<p>Az esztergomi adófizetők pénzéből finanszírozott Hídlap legutóbbi számában hamis állítások jelentek meg, melyek alkalmasak arra, hogy pánikhangulatot keltsenek a városban. A Polgármesteri Hivatal ezúton közli, hogy a Hídlap állításaival szemben mely feladatok számítanak alapfeladatnak és így a következő időszakban is finanszírozandónak.</p>
Az alapvető lakossági szolgáltatások
1. A köztemetők létesítése, bővítése, fenntartása, bezárása, megszüntetése, kiürítése, újra használatbavétele, halotthamvasztó üzemeltetése (1991. évi XX. törvény 18. §).
2. A kéményseprő-ipari tevékenység ellátásának biztosítása (1991. évi XX. törvény 19. §).
3. A települési folyékony hulladék leeresztő helyének kijelölése, közcélú ártalmatlanító telep fenntartása (1991. évi XX. törvény 20. §).
4. A közterület tisztán tartása, a települési szilárd hulladék gyűjtése, elhelyezése és a lomtalanítási akciókkal kapcsolatos feladatok ellátása [1991. évi XX. törvény 85. § (1) bek. b) pont, 1995. évi XLII. törvény 1. § (1) bek.].
5. A helyi jelentőségű természeti érték megóvása, őrzése, fenntartása, bemutatása, helyreállítása [1991. évi XX. törvény 85. § (1) bek. b) pont].
6. A települési vízellátás, csatornázás, az összegyűjtött szennyvizek tisztítása, a csapadékvíz elvezetése, helyi vízrendezés és vízkárelhárítás, valamint az árvíz- és belvízvédekezés [1995. évi LVII. törvény 4. § (1) bek.].
7. A helyi közutak biztonságos közlekedésének, tisztán tartásának, a hó eltakarításának és az út síkosság elleni védekezésének biztosítása, a helyi közút forgalmának biztonságát veszélyeztető helyzet elhárítása (1988. évi I. törvény 34. §).
8. A közvilágítási berendezés üzemeltetése [1991. évi XX. törvény 65. § (3) bek.].
9. Az állati hullák ártalmatlanná tétele, a település belterületén a kóbor ebek befogása, őrzése, értékesítése vagy megsemmisítése, az emberre egészségügyi szempontból veszélyes, valamint az állatállomány egészségét veszélyeztető, betegség tüneteit mutató, vagy betegségre gyanús ebek és macskák kártalanítás nélküli kiirtása, az ebek veszettség elleni kötelező védőoltásának megszervezése (1991. évi XX. törvény 40. §).
10. A település belterületén a növényvédelmi feladatok ellátása és ellenőrzése [1991. évi XX. törvény 40. § d) pont].
11. A település rágcsálómentességének biztosítása [1991. évi XX. törvény 129. § (3) bek.].
12. A tűzoltás és a műszaki mentés biztosítása (1973. évi 13. törvényerejű rendelet 5. §).
13. Az óvodai nevelés, az általános iskolai nevelés és oktatás, továbbá a nemzeti és etnikai kisebbségek által lakott településen a nemzeti vagy etnikai kisebbséghez tartozók óvodai nevelése, általános iskolai nevelése és oktatása [1993. évi LXXIX. törvény 86. § (1) bek.].
14. A többi gyermekkel, tanulóval együtt nevelhető, oktatható testi, érzékszervi, enyhe értelmi, beszéd- és más fogyatékos tanulók ellátása [1993. évi LXXIX. törvény 86. § (2) bek.].
15. A kollégiumi és a nemzeti és etnikai kisebbségi kollégiumi ellátás, a középiskolai és a szakiskolai ellátás, a nemzeti és etnikai kisebbségek középiskolai és szakiskolai ellátása, a felnőttoktatás, az alapfokú művészetoktatás, a továbbtanulási pályaválasztási tanácsadás, a nevelési tanácsadás, a logopédiai szolgáltatás [1993. évi LXXIX. törvény 86. § (3) bek.].
