Tétényi Éva: Esztergom érdeke az új választás
2011. febr. 5.

<p><span>Magyarországon még nem fordult elő, hogy az Országgyűlés feloszlasson egy képviselőtestületet, de Esztergom független polgármestere szerint most éppen ezt kellene tenni. Tétényi Éva azt mondja, a város érdeke lenne az időközi választás, mert Esztergomot minden területen megbénítja a közte és a testület fideszes többsége közötti folyamatos csatározás.</span></p>

Elődjéről, Meggyes Tamásról megjegyezte: örökségül fejenként 600 ezer forint adósságot hagyott minden városlakóra, átláthatatlan cégbirodalmat épített és olyan kétes döntéseket hozott, melyek miatt több büntetőfeljelentés is várható.

- Függetlenségét már a kampányban megkérdőjelezték, azóta az összes jogkörét elvették, most hazugnak is nevezik. Megéri?

- Meg. Az én vezetési stílusom másfajta közpolitika, olyan, amit Magyarországon még alig ismerünk. Ez nem más, mint a közösség, vagyis az alkotmányunkban jelenleg még deklarált népfelség elvének tisztelete. Ez lehet a válságból kivezető út, miután sokak szerint az erkölcsi romlás, az egymás kijátszása vezetett ide. A politikából hiányzik a népfelség tisztelete. Akinek nem inge, ne vegye magára, de itt Esztergomban ez érezhető. Alaptalan rágalmak áradata hull rám, semmit nem bizonyítva, csupán vádolva. Pedig tényekről és párbeszédről kellene, hogy szóljon a közpolitika.

- Ehelyett elődje, Meggyes Tamás már az őszi veresége után kijelentette, hogy a testületben a Fidesz-többség mindent megakadályoz. Ehhez azóta is tartják magukat...
- Valóban, a választás éjszakáján világossá tette: továbbra is ő a hatalom birtokosa és ebben semmi nem ingathatja meg. Ez nem más, mint a jogállam alapjainak megkérdőjelezése, hiszen nem hajlandó elfogadni egy demokratikus választási eredményt. Ez ellen nincs más eszközöm, mint a nyilvánosság. Nem tudom, meddig lehet ezt folytatni, de a fideszes szavazóim és támogatóim nevében kérem, hogy hagyják abba, mert a saját pártjukat is lejáratják.

- Ha máshonnan nem, erről az Ön eddigi leveleiből értesülhetett Orbán Viktor, a város díszpolgára. Kapott választ?
- Gondolom, a soros EU-elnökség miatt sok fontosabb dolga akad. De előbb-utóbb talán válaszol, miután a város lakosai úgy érzik, az ő szava, tekintélye segíthetne a helyzet megoldásában. Nyilván nem tud mind a 3200 település gondjával foglalkozni, de kevés város van annyira súlyos helyzetben, mint Esztergom, és még kevesebbnél van adósságrendezési eljárás.

- Hamarosan összesítik a várossal szembeni igényeket. Mekkora lehet ez a követelés és miből, meddig kellene kifizetni?
- Már 300 fölötti a követelések száma, az adósságállomány pedig 20-25 milliárd forint, ami az idei 9,3 milliárdos válságköltségvetéshez képest borzasztóan sok. A helyzet azért fajulhatott idáig, mert Meggyes Tamás erről nem akart tudomást venni, illetve mindig abban bízott, hogy az előző évet is túlélték valahogy. Az Állami Számvevőszék jelentése szerint már 2007 végén is egy adósságrendezési eljárás elkerülése érdekében bocsátottak ki kötvényt. Esztergomban a nagyságrend a megdöbbentő: 600 ezer forint adósság jut egy lakosra. Ilyesmivel több önkormányzat küzd, nem véletlen, hogy Tállai András belügyi államtitkár pénzügyi segítséget ígért. Az is baj, hogy a hiteleket értelmetlen ingatlanvásárlásokra vagy hasznot nem hozó beruházásokra fordították itt Esztergomban.

- Bár már 2007-ben súlyos volt a helyzet, mégis Önt vádolja a Fidesz azzal, hogy a csődeljárással vitte válságba a várost...
- Arra nem vagyok képes, hogy egy hónap alatt csődbe vigyek egy várost és ekkora adósságot halmozzak fel. Az elmúlt évek felelőtlen gazdálkodását csak felerősítette az önkormányzati rendszer hibája, hogy a települések működése alulfinanszírozott, ezért ezt országosan újra kellene vizsgálni. Ahol nincs saját bevétel, mondjuk iparűzési adó, ott még nagyobb a baj. Ilyen szempontból Esztergom jó helyzetben van, itt inkább a mértéktelen hitelfelvétel, illetve a pénzek rossz elköltése okozott gondot. Gyakran a mintegy tízmilliárdos bevételi oldal kétszeresét elérő kiadásokkal tervezett költségvetést az előző vezetés. Tavaly is több mint 6 milliárdot kellett kötvényből és hitelekből bevonni a büdzsébe.

