<p>11,5 millió. Épp ennyi az a pótbefizetés, amelyet az önkormányzati tulajdonban lévő Strigonium Zrt-nek teljesítenie kellett a 2010-es év vonatkozásában tagvállalata, a Hídlapot kiadó EHÍR Kft felé, hogy a cég saját tőkéje kiegyenlítésre kerüljön. Ez a tény azonban többet jelent, mint amennyit első pillanatban gondolnánk.</p>
Az EHÍR Kft. 2010. évi mérlegbeszámolóját 145.961 eFt mérlegfőösszeggel, -10.961 eFt saját tőkével, -10.879 eFt mérleg szerinti eredménnyel (veszteség) fogadták el. A saját tőkét kellett a tulajdonos Strigonium Zrt-nek pótolnia, azonban ezzel megdőlt az eddigi állítás, hogy az EHÍR eltartja saját magát. A 2010-es évben teljesítette még a tulajdonos a 2009-es év 26 milliós pótbefizetését.
A jelek szerint a Kft. képtelen volt önerőből a költségeit fedezni, így a Hídlap kiadásába is kellett közpénznek áramolnia a Strigonium Zrt-n keresztül.
Maga a Strigonium Zrt, mindösszesen 877 ezer forint mérleg szerinti nyereséget tudott felmutatni. Bevételeinek jelentős része, hozzávetőlegesen 83,5 millió forint a parkolóórák üzemeltetéséből származik. A társaság 877 ezres nyereségét figyelembevéve, a parkolási bevételek nélkül masszívan veszteséges lenne.
A mérleg mellé csatolt kiegészítő melléklet a Zrt pénzügyi helyzetét az alábbi szavakkal jellemzi:
"A Strigonium Zrt. fizetési kötelezettségeit 2010. év folyamán részben teljesítette. Pénzügyi nehézségei az év során folyamatosan jelentkeztek, mert az ingatlankezelési tevékenysége során a bérbe adott önkormányzati ingatlanok kiszámlázott fűtés- és melegvízdíjait a bérlők nem vagy csak késve teljesítik, ezért a bérlemények közüzemi számláinak kifizetése nehézséget okoz. A korábbi évek kintlévőségeinek behajtása is hosszú és költséges folyamat, és a végeredmény sem mindig kedvező számunkra illetve az Önkormányzat számára."
Mi lesz a Strigoniummal? A parkolók üzemeltetésére külön céget alapítottak Gran Parkoló Kft néven. A dolog visszássága az, hogy 2010. júliusától nem illeti meg a felszíni parkolási bevétel a Strigoniumot, hanem az önkormányzatnak át kellene adnia azzal, hogy az ő költségei megtérítésére pedig szerződnie kellene. Ennek a fedezete lenne a válságköltségvetésben biztosított 90 millió forint. Csakhogy a szerződést a mai napig nem kötötték meg, viszont az őket meg nem illető bevételt sem adták át a városnak. A mélygarázsok bevétele viszont megilleti a Strigoniumot de a költségek áthárítására nem tarthat igényt. Márpedig a Strigonium így indokolta a 90 milliós igényét: "A képviselő-testület által elfogadott válságköltségvetésben szereplő, Strigonium Zrt. részére „juttatandó” 90 millió forint összeg ténylegesen a felszín feletti parkolás biztosításának és a mélygarázsok fenntartásának költségeit fedezi." Miért akarunk olyan fenntartási költséget megfizettetni a várossal, amely nem jár az üzemeltetőnek és abból a városnak bevétel sem származik?
Külön kérdésként merül fel ezek után az is, hogy miképp áll arányban a felszíni parkolás üzemeltetése és az önkormányzat válságköltségvetéséből biztosított 90 millió forintos támogatás például a 2010-es év 83,5 milliós parkolási bevételével?
Kimondhatjuk bátran: éves szinten a rendszer fenntartása közel 200 millió forintot vesz ki az adófizetők zsebéből fenntartási költség és parkolási díj álcája mövé bújtatva.
Hogy ez a temérdek pénz hová megy el? Amint láthatjuk, egy része az eddig közpénzmentesen előállítottnak hirdetett Hídlap propagandaújság kiadására fordítódik.
Jól van ez így?