Közmeghallgatás 2012. november 12. (harmadik rész)
2012. dec. 11.

<p>A befejező rész, melyből az is kiderül, hogy a Fidesz frakció mit gondol Esztergom jövőjéről.</p>

Az Esztergomi Lokálpatrióták Egyesületének nevében a közmeghallgatásra előterjesztett 11 kérdésre, a fidesz frakció által adott válaszokból 5 maradt még hátra, melyeket az alábbiakban ismertetünk, egy kis magyarázattal, elemzéssel kiegészítve.

Az adósságrendezési eljárásban jogszabályellenes módon elfogadott – és a bíróság által később hatályon kívül helyezett – reorganizációs tervük teljesíthetetlensége már bizonyosságot nyert, kit tartanak felelősnek ezért?

A reorganizációs programot az adósságrendezési bizottság készítette el. A reorganizációs program és egyezségi javaslat elkészítését követően a pénzügyi gondnok a képviselő-testületi ülés elé terjesztette, majd a testület döntött róla. A reorganizációs program teljesíthető lett volna, de Tétényi Éva semmit nem tett annak végrehajtására.

 

Mindjárt az elején szeretném tisztázni, hogy az öt fős adósságrendezési bizottságban a döntést minden esetben Meggyes Tamás, Steindl Balázs és az épp aktuális jegyző, aljegyző hozta, a bizottságot névlegesen vezető, Szathmáry Tibor pénzügyi gondnok állandó helyeslésével. A bizottság ötödik tagjának, Tétényi Éva polgármesternek a véleményérvényesítési lehetősége így szinte nulla volt. Tehát a reorg tervért a felelősség egyértelműen annak kidolgozóit, a fenti quartettet terheli első sorban. Mint ismeretes ennek lényege, a hitelezők 100 %-on történő kielégítése, sőt ezen felül további késedelmi kamatok vállalása volt. Ezt az őrültséget fogadta el az esztergomi fidesz frakció, azon a bizonyos 2011. április 12-én, a polgármester nélkül megtartott testületi ülésen, melynek jogtalanságát később az Alkotmánybíróság a 145/2011. (XII.2.) AB határozatában megállapította és hatályon kívül helyezte. (Hogy ebből kiindulva kinek és hogyan lehetett/kellett volna továbblépni, az egy külön fejezet.)

A frakcióvezető jelen válasza azt sugalmazza, hogy a végső felelősség a reorganizációs programért a testületé. Az én olvasatomban ez pedig pontosítva a Fidesz frakcióé, hiszen az ülésen ők szavazták meg.

A válasz zárómondata a frakcióvezető fejében a már régóta kongó értelmetlen zagyvaság, miszerint: „A reorganizációs program teljesíthető lett volna, de Tétényi Éva semmit nem tett annak végrehajtására.” A tudatlanság ezen szintje már egyenesen lenyűgöző egy városi politkus (legalább is magát annak tartó) esetében. Esztergomban már mindenki tudja, hogy ez a vállalás nyomokban sem teljesíthető, egyszerűen a városnak nincs annyi bevétele, mint ami erre fedezetet nyújtana. Ezt természetesen előre ki lehetett számolni, de a fideszes urak erre képtelenek voltak, tanácsainkat, figyelmeztetéseinket sorra elutasították, többek között az általunk szervezett 2011. júniusi adósságrendezési tájékoztató fórumunkat is, melyen maga az adósságrendező biztos is megjelent, csak épp a döntéshozó urak nem. Pedig lehetett volna másképpen is megküzdeni az általuk felhalmozott 26 mrdFt adóssággal, ami jóval kedvezőbb végkifejlethez vezetett volna, mint a jelenlegi csődhelyzet, a város számláján az év végére felduzzadó közel 800 millió Ft-os inkasszó!

 

A Vargyasi kastéllyal mit terveznek, alkalmazásban áll-e még ott Knapp János Pál, és ha igen, mennyi fizetést vesz fel az ottani tevékenységéért, mit csinált ott korábban és jelenleg?