- Ezeket azonnal vissza kell fizetni, ha összesítik az önkormányzattal szembeni követeléseket?
- Azonnal nem tudjuk kifizetni, de a jogszabályok szerint az adósságrendezésnél az eljárás megindításakor azonnal lejár az összes követelés. Amit viszont sürgősen rendezni kell, azon beszállítók, szolgáltatók számlái, akik mondjuk 2009 óta várnak a pénzükre. Ez az azonnali adósságszolgálat 1,5-2 milliárd forint. A többi hosszú távú kötelezettség. A nagy hitelezőinkkel, a bankokkal kell megállapodnunk, hogy milyen éves törlesztő-részletet tudunk fizetni a 15-20 éves futamidejű kötvényekre.

- A pénzügyi válsághelyzetben milyen mozgástere van polgármesterként?
- Az adósságrendezés része egy reorganizációs terv, amihez tartanunk kell magunkat, a pénzügyi biztos aláírása nélkül pedig semmire nem költhetünk. Gyámság alá kerültünk: sem a polgármester, sem a testület nem élhet bizonyos jogaival. Ami a válságköltségvetést illeti, a hitelfelvétel nem jöhet szóba, ezért megpróbáltuk a működésen spórolni. Hétfőig az intézményvezetőknek nyilatkozniuk kell arról a helyzetről, amit a Fidesz-frakció javaslatára és egyben általuk elfogadott koncepcióban szereplő 20-30 százalékos kiadáscsökkentés okoz.

A Meggyes-féle változatban diktátumot adtak nekik, és ahhoz kell alkalmazkodni, míg az én elutasított javaslatom hosszú távú megoldást kínált. Ráadásul a Fidesz-javaslat jogsértően állami normatív támogatásokat von el, miközben többletforrást biztosít megmagyarázhatatlan és nem elsődleges célokra. Például 90 milliót a nemrég épült élményfürdő állagmegóvására, miközben nincs pénz akadálymentesítésre, kátyúzásra és van életveszélyes műemléki épületünk is.

- Ilyen esetben nem luxus, hogy Meggyes Tamás és Bayer Zsolt magánvádas pereit 30 millióért továbbra is a város fizeti?
- Ez a jó erkölcsöt bántó és a felelős gazdálkodást megkérdőjelező ügy. Ha már jó erkölcs: a minap derült ki, hogy a beérkezett követelések közt több olyan is van, amely az elhíresült városházi premizálási rendszerben még ki nem fizetett összeget kér számon, miközben ebben az ügyben hűtlen kezelés gyanújával nyomoz a rendőrség.

- Az ÁSZ vizsgálat alapján milyen ügyekben merülhet fel még hasonló gyanú?
- A Szent Miklós Alap ilyen lehet, hiszen ez bár önként vállalt feladat volt, nem lehetett volna hitelfedezeti biztosítékként megjelölni a számlán lévő pénzt. Meggyes Tamásék ezt megtették és mivel az önkormányzat nem tudott fizetni, a bank le is emelte a 610 milliót, ezzel pedig az alap szinte kiürült. Még mindig nem került átadás-átvételre az a híres-nevezetes szoba, melyet Meggyes Tamás tízmilliókból alakított ki a hivatalban.

Ez a pénz most sok intézményünknek jól jönne. Kiderült az is, hogy a város úgy kötött biztosítási szerződéseket a polgármesterre és helyetteseire, fizette az életbiztosításukat közpénzből, hogy a kedvezményezett nem az önkormányzat, hanem a személyek voltak.

- Nem aggályos, hogy a Fidesz-többség döntése nyomán nincs rálátása az önkormányzatnak arra: a városi vagyonkezelő cég miként gazdálkodik vagyonával?
- Aligha hozhatták meg jogszerűen ezt a döntést az adósságrendezési eljárás közepén, ezért a biztosnak lépni kellene, ahogy a Strigonium Zrt. felügyelő bizottsági tagjainak is. Hasonló anomáliák vannak a parkolásnál, melyet hatályos szerződés nélkül végez a vagyonkezelő. E feladatra a Meggyes féle költségvetési modell 90 milliós támogatást ad, miközben az éves parkolási bevétel alig haladja meg ezt az összeget, így a működtetés aligha hatékony. Komoly probléma a két önkormányzati mélygarázs is.

Az egyiknél a tulajdonviszonyaink sem tisztázottak, a másikban pedig, melyet az előző vezetés méregdrágán vett, olyan műszaki problémák vannak, hogy csak korlátozottan használható. Ha ezeket rendbe tudnánk tenni, lenne esély az általam tervezett - az első órában ingyenes - parkolás bevezetésére is.

