértelműen kiderül, hogy Esztergom város polgárainak a parkoltatásból nem származik haszna. Sőt, ha még azt az összeget is hozzávesszük a kiadásokhoz, amelybe a Mária-Valéria mélygarázs őrzése és áramdíja kerül az önkormányzatnak, akkor egyértelműen veszteséget termelünk. Fentiek ismeretében, immár konkrét adatsorokkal is igazolva világossá vált, hogy az Esztergomban az előző városvezetés által létrehozott parkolási rendszert azért kellene életben tartani, hogy a parkoltatást végzők megéljenek.
Javaslom a parkolási rendelet azonnali módosítását és az ingyenes parkolás bevezetését. A parkoló cégnél most alkalmazásban állók pedig a közterület-felügyelet munkáját segíthetnék tovább, mivel a létszámbővítést is régóta kérem a testülettől. A felszíni parkolás ingyenessége a mélygarázsok jobb kihasználásához vezethet, melyeket így a kiírandó közbeszerzésen jobb feltételekkel lehet meghirdetni. Itt az idő, hogy az esztergomiak a semmiben eltűnő parkoló díjak helyett az útkátyúzásra és a közterületek felújítására fizessenek.
Tétényi Éva
Esztergom, Esztergom-kertváros
és Pilisszentlélek polgármestere
Esztergom, 2013. január 28.
Ez egy igazi szofista szöveg:
Tökéletesen igazad van! Ha nem szednének a belvárosba parkolási díjat, az megszüntetné ezt a "lehetőséget" Ugyan már! A belvárosba már csak az jön be, akinek olvetlenül fontos. 2011-ben ha jól emlészem talán tízmillió forint került a város kasszájába, a parkolási díjból. Még tedd hozzá, kedvenc teóriádat, hogy forgalomtechnikai okok is szükségessé tették a parkolási díjat. Csodák csodája, Dorogon nem omlott össze a forgalom amiatt, hogy nem szednek parkolási díjat.
Ha a 73 milliós bevételt tekintem, legalább 50 milliós tiszta bevételt lehetne szerintem fordítani az előbb említett feladatokra. Vagyis legalább ennyi pénz elköltését lehetne szerintem számon kérni a Strigoniumon.
A felszíni parkolás ingyenessé tétele nem lenne racionális döntés. Azt kell elérni, hogy a parkolásból befolyó bevétel ne a Strigónium martaléka legyen, hanem arra fordítódjék, amire kell: A város útjainak rendbetételére, új parkolóhelyek kialakítására.
A fizető parkolórendszer egyébként lehetőséget nyújt arra is, hogy a belvárosi üzletek vásárlóit ne riassza el. Adott időre szóló kedvezmény nyújtásával.
De kétségtelenl ez az egyszerűbb, munkát nem igénylő és népszerűbb megoldás.
Azért lehetne még faragni azon az 59 millás üzemeltetési költségen is a felszínen. Akkor atraktívabb lenne az eredménye.
Egyébként nem igazán értek egyet Tétényi helyzetértékelésével. A számokat megnézve egyértelmű, hogy a mélygarázsoktól kell megszabadulni, a felszíni parkolórendszert pedig tovább kell működtetni még egy pár évig, mert az termel profitot a városnak. Márpedig most - adósságrendezéssel kialakított 35 évre adósrabszolga jelenünk idején - nincs olyan helyzetben Esztergom, hogy ettől a profittól eltekintsen.
Hogyisvolt, kiishazudta...?