<p>Stratégiai megállapodást kötött a kormány és a Magyar Suzuki Zrt., amelyet Magyarország egyik büszkeségének nevezett a szerdai budapesti aláírási ünnepségen a miniszterelnök. Orbán Viktor egyúttal bejelentette, hogy a kormány döntése szerint megépítik a Suzuki-gyárnak otthont adó Esztergom és az M1-es autópálya közötti csatlakozást biztosító útszakaszt. A magyar Suzuki vezetője elmondta, hogy egy új autómodell tervezésébe kezdtek.</p>
A legvalószínűbb, hogy az M11-es autóút készülhet el, ami már évekkel ezelőtt bekerült az Országos Területrendezési Tervbe (OTRT). Ez Zsámbéknál csatlakozna az autópályához.
A kormányfő közlése szerint a Magyar Suzuki Zrt. vezetőivel folytatott tárgyaláson szóba került, hogy növelik a cég magyar beszállítóinak jelenleg 30 százalékos arányát, továbbá - az autógyár javaslatára - a tervezetthez képest nagyobb lesz a Komárom és Révkomárom közötti új Duna-híd kapacitása annak érdekében, hogy a Suzuki teherszállítmányai is áthaladhassanak rajta.
Esztergom M1-es autópályára csatlakozásáról közölte: az előtanulmányok, a hatásvizsgálatok megkezdődtek, "a tervezés szakaszában vagyunk", és remélhetőleg hamarosan megkezdődhetnek a munkálatok.
A megbeszélésen elhangzott, hogy Magyarország továbbra is támogatja az Európai Unió és Japán közötti szabadkereskedelmi megállapodást - jelezte Orbán Viktor, aki kifejezte emellett azon reményét, hogy a jövőben több magyar közbeszerzésen is nyertes lesz a Suzuki.
A miniszterelnök hangsúlyozta, a Suzuki-gyár az elmúlt években Magyarország egyik büszkeségévé vált, emellett kitüntetett szerepe van a rendszerváltás utáni történelemben, hiszen segített abban, hogy a magyar gazdaságot a KGST után "bizalmi alapon be tudjuk integrálni, hozzá tudjuk építeni a nyugat-európai és a világgazdaság új rendjéhez". Ezért "a Suzuki-gyár előtt könnyebben nyílik meg minden ajtó" - tette hozzá, megjegyezve, hogy mindezt jól kifejezi a Suzuki szlogenje is, "A mi autónk".
Tájékoztatott továbbá arról, hogy a közelmúltban Japánban folytatott magyar kormányzati megbeszélések eredményeként újabb japán befektetők érkezhetnek Magyarországra a következő egy-két évben.
A miniszterelnök megismételte azt az álláspontját, amely szerint a jövőben azok az országok lesznek sikeresek, amelyek a legtöbb előnyös megállapodást tudják tető alá hozni globális cégekkel. Magyarország ezért köt stratégiai megállapodást olyan nagyvállalatokkal, amelyek a magyar nemzetgazdaság és a magyar emberek érdekét is jól tudják szolgálni - mondta.
Takeucsi Hiszasi, a Magyar Suzuki Zrt. vezérigazgatója és Orbán Viktor miniszterelnök stratégiai partnerségi megállapodást ír alá
Hisashi Takeuchi, a Magyar Suzuki Zrt. vezérigazgatója a Parlamentben tartott ünnepségen kijelentette, a Suzuki szeretne hozzájárulni a magyar gazdaság növekedéséhez. Rámutatott arra, hogy Magyarországon jelenleg több mint 400 ezer Suzuki fut az utakon, és egy 200 millió eurós beruházás keretében már megkezdték egy új modell tervezését is.
Úgy vélik ugyanakkor, hogy akár Japánba is lehetne Magyarországon gyártott Suzukikat szállítani.
Felidézte, 1991-ben alapították meg a magyarországi gyárat, az első gépkocsi pedig 1992 októberében gördült le az esztergomi gyártósorról.
A mostani volt a kormány ötödik egyezménye nagyvállalatokkal. Az első stratégiai partnerségi megállapodást a Coca-Colával kötötte a kormány, a másodikat a Richter Gedeon Vegyészeti Gyár Nyrt.-vel, a harmadikat a székesfehérvári Alcoa-Köfém Kft.-vel, a legutóbbit pedig november 9-én a kecskeméti Mercedes-gyár tulajdonosával, a Daimler AG-vel.
A 2005-ben elkészült megyei rendezési tervben található észak-dél irányú autóút valamelyest eltér az OTRT-ben látottaktól.
A megyei rendezési terv elkészítésekor Esztergomtól a 6-os útig tervezték az utat, amely egyszerre szolgálna belföldi és nemzetközi érdekeket. Mint a megyei önkormányzat honlapján olvasható: "Az új főút az M6-os autópályából kiágazva, az M7-tel, M1-gyel csomópontot alkotva, az eurorégió súlyvonalában haladva, Dorog térségében csatlakozna a tervezett 10. sz. gyorsforgalmi úthoz, illetve annak közvetítésével az esztergomi második Duna-hídhoz. Maga az útpálya - fizikai megjelenésében - a szlovák oldali magasabb rendű kapcsolat továbbvezetésével transzkontinentális gyorsforgalmi útként valósulna meg Érd - Zsámbék - Esztergom - Párkány (Štúrovo) - Körmöcbánya (Kremnica) - Túrócszentmárton (Martin) útvonalon. Ez a fejlesztés megteremtené a lehetőségét egy új, de az európai folyosók rendszerébe illeszkedő észak-déli interregionális útvonal kialakításának (Baltikum - Varsó - Zsolna - Budapest - Szarajevó - Plocse)."
Korábbi cikk a témában: M11-es Munkacsoport alakul Esztergomban
MTI/szeretgom