Knapp János Pál a Vargyasi SRL megbízott ügyvezetője 2011. január 01-től, az előző ügyvezető megbízási feltételei alapján. A város szerződésének nem teljesítése miatt fizetést nem vett fel, sőt beinvesztált a működésébe, a kollegák fizetéseinek biztosítására saját maga nyújtott kölcsönt. 2011. június 01-től a magyar takarékossági törvény miatt formálisan is díjazás nélkül látja el a társaság ügyvezetését. A társaság működése helyi pályázatok, ügyvezetői és tulajdonosi hitelezés útján biztosított. Mindeközben az önkormányzat tulajdonában álló kastélyépületek - a román műemléki törvény által megkövetelt - őrzési díját, építmény díját és közüzemi díjait a város 2010 októbere óta nem fizeti, így mára mindegy 15 mFt tartozást halmozott fel.

 

Na, akkor próbáljunk meg valamit kihámozni ebből a zagyvaságból, mert itt nem a kérdésekre adott válaszokkal állunk szemben, hanem egy csúsztatáshalmazzal. Tehát:

  • Knapp János Pál ügyvezetője a Vargyasi SRL-nek (Kft-nek) Ha jól számolom a Strigoniumon belül ez a harmadik cégvezetői státusza. Hát sok mindent tudhat, ha ilyen álláshalmozó!

  • Fizetése annyi, mint az előző vezetőjének volt! De nem vesz fel semmit! Akkor az előző ügyvezető is csak puszira volt a Vargyasi kastély grófja? Köszönjük, ez igazán kielégítő válasz egy közérdekű kérdésre!

  • Annyira nem vesz fel fizetést, hogy még ő ad a cégnek a működésre, az alkalmazottak fizetésére. Már majdnem könnybe lábadt a szemem, amikor felmerült a kérdés: Na, de miből? Miért?

  • A társaság működéshez a tulajdonos (Esztergomi Önkormányzat) is nyújt hitelt, de ugyanakkor az is megtudhatjuk, hogy az Önkormányzat 2010. októbere óta nem fizet! Most akkor ad pénzt, vagy nem?

  • A hitelt tehát a mecénások (Knapp János Pál és az Önkormányzat) egymással versengve pumpálják a kastélyunkba a tájékoztatás szerint, de ennek ellenére az adósság egyre nő, már 15 mFt-nál tartunk! Akkor mi értelme az egésznek? Az Esztergomiaknak mi szüksége egy újabb pénznyelő automatára? Ne játsszuk a Rothschild bárót, amikor a hátsónk ki van a gatyából! Értékesíteni kell! Talán ők is erre gondolnak, csak előbb le kell nyomni az árát? Mi már a népszavazásra is kérdésbe öntöttük a kastély eladását, de teljesen más alapokon, nevezetesen, hogy meg kell pályáztatni, és a legkedvezőbb ajántattevőnek értékesíteni, a vételárat pedig az önkormányzati kasszába csurgatni, nem pedig a Strigoniumba.

Tisztelt Esztergomiak! Ki volt önök közül már a Vargyasi Kastélyban? Kérem, osszák meg velünk a látottakat, tapasztalataikat, talán így közelebb kerülhetünk az igazsághoz.

 

 

A szakbizottságokat miért nem bővítik ki külső tagokkal, szakértőkkel, akik a döntések előkészítésének szakmaiságát segítenék elő?

 

A Képviselő-testület 2012. december 6-i ülésén napirenden lesz a fenti kérdés és várhatóan döntés születik a külsős bizottsági tagok megválasztásáról.

A két év halogatás után a döntés végre megszületett, az ellenzéki képviselők által javasolt néhány jelöltet meg is választottak a december 6-i zárt ülésen. A kérdés most már csak az, hogy a bizottságokban megjelenő külsős tagok – most, amikor az önkormányzat mozgástere már rendkívül beszűkült a város bankszámláját folyamatosan terhelő állami inkasszó miatt – mit tudnak majd tenni, javítani a a város helyzetén ebben a döntéshozatali rendszerben, ahol minden bizottságban döntő többségben vannak a Fidesz frakció delegáltjai, pénz pedig gyakorlatilag már semmire sincs. Tehát ne hagyjuk magunkat megtéveszteni, nehogy azt higgye valaki, hogy megtértek a báránykák és hirtelen engedékenyek lettek, ez csak a látszat, ennek a döntésnek nincs igazi tétje. Ez az egész valójában csak egy színjáték, felvették az új szereplőket, de a forgatókönyvet továbbra is ők írják. Sőt, a helyzet számukra ezzel kedvezőbb lehet, hiszen a mutyis, vagy éppen mások számára hátrányos előterjesztéseiket a jövőben úgy tudják majd felvezetni, hogy: „a külsős tagokkal bővített bizottság úgy döntött, hogy ...” mintegy ezzel jelentősen erősítve az előterjesztés legitimációját. Veszélyes! Kérem a szita lyukacskái között átlátni szíveskedjenek, kedves Esztergomiak!

