Jóváhagyta az Európai Bizottság a Budapest-Esztergom vasútvonal rekonstrukciójának első ütemét; a fejlesztés összege több mint 56 milliárd forint, a beruházás 2014 augusztus végére készülhet el - közölte a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) csütörtökön.
MTI Fotó: Máthé Zoltán
Az uniós szabályozásoknak megfelelően az 50 millió euró feletti nagyprojekteket az Európai Bizottságnak jóvá kell hagynia, ez ennél a projektnél október 4-én történt meg - tájékoztatott az NFÜ az MTI kérdésére. A kivitelezés már június 16-án megkezdődött, mivel a nagyprojekteket hazai forrásból a Bizottság jóváhagyása előtt is meg lehet kezdeni.
A projekt a Kohéziós Alap társfinanszírozásával valósul meg; az 56 milliárd forint 85 százaléka, 47,6 milliárd forint uniós, a fennmaradó 8,4 milliárd forint hazai forrás.
A Budapest, Solymár, Pilisvörösvár, Piliscsaba, Pilisjászfalu, Piliscsév, Leányvár, Dorog és Esztergom településeket érintő vasútvonal teljesen megújul - közölte az NFÜ.
A beruházás részeként négy új megállóhely készül el, kettőt pedig áthelyeznek. A közúti közlekedés és a vasútvonalak találkozásánál lévő kereszteződések közül többet átépítenek. Óbudán, Solymáron és Pilisvörösváron például felüljárós csomópontok épülnek, így a közúti és vasúti forgalom is gyorsabban, balesetmentesen haladhat. Az állomásokon és a vonalakon korszerű biztosítóberendezések és központi forgalomirányítás segíti majd a közlekedést.
A jobb elővárosi közlekedés elősegítése érdekében számos helyen P+R parkolók és kerékpártárolók épülnek, amelyekhez a megfelelő buszcsatlakozásokat is kialakítják.
Az elfogadott első ütem tartalmazza az Északi Vasúti Duna-híd és Piliscsaba vonalszakasz 22 kilométer hosszban történő teljes átépítését, valamint a Piliscsaba-Esztergom vonalszakasz 21 kilométeres rehabilitációját. Budapest és Pilisvörösvár között épül egy második vágány is, összesen csaknem 15 kilométer hosszúságban. A felújítás révén a vonatok 80-100 kilométer/órás sebességgel tudnak majd közlekedni a vonal bizonyos szakaszain.
A vasúti szakasz villamosítására a projekt második ütemében kerül sor.
MTI
Talán a zónázó vonatokkal még gyorsabb lehet a menet idő.
Ha beiktatnak plusz 4 megállót, azzal csak nő a menetidő...
Lehet, hogy autóbusz reklám volt, nem tudom, de akkor is a menetidő a lényeg.
Szerintem pedig, ha valami összefügg, akkor a vágánypárok száma és a menetidő alakulása feltétlenül. Ha már ilyen regionális gigaprojekt, akkor miért nem lehetett a vonalat párhuzamosítani? Ez megint olyan pénzköltés, amellyel népszerúséget próbálnak vásárolni Völner Pálnak. Megjegyzem közúton is több a menetidő 50 percnél, különösen a reggeli órákban Budapest irányába. Vörösvártól katasztrófa! Vajon a 10-es út meddig marad az ország leglassabb közútja?
Mondjuk itt van nálam egy 100 éves képeslap, a szerint 2,5 óra volt a mentidő vonattal.
Az elmúlt 100 év egyik régi hirdetését láttam valahol, valami ilyesmit: utazzon Esztergomba, a Dunakanyar gyöngyszeme, menetidő 50 perc. Így számomra is a menetidő a kérdés, a többi lényegtelen.
"Budapest és Pilisvörösvár között épül egy második vágány is" - Lesz 15 km azon a szakaszon, ahol 2 vágánypár lesz, és ha jól emlékszem a korábbi híradásokból, a Vörösvár-Egom szakaszon is lesz 2 km-nyi szakasz, ahol lesz még egy vágány.
Akárhogyis lesz, nagyon várom, hogy mennyi lesz a menetidő, mert jó eséllyel életem végéig annyi lesz. A következő 100 évben nem nyúlnak hozzá érdemben a vonalhoz.
Egy vágánypár helyett épült egy vágánypár. Ez aztán a fejlődés! Azt gondolhatta volna a józanul gondolkodó, hogy ha már ilyen nagyprojektben felújítják a vasúti közelekedést Esztergom és Budapest között, akkor két nyomvonalasra építik át a rendszert, mert így felújított megállókban fognak várakozni egymásra az egy vágányra váró szerelvények. Az a 10-15 perc előny, amit ígértek a felújítás kapcsán hamar el fog olvadni. Ellenben ez lesz Völner választási kampányának az egyik legerősebb eleme. Csak a szárnyvonalok lakók is emlékezzenek majd 2014-ben!