Napokon keresztül volt erősen szennyezett a levegő Esztergomban
Környezetünk
2011. jan. 8.

<p>És a helyzet továbbra sem rózsás. A jelenleg is tapasztalható melegedés és a vele járó dél-keleti légáramlás ugyan sokat javított a levegő állapotán, azonban az a szálló por koncentrációját tekintve jelenleg is az egészségügyi határérték körül ingadozik. A felmelegedést megelőző hideg napokban a határérték többszöröse volt a fenti mennyiség.</p>

A Szeretgom kezdőlapján jó ideje látható levegőminőségi táblázatot figyelőknek feltünhetett a PM10, azaz a szálló por mennyisége. A PM10 a 10 mikronnál kisebb méretű lebegő porrészecskéket jelenti, melyek belélegzéskor már lejutnak a garaton túlra. Ennél is veszélyesebb a PM2,5 mely értelemszerűen a 2,5 mikronnál kisebb szemcséket jelenti. Ezek már képesek a tüdőhólyagokban is megülni. A Magyarországon meghatározott egészségügyi határérték PM10-re 50 mikrogramm/köbméter. Érdekesség, hogy PM2,5-re nincs hazánkban bevezetett egészségügyi határérték, és nem látható ilyen mértékegység a mérőállomások adatai között sem. Fontos tudni továbbá, hogy hiába az egészségügyi határérték, a kutatások során nem tudták meghatározni azt a minimális szintet, aminek ne lenne már egészségkárosító hatása. Élettani hatások lehetnek az életkor csökkenése szív és érrendszeri megbetegedés illetve tüdőrák által, valamint asztma és gyulladásos megbetegedések. A korcsoportok szempontjából az idősek és a fiatalok a veszélyeztetettek, de különösen figyelni kell a babakocsiban lévő gyermekre, mivel kisebb magasságban még koncentráltabb a szennyezettség.

A Válaszúton Alapítvány, mely a légszennyezettség.hu oldalt is üzemelteti, statisztikai adatokból visszafejtve kiszámította, hogy többek között Esztergomban hány ember idő előtti haláláért lehet felelős a légszennyezettség. Az alapadat az volt, hogy 2010-ben mintegy 5000 ember vesztette életét országosan. A számítás eredménye Esztergomra nézve 43.

Esztergom a földrajzi fekvése miatt különösen érzékeny a légszennyezettségre, mivel a Duna feletti páraoszlop és a dél-keletről határoló hegy között könnyen megreked a rossz levegő. Ez történt az elmúlt napokban is. Légmozgás szinte nem volt, a magas páratartalom miatt az elhasználódott levegő gyakorlatilag ráült a városra. A PM10 értéke nem ritkán órákig messze meghaladta a 100-at, ami az egészségügyi határérték több mint kétszerese.

Nincs légmozgás: Esztergom a rosszabbik arcát mutatja. A Duna felöl páraoszlop, dél-kelet felől hegy szorítja be a szennyezett levegőt a város felett.

A nagy hideg miatt több tüzelőanyag fogyott. A gázárak megemelkedése miatt többen áttértek vegyes vagy fatüzelésre, ami tovább növelte a szálló por koncentrációját.

A hideg és a magas gázárak miatt egyre többen térnek át vegyes tüzelésre, melynek hátránya a levegőbe juttatott aeroszolos szennyezőanyagok.

A másik jelentős szennyező természetesen maga a közlekedés. A kipufogógázak por (korom) tartalma elsősorban a dízelüzemű motoroknak köszönhető, melyek egyébként is igen elterjedtté váltak az utóbbi években. Meg kell említeni, hogy a jelenlegi dízel autók egy része már rendelkezik részecskeszűrővel, de a korszerű dízelek e nélkül is teljesíteni tudják az Euro 4 környezetvédelmi szabványt. (Megjegyzem, hogy szűrő ide, vagy oda, rengeteg új, drága dízelt láttam már magam előtt menni, melyek egy gázfröccs után szép kis fekete felhőt köhögtek ki.)

A koraesti-esti órákban lévő közlekedési terheltség miatt különösen nagy lehet a légszennyezettség.

Segíthet a helyzeten, ha ezeken a napokon csak tényleg indokolt esetben használjuk autónkat. Természetesen nyilván mindenkinek megvan a maga megdönthetetlen indoka, de érdemes ilyenkor másokra is tekintettel lenni. Az én személyes indokom: 362 Ft/liter. Hetente kb. egyszer használom az autót.

Az útszéli hókupacokon megfigyelhető, hogy a közlekedés mekkora szennyezést jelent.

(forrás)