16. Az egészségügyi intézményekben tartós gyógykezelés alatt álló gyermekek tankötelezettségének teljesítéséhez szükséges oktatás, a többi gyermekkel, tanulóval együtt nem foglalkoztatható, illetőleg oktatható testi, érzékszervi, értelmi, beszéd- vagy más fogyatékos gyermekek, tanulók óvodai, iskolai, továbbá kollégiumi ellátása azoknak a tanulóknak, akiknek az állandó lakóhelyén a tankötelezettség végéig nem biztosítottak az iskolai nevelés és oktatás feltételei, a képzési kötelezettség, teljesítéséhez szükséges feltételek, a különbözeti vizsga, vagy évfolyamismétlés nélküli iskolaváltás, a korai fejlesztő tanácsadó és gondozó szolgálat, a tanulási képességet vizsgáló szakértői és rehabilitációs tevékenység, a konduktív pedagógiai ellátás, a középiskolai, szakiskolai felvételekkel összefüggő tájékoztató tevékenység, a területi pedagógiai szakmai szolgáltatás [1993. évi LXXIX. törvény 87. § (1) bek.].
17. A fogyatékosság megállapításához szükséges országos szakértői és rehabilitációs tevékenység [1993. évi LXXIX. törvény 87. § (2) bek.].
18. A kiskorú veszélyeztetettségének megelőzése, a kialakult veszélyeztetettség megszüntetése, a veszélyeztetett kiskorúak pénzbeli és természetbeni ellátása, továbbá az intézeti elhelyezett, intézeti és állami nevelt, valamint a gyermek- és ifjúságvédelmi szakellátást más okból igénylő kiskorúak oktatásának, gondozásának, nevelésének biztosítása [1990. évi XX. törvény 129. § (2) bek.].
19. Az egészségügyi alapellátás (háziorvosi, házi gyermekorvosi, fogorvosi) és a védőnői ellátás [1991. évi XX. törvény 129. § (1) bek.].
20. A járó- és fekvőbeteg-szakellátás, gondozást nyújtó egészségügyi intézmények által ellátott feladatok [1991. évi XX. törvény 129. § (4) bek.].
21. A személyes gondoskodás keretébe tartozó szociális alapellátás (a gyermekek napközbeni ellátása, az étkeztetés, a házi segítségnyújtás, a családsegítés) [1993. évi III. törvény 57. § (1) bek.].
22. A személyes gondoskodás keretébe tartozó szakosított ellátás: ápolást, gondozást nyújtó intézmények, rehabilitációs intézmények, nappali ellátást nyújtó intézmények, átmeneti ellátást nyújtó intézmények által ellátott feladatok [1993. évi III. törvény 57. § (2) bek.].
23. Az alapellátás keretében nem gondozható rászorultak szakosított ellátáshoz való hozzájutásának biztosítása [1993. évi III. törvény 86. § b) pont].
24. A szociális rászorultságtól függő pénzbeli ellátások és természetbeni szociális ellátások (munkanélküliek jövedelempótló támogatása, lakásfenntartási támogatás, ápolási díj, átmeneti segély, köztemetés, közgyógyellátás, egészségügyi szolgáltatásra való jogosultság) (1993. évi III. törvény 33., 38., 40., 45., 48., 49., 54. §).
25. A honvédelmi felkészülés és az országmozgósítás egyes feladatai
[1993. évi CX. törvény 66. § (1) bek.].
26. A polgári védelmi feladatok ellátása [1993. évi CX. törvény 66. § (2) bek.].
27. A képviselő-testület és a polgármesteri hivatal működtetése, valamint a hivatal dolgozóinak díjazása (bér és közterhei, dologi költségek), kivéve a helyi önkormányzati képviselők és bizottsági tagok tiszteletdíja [1990. évi LXV. törvény 9. § (2) bek.].
28. A jövedelempótló támogatásban részesülők számára közhasznú (közszolgáltatási és államigazgatási feladatok folyamatos működtetéséhez kapcsolódó) foglalkoztatás szervezése [1991. évi IV. törvény 8. § (4) bek. a) pont, 1995. évi XLVIII. törvény 79. § (1)-(2) bek.]
