Megkezdték a vasútvonal rekonstrukcióját

<p>Mintegy 20 milliárd forint beruházásban megkezdődött a Pilisvörösvár-Esztergom vasútvonal felújítása csütörtökön.</p>

MTI Fotó: Máthé Zoltán

Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) államtitkára a piliscsabai projektindító rendezvényen hangsúlyozta: a kormány elkötelezett a közlekedési fejlesztések mellett, a vasútvonal felújításával egy időben  a vasút versenyképessége érdekében megújulnak a kapcsolódó létesítmények is, köztük az állomások, a peronok.
A beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. tájékoztatása szerint a munkálatok Piliscsaba és Esztergom között jövő év közepére, Pilisvörösvár és Piliscsaba között jövő év végére készülnek el.
Völner Pál kiemelte, hogy a budapesti elővárosban megújulnak a kötöttpályás közlekedési formák, példáként említette a már folyamatban lévő Budapest-Székesfehérvár vasúti szakasz átépítését. A kormány szerdán döntött arról, hogy kiemelt beruházásként 22 milliárd forint értékben átépítik a Vác vasútállomást, amely a Budapest és Vác közötti közlekedést fogja megkönnyíteni, majd következik a budapest-százhalombattai vonal felújítása.
Völner Pál elmondta: naponta mintegy 100 ezer utas veszi igénybe a budapesti elővárosi vasúti közlekedést, ebből 14 ezren a most megkezdett felújításban érintett Budapest-Esztergom szakaszon utaznak.
Az államtitkár beszámolt arról, hogy az európai uniós fejlesztési forrásból a  mostani tervezési ciklusban 100 milliárd forintot fordítottak eddig 120 kilométer vasúti vágány átépítésére, 2013-ig mintegy 500 milliárd forint értékben lesznek további vasúti fejlesztések, a MÁV pedig 400 milliárd forint projektet készített elő a 2014. utáni uniós fejlesztési időszakra.
Az MTI kérdésére válaszolva Völner Pál hangsúlyozta, hogy 2014 utáni fejlesztési ciklusban is lesz kohéziós forrás vasútfejlesztésre. A költségvetés megvitatása még hátra van.
A projektindítást követően az államtitkár újságíróknak elmondta, hogy a legutóbbi menetrendi módosítással kapcsolatban a tárca kapott észrevételeket, amelyeket lehetőség szerint figyelembe vesznek a következő változtatásnál. Példaként említette, hogy a Győr-Veszprém vonalon megtörtént a menetrend bizonyos módosítása, a balassagyarmati vonalon érzékelhető probléma a menetrenddel kapcsolatban, ugyanakkor az a megrázkódtatás, amelyet néhányan előrevetítettek, nem következett be.
A NIF tájékoztatása szerint a Pilisvár és Piliscsaba közötti vonalszakasz kivitelezője a Szemafor Konzorcium, amelynek vezetője az A-Híd Építő Zrt., tagjai a Vasútépítők Kft., a HF.Wiebe GmbH and Co. KG, a szerződés ára mintegy 10,5 milliárd forint áfa nélkül.
A Piliscsaba és Esztergom közötti szakaszt az Inflexió Konzorcium újítja fel, amelynek vezetője a Vasútépítők Kft., tagja a H.F. Wiebe GmbH and Co KG, az A-Híd Építő Zrt. A szerződéses ár mintegy 8,8 milliárd forint áfa nélkül.
A felújítás során egyebek között a Pilisvörösvár-Piliscsaba  szakasz közepén 2 kilométeren kétvágányú szakaszt építenek. Piliscsaba-Esztergom között a pályát úgy felújítják, hogy 60-100 kilométeróránkénti sebességgel lehessen közlekedni, Pilisvörösvár és Esztergom között előkészítik a II. ütemű villamosítást. Megújítják az állomásokat, megállóhelyeket, több helyszínen P+R parkolókat és biciklitárolókat építenek, Pilisvörösvár és Dorog állomás mellett új autóbuszfordulókat alakítanak ki. A Budapest-Piliscsaba szakaszon új elektronikus vasúti biztosítóberendezést építenek.
A Pilisvörösvár-Esztergom közötti vasúti pályafelújítás az Új Széchenyi Terv keretében a Közlekedési Operatív Programban (KÖZOP) valósul meg az Európai Unió Kohéziós Alap társfinanszírozásában - közölte a NIF.
A projektindító rendezvényen Völner Pál elindította "az utolsó vonatot", a felújítás miatt vágányzárak lesznek előreláthatóan június közepétől jövő év március 31-éig Pilisvörösvár és Esztergom között, ahol autóbuszok viszik majd az utasokat.

MTI