20 éves a Magyar Suzuki
2011. ápr. 29.

<p>Különleges évfordulóhoz érkezett a Magyar Suzuki Zrt., hiszen a vállalatot húsz évvel ezelőtt, 1991 áprilisában alapították. Az elmúlt két évtizedben a vállalat egyenletes ütemben növekedett, s mostanra jelentős szereplője nem csupán a hazai, de az európai járműgyártásnak is. A Suzuki Motor Corporation egyedüli termelő leányvállalataként a kontinensen a Magyar Suzuki látja el a teljes európai piacot az Esztergomban gyártott gépjárművekkel.</p>

A vállalatot a Suzuki Motor Corporation többségi tulajdonosként 1991-ben alapította. A kezdő modell Swift 1992-ben gördült le a gyártószalagról, ezt 2000-ben a Wagon R+, 2003-ban az Ignis, 2005-ben az új Swift, 2006-ban az SX4, 2008-ban a Splash, majd 2010 júniusában az új Swift követte.

Alapítása, a kezdeti zöldmezős beruházás óta a Magyar Suzuki számos bővítésen ment keresztül. Mára a gyártás öt nagyobb üzemegységben zajlik (prés-, hegesztő-, festő-, lökhárító- és szerelőüzem). Beruházások sora követte egymást az elmúlt húsz esztendőben, a legjelentősebb a 2003–2008 közötti, amikor is a Suzuki „európai reneszánsz programjának” keretén belül a két legfontosabb célkitűzés az európai disztribúciós hálózat kiépítése volt, valamint a magyar leányvállalat felkészítése a 300 ezres gyártási darabszámra. Utóbbi cél csaknem teljesült 2008-ban, hiszen a gyár több mint 280 ezer gépkocsit gyártott abban az évben. A csúcsteljesítmény elérését a 2008 végére begyűrűző, az autóipart komolyan sújtó gazdasági válság akadályozta meg.

2010-ben a vállalat 170 ezer gépkocsit gyártott. Napjainkig csaknem 2 millió Suzuki autó gördült le a gyártószalagról az esztergomi üzemben. Az Esztergomban gyártott modellekbe ma már kizárólag az Euro 5-ös környezetvédelmi szabványnak megfelelő motorok épülnek be. Exporttevékenysége során a vállalat nem csupán az európai piacot látja el gépjárművekkel, de szállít Japánba, Oroszországba, Ukrajnába és néhány közel-keleti és észak-afrikai országba – például Izraelbe vagy Marokkóba – is. A 3500 Suzuki-dolgozó mellett a beszállítói és márkakereskedői körrel együtt a Magyar Suzuki több tízezer ember számára nyújt megélhetést.

A vállalat által gyártott gépjárművek kiváló minősége mellett a Magyar Suzuki kiemelt figyelmet fordít a gyártás környezettudatosságára is. Az Esztergomban alkalmazott technológiai folyamatok irányítási rendszere megfelel az ISO 14 001 környezetirányítási és az ISO 9001 minőségbiztosítási rendszer szabványelőírásainak.

A hazai és európai piacra készülő gépjárművek gyártásán kívül a vállalat importált gépkocsik, motorkerékpárok és csónakmotorok értékesítésével is foglalkozik. Az anyagcég, a Suzuki Motor Corporation által gyártott, csúcstechnológiát képviselő importmodellek értékesítésével és az ügyfelek igényeinek kielégítésével Magyarország egyik legkiválóbb kereskedelmi hálózata foglalkozik, hogy széles termékválasztékával megfeleljen a vásárlók elvárásainak. A Magyar Suzuki Zrt. jelentős szerepet játszik a régió motorkereskedelmében is: nyolc környező ország (Szlovákia, Szlovénia, Horvátország, Szerbia, Románia, Bosznia, Koszovó és Montenegró) piacát látja el motorokkal.

Mérföldkövek

1991
  • Megalakul a Magyar Suzuki Rt. A tulajdonosok: a Suzuki Motor Corporation, az Itochu Corporation, az IFC és az Autókonszern Rt.
  • Alapkőletétel Esztergomban. A beruházás értéke mintegy 14 milliárd forint.
1992
  • Beindul a próbaüzem. Megkezdődik az 1000 és 1300 köbcentis ötajtós Swiftek sorozatgyártása.
  • Megindul a Magyarországon gyártott Suzukik értékesítése.
1993
  • Az újautó-eladások listája szerint a Suzuki a legnépszerűbb típus Magyarországon.
  • Átadják a tízezredik hazai autót.
  • Itthon is beindul a négyajtós Swift Sedanok gyártása.
1994
  • Átadják a 25 ezredik Magyarországon gyártott Suzukit.
  • Elindul az exporttevékenység.
1996
  • Az esztergomi gyárban elkészül a százezredik hazai gyártású Suzuki.
1997
  • Ötéves a „mi autónk”.
1999
  • Elkészül a 250 ezredik hazai gyártású Swift.
  • Átveszi autóját a százezredik hazai Swift-tulajdonos.
2000
  • Megindul a Wagon R+ sorozatgyártása.
2001
  • A Japánból importált Suzuki Liana bemutatója Magyarországon.
2002
  • A gyártás 10. évfordulója.
  • Két típus, a megújult, ötszemélyes Wagon R+ és a Liana Sedan értékesítésének kezdete.
2003
  • 100 milliárd forintos kapacitásbővítő és technológiai fejlesztési beruházás indul.
  • Az Ignis ünnepélyes bemutatója és a sorozatgyártás megkezdése.
2004
  • Megkezdődik a dízelüzemű Wagon R+ és Ignis gyártása.
  • Az esztergomi gyárban is készülnek Ignis Super 1600-asok.
2005
  • Február 4-én bemutatják az új Swiftet, amely a Suzuki Way of Life! filozófiájának zászlóshajója, s dinamizmusával, küllemével, műszaki paramétereivel új irányvonalat képvisel.
2006
  • Február 27-én legördül a gyártósorról az alsó középkategóriás családi és szabadidőautó, az SX4. Októberben elkészül az egymilliomodik autó a Magyar Suzuki Zrt. esztergomi gyárában.
2007
  • Megkezdődik az SX4 szedánok forgalmazása.
  • Esztergomban megnyílik a Suzuki-óvoda.
2008
  • A vállalat többéves fejlesztések eredményeként eléri a 280 ezres évi gyártási kapacitást.
  • Február 8-án legördül a gyártósorról a Splash. A modell korszerű felszerelésével, kis fogyasztásával, minimális CO2-kibocsátásával, vidám, színes megjelenésével hódít.
  • A Magyar Suzuki Zrt. a Puskás Ferenc Labdarúgó Akadémiával karöltve megalapítja a Puskás–Suzuki Kupát.
  • A Magyar Suzuki a magyar olimpiai csapat gyémántfokozatú támogatója.
  • Szeptemberben elkészül a másfél milliomodik Suzuki.
2010
  • Június 10-én legördül az esztergomi gyár gyártósoráról a megújult Swift. Az autó 1992 és 2005 után a nagy sikerű modell harmadik Magyarországon gyártott generációja.