A Vaszary Kolos Kórház fenntarthatóságával kapcsolatban az 1996. évi XXV. törvény 15 pontja felsorolja, hogy a járó és fekvőbeteg ellátás alapszintű feladat, amelyet el kell látni az adósságrendezési eljárás ideje alatt is. Mindehhez hozzátartozik, hogy a kórházat nem a város finanszírozza, hanem az Országos Egészségbiztosítási Pénztár, ezeket a forrásokat pedig nem érinti az esztergomi adósságrendezési eljárás.A kötelező úszásoktatás az önkormányzat által üzemeltetett általános iskolák pedagógiai programjában szerepel, így azt a fenntartónak kötelessége finanszíroznia, legalább az iskolaév végéig. Az Aquasziget Élményfürdő üzemeltetésbe adásáról még 2010. júniusi határozatában döntött az akkor még Meggyes Tamás vezette önkormányzat. Az október 3-án megválasztott új testületnek ezzel kapcsolatban egyetlen feladata van, végrehajtani az előző testület döntését.
Az esztergomiak a saját szemükkel láthatják, hogy a városi beruházások, (a Prímás szigeti hotelépítkezések, a Fürdő szálló és a Bástya rámpa lebontása, a városközpontban lévő parkoló egy évvel ezelőtti lezárása) legalább egy éve leálltak, ezek egy része magánerős beruházás, az önkormányzatnak eddig sem volt köze hozzá, más részüket viszont már az előző önkormányzat sem volt képes finanszírozni. A szociális és jóléti intézkedésekről a legutóbbi testületi ülésen maga Meggyes Tamás állította, hogy ebben a formában nem finanszírozhatók tovább, így érdekes megközelítés ezt a az adósságrendezési eljárás, vagy Tétényi Éva polgármester számlájára írni, ugyanakkor fontos tudni, hogy a szociális juttatások továbbra is kifizetésre kerülnek. A Hídlap állításával szemben a város vagyona nem kerülhet kiárusításra, bár azt elfelejtették leírni, hogy a Fidesz frakció a legutóbbi testületi ülésre megpróbálta előterjeszteni azt a csomagot, mely szerint az önkormányzat mobilizálható vagyonából 1.6 milliárd forint ingatlanvagyont (melléklet) a Strigonium Zrt.-nek adott volna át a város, ezzel pedig gátolta volna az adósságrendezési eljárás sikeres lezárását. Az, hogy Esztergomban lesz-e vagyonfelosztás, az csak a képviselőtestület döntésein múlik. Ha elfogadják az adósságrendezési eljárás során létrejövő hitelezői megállapodásokat, illetve a reorganizációs programot, melyet a pénzügyi biztos és az adósságrendezési bizottság készít elő, nem kerül sor a vagyonfelosztásra.
Esztergom polgármestere elvárja az együttműködést
A helyi Fidesz-frakció folyamatos vádaskodásaira reagálva Tétényi Éva, Esztergom polgármestere ezúton közli az érintettekkel, hogy mostani brüsszeli útja egy két éve megtervezett hivatalos program, melyen az Architects' Council of Europe (ACE) vezetőségi tagjaként vesz részt Magyarország képviseletében. Az eseményt régóta szerepeltette internetes naptárában. Mivel a képviselők is tisztában voltak az utazás tényével, azon állításuk, miszerint Tétényi Éva előbbre helyezi külföldi utazását a város gazdasági érdekeivel szemben, valótlan. A tényekhez tartozik, hogy a polgármester ezen a héten kedden és szerdán is összehívta a rendkívüli testületi ülést, melyeken a Fidesz frakció annak ellenére nem jelent meg, hogy még kedden délelőtt közülük öten részvételi szándékukat jelezték. Ezen okok miatt Tétényi Éva újra felhívja a képviselők figyelmét arra, hogy Esztergom érdekei sokkal fontosabbak minden politikai vagy magánérdeknél. Ezért félretéve minden előzményt, újra megkéri a Fidesz frakció tagjait, hogy működjenek együtt az adósságrendezési bizottsággal, és ne keltsenek pánikot a városban álhírekkel.