 

Hogyan látják Esztergom anyagi helyzetét, rendelkeznek valamilyen fajta jövőképpel? Van stratégiai tervük az adósság leküzdésére? Ha igen akkor ez mit tartalmaz és ki készítette?

 

Ez itt a Fidesz frakció válaszának a helye.

 

Értelmezve:

Sehogy, nem. Azaz mégis: betolunk mindent a Strigoba, majd aztán ott levet facsarunk belőle! Nincs. Vagy a saját adósságunk volt a kérdés? Arra hogyne vóna, az előbb már válaszoltunk is rá!

Amúgymeg mondom hogy nincs, meg mi a fenét tartalmazna! Ki lenne? Senki!

 

 

A Széchenyi téri és a Bajcsy-Zsilinszky utcai üresen álló ingatlanoknak mi lesz a sorsa, meddig csúfítják a belvárost?

 

Ez itt a Fidesz frakció válaszának a helye.

 

Értelmezve:

A franc se tudja! Rohadjanak tovább! Amíg mi itt vagyunk addig biztosan!

Hacsak a Strigon keresztül nem lelünk megint egy jó vevőre!

 

Ennek a két kérdésnek a megválaszolására már nem futotta a frakció erejéből. Pedig úgy gondolom, sokunkat érdekelte volna, hogy erről a város lakóinak mindennapjait és jövőjét meghatározó témákról hogyan vélekednek a „városatyák”, mert az eddigi tevékenységük során az a benyomás alakult ki a közvéleményben, hogy a város kritikus anyagi helyzetének megoldásával, jövőjével kapcsolatban semmilyen elképzelésük nincs. A frakciónak az összetétele, a tevékenysége mindössze arra lett kihegyezve, hogy az elmúlt évek során felhalmozott óriási adósság eltussolásában segédkezzen a gondolkodás, saját vélemény nélküli gépies szavazásokkal. (Ez megy is nekik, mint a karikacsapás! Sőt, egyesek éremesélyesek is!) Úgy tűnik, hogy a cél és a módszer változatlan: a halászatnak kedvező zavaros helyzet fenntartása, az esztergomi választók folyamatos megtévesztésével, a demagóg kommunikációval.

Csak nem bedőlni!

 

Ismétlés a tudás anyja alapon, kifejezetten a frakciótagok okulására még egyszer:

A közmeghallgatás a helyi közakarat formálásának formája, fóruma, évente legalább egyszer, kötelezően megtartandó olyan önkormányzati képviselő-testületi ülés, amelynek a napirendi pontja a lakosság, a választók, a társadalmi szervezetek véleményének, javaslatainak, kérdéseinek meghallgatása, megválaszolása.

A közmeghallgatás célja a lakosság közvetlen bevonása az önkormányzati feladatok meghatározásába, illetve ezek végrehajtásába.

 

Tisztelt Steindl Balázs frakcióvezető úr, tisztelt fideszes (nem Fidesz-KDNP-s!) frakciótag urak! Amennyiben úgy érzik, hogy a közmeghallgatással kapcsolatos három írásomban olyat állítottam volna, mely nem felel meg a valóságnak, téves információkon nyugszik, vagy a levont következtetések, a megválaszolatlan kérdések értelmezései helytelenek, félrevezetőek, esetleg alaptalan vádaskodásnak ítélik azokat, akkor kérem szíveskedjenek ellene szót emelni. Bármikor kész vagyok egy nyilvános, a helyi tv csatornák által is közvetített beszélgetésen, vitán tisztázni a vélt vagy valós félreértéseket, lehetőséget adva álláspontjuk bemutatására, megvédésére.

 

Ez lehetne egyben egy pót közmeghallgatás is, ahol most nem a hallgatás kapná a hangsúlyt.

 

Esztergomi Lokálpatrióták Egyesülete, Körmöczi Miklós elnök