<p>Esztergomban hétfő óta távolsági és elővárosi járatok szállítják a városi utasokat - az első napok tapasztalatai alapján fennakadás nélkül. A VEKE-s Dorner Lajos szerint viszont a városi közlekedés ilyen kiváltása nem működőképes a gyakorlatban, a kisvárosoknak pedig az tenné a legjobbat, ha saját kezükbe vennék a tömegközlekedés irányítását.</p>
A Vértes Volán sajtóközleménye Nem volt fennakadás az új menetrend első reggelén 2011. július 04. |
"Esztergomban volt az ország egyik legpocsékabb tömegközlekedése, így nem csoda, ha fel sem tűnt a városiaknak, hogy a helyi járatokat távolsági járatokkal cserélték fel" - mondta Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke.
A Komárom-Esztergom megyei városban hétfő óta nincs városi buszközlekedés. A 200 busz leállítására az után került sor, hogy a helyi közlekedésért felelős Vértes Volán április 6-án bejelentette: a tanév végén leállítja a helyi közlekedést Esztergomban, mert az önkormányzat 112 millió forinttal tartozik vállalatnak.
A szerződés felmondása után az addig szolgáltató Vértes Volán átszervezte az alapellátást és a Nemzeti Fejlesztési Minisztériummal közösen olyan megoldást dolgozott ki, mely szerint a helyi közlekedést ötszáz távolsági, helyközi és elővárosi járattal biztosítják. Az első, élesben tesztelt napon a változtatás olyannyira bevált, hogy sem tartalék buszokra, sem a helyi taxitársaságra nem volt szükség az utasok ellátásához, a városban pedig egyáltalán nem volt túl nagy a forgalom. Dorner szerint viszont a kedvező esztergomi tapasztalatok maximum átmenetiek.
"Egy iskolaszüneti időszakban, amikor amúgy is üres a város, azzal jönni, hogy mindent kiválóan megoldottak, ez egyszerűen hazudozás. Majd ha jön az iskola, akkor bajban lesznek, mert nincs igazán kapacitás, és míg egy városi buszban inkább állóhelyek vannak és rövidebb távokra megy, egy távolsági járatnak nem lehet ilyen feladata, mivel helyközi forgalmat lát el, főleg ülőhelyek vannak, és jóval ritkábban jár, mint egy 10-15 percenként közlekedő helyi járat. A távolsági a legjobb esetben is óránként jön, az meg nem igazi tömegközlekedés."
(a cikk folytatásában további városok tömegközlekedéséről olvashatunk Mráv Noémi írásában; index.hu)