- A Strigoniumnak két tucat tagvállalata van, köztük egy ciprusi offshore-hátterű cég... Így, hogy nincs rálátásuk, miként lehet rendet tenni ebben a kusza cégbirodalomban?
- Valóban átláthatatlan a cégháló, ám az adósságrendezési eljárásnak van egy olyan passzusa is, hogy a cégeket át kell világítani, illetve minden egy éven belül kötött szerződést felül kell vizsgálni. Elsődleges feladatom a napi működés biztosítása, utána következhet a cégbirodalom és a szerződések átvilágítása, ami óriási munka, hiszen csak az elmúlt egy évben ezer körüli megállapodást kötött az előző vezetés.

- A Meggyes-korszak büszkesége, az élményfürdő üzemeltetését nem lenne olcsóbb kiszervezni?
- Egy félkész szálloda van mellette, a projektet egyben érdemes kezelni, hiszen önmagában veszteséges a fürdő, de együtt a kettő már gazdaságos lehet. Még az előző testület hozott olyan határozatot, hogy üzemeltetési pályázatot írnak ki, vagyis a problémát már ők is érzékelték. Az én javaslatom az volna, hogy együttes üzemeltetőt próbáljunk keresni. Hasonló a helyzet a városi piaccal is, melynek működése nem biztosított, miután az előző városvezetés a mezőőri szolgálat és a közterület-felügyelet mellett a piacfelügyelőt is leépítette. Többszöri próbálkozásom ellenére sem sikerült még a testület elé vinni a piac ügyét: ha az önkormányzatnak nem megy, bízzuk külső szereplőre a működtetést. Pedig több ajánlat is érkezett, és a kofák maguk is vállalnák az üzemeltetést, ha erre szerződnénk.

- Mi lesz a Búbánatvölgyben megkezdett beruházásból, lesz-e jachtkikötő és lakópark?
- Búbánatvölgyben elsősorban az utak állapota kritikus, tavasszal azokat kellene kijavítani, de a testületi többség egyelőre nem támogatja ezt. A még Meggyes Tamás által tervezett grandiózus beruházás egyébként leállt, mert nincs rá több százmillió forint, de ha jól emlékszem, annak idején, mikor elkezdték, engedély sem volt. A korábbi polgármester idei vagyonnyilatkozatából egyébként kiderül, hogy tavaly újabb telket vett a területen, vagyis arra számított, hogy folytatódik a fejlesztés.

- Készül az időközi választásra? Arra, hogy a képviselőtestület feloszlatja önmagát, vagy feloszlattatja az Országgyűlés?
- Magyarországon még nem történt ilyesmi. Igaz, olyan se, ami Esztergomban most folyik. Itt nem csak a képviselőtestület és a polgármester vitája a lényeg, hanem a város ellehetetlenülése. Intézmények sorsáról, emberek életéről van szó. Emiatt gyávaság lenne, ha a testület fideszes többsége nem vállalná az önfeloszlatást és az ezzel járó időközi választást. A város érdekében jobb lenne egy új választás, mint a további három évig tartó, Esztergomot minden szinten megbénító csatározás.

- A feloszlatás polgármester-választással is jár. Újraindul?
- Azt is kérdezték már tőlem, miért nem mondok le és oldom meg ezzel a helyzetet. Azért nem, mert hasonló választási eredménnyel semmi sem változna. Ezt csak a képviselőtestülettel együtt lehet megtenni. Ha viszont úgy gondolnák, mégis együttműködnek, annak tettekben kell megnyilvánulnia, erre azonban nincs sok esély. Nekem anyaként az a legborzasztóbb, hogy ebben az erkölcsi-gazdasági környezetben milyen példát mutatunk a gyermekeinknek. Itteni szerepvállalásom a jövő nemzedékének kíván alternatívát felmutatni. Az, hogy újraindulok-e, attól is függ, hogy a képviselőtestület összetételében várható-e változás.

Tavaly ősszel abból indultam ki, hogy a nemzeti együttműködés szellemében mindegy, ki a polgármester, sőt még jó is, ha független, hiszen ő tudja legjobban összehangolni a különböző érdekeket. Ma már úgy látom, egy új választáson csak csapattal együtt érdemes indulni. Azt viszont a választóknak kell eldönteniük, kik lesznek az egyéni körzetek jelöltjei. Nekem ezúttal sem számítana a pártpreferencia.

Függetlenként mindenkivel együtt dolgozom, aki a város érdekében tenni akar. Létezik szakmai kormányzás, most erre lenne szükség, kérdés, hogy kicsiben tudjuk-e működtetni. Októberben a népakarat elsősorban valaki ellen irányult, ezúttal valaki mellett kellene a voksot letenni.

(Forrás: nepszava.hu)