Hajózni kellene!

Hajózni kellene!

2010. 11. 09. 21:13

http://www.mindennapi.hu/cikk/belfold/hajozni-kellene-/2010-11-05/293

 

A Mahart PassNave Személyhajózási Kft. a nyáron gazdasági okokra hivatkozva több kikötőt is megszűntetett Budapest és Esztergom között. Az érintett települések vezetői nem kaptak érdemi választ a megszűntetés okáról.

 

Az egyik érintett település, Dömös polgármestere, Novák Lajos felháborítónak tartja
a döntést. – A kikötő megszüntetésének igazi okát a mai napig nem tudom – mondja a
polgármester. – A személyszállító hajók így a célállomásokon kívül csupán Visegrádon állnak
meg, legalábbis a tizenegyes főúttal párhuzamos oldalon. A bezárás óta az érintett települések természetjáró társaságaival összefogva a napokban sikerült egy találkozót kieszközölnünk a Mahart vezetőivel, viszont ezen sem kaptunk érdemi választ miértjeinkre. Arra hivatkoztak,hogy a kikötőknek drága a fenntarthatósága, valamint jelentősen hosszabbodik általa a menetidő a Budapest és Esztergom közötti szakaszon.

A polgármestertől még megtudtuk, hogy a turistahajókkal évente három és ötezer közötti
turista érkezett a faluba, ahol a Rám-szakadék nyújt fantasztikus kirándulási lehetőséget,
valamint sokan keresik fel az Álmos herceg által alapított prépostság romjait is. Ennek a pár ezres turistatömegnek az elmaradása érzékenyen érinti a falu gazdálkodását. Régebben még abban is bíztak, hogy szárnyashajók járnak naponta többször ezen a szakaszon, és ezzel tehermentesíteni lehet a 11-es főút forgalmát. Ennek nem csupán gazdasági, de jelentős környezetvédelmi haszna is lehetne.

A budapesti munkahelyre ingázó, mintegy száz helybélinek is alternatív
közlekedést kínálna a vízi út, hiszen busszal mintegy másfél óra alatt lehet a fővárosba jutni,
szárnyashajóval viszont negyven perc alatt megtehető ugyanez a távolság.
Novák ennek ellenére optimista, és reménykedik benne, hogy előbb vagy utóbb, de belátja a
Mahart vezetése, hogy szükség van a kikötőre, és újra megnyitja azt, illetve még különböző
fejlesztéseket is elindít a vízi közlekedésben. – A következő évek nagy kihívása, hogy
fejlesszük az idegenforgalmunkat – mondja. – Szeretnénk ha szállodák épülnének ezen
a fantasztikus panorámájú és az Árpádkori királyok pihenőhelyéül szolgáló történelmi
településen.

Parcsami Gábor


2010. 11. 10. 17:00

Mahart vezetőivel, viszont ezen sem kaptunk érdemi választ miértjeinkre. Arra hivatkoztak,hogy a kikötőknek drága a fenntarthatósága, (...) hogy a turistahajókkal évente három és ötezer közötti turista érkezett a faluba, (...) Ennek a pár ezres turistatömegnek az elmaradása érzékenyen érinti a falu gazdálkodását.

 

Megkérdezném, hogy a falu valamennyi összeggel beszállt volna a kikötő üzemeltetésébe? Mert az elég viccesnek hangzik, hogy egy magántulajdonú ( ha jól tudom a Mahart jelenleg az) cégnél verik az asztalt, hogy valamit üzemeltessen ,  veszteségek árán is, hogy a falunak , más úton, ebből bevétele legyen.

2010. 11. 10. 8:23

Ez a történet megint Esztergom ellen szól!

 

"valamint jelentősen hosszabbodik általa a menetidő a Budapest és Esztergom közötti szakaszon." - azaz, ezért nem áll meg útközben a hajó. 

 

Mit is jelent ez?

Azt, hogy a sokat emlegetett több éjszakás esztergomi idegenforgalom ellen hat, mert így reggel/délelőtt ideérnek a hajóval érkezők, megnézik Esztergomot és du/este indulnak vissza.

Ha útközben több helyen megállna a hajó, akkor úgy érkeznének ide a túristák, hogy itt is aludnának Esztergomban!

Eredeti méret

2010. 11. 10. 7:30

A maróti "hajóállomás" így nézett ki a nyáron, vagyis ide nem lenne elég csak egy kikötőpontont telepíteni Sírós:

2010. 11. 09. 23:23

Tényleg kár a dunai hajózásért, nem a közlekedés miatt, hanem egészen más élmény a Dunakanyarban hajókázni, mint mondjuk közlekedni a 11-es úton. Úgy hallottam régen a hajó megállt Pilismaróton, Zebegényben, Dömösön, Lepencénél, stb. Hát úgy látszik ez már lassan csak nosztalgia. Ami a szállodákat illeti, azokból Dömös közelében van egy rakat, Visegrádon, ha jól számolom három, Lepencénél egy üzemelő szálloda van, az ötcsillagos Hilton félbehagyva, a tényleg termálvizes egykori szétbombázott Lepencei strand is valami nagy építkezésre vár, évek óta. Nem hiszem, hogy jó ötlet Dömösön szállodák építkezésébe kezdeni. Amikor arrafelé kirándultam volt egy-két megszokott étterem, már azok is bezártak, szomorú.

Eredeti méret

2010. 11. 09. 22:53

A budapesti munkahelyre ingázó, mintegy száz helybélinek is alternatív közlekedést kínálna a vízi út, hiszen busszal mintegy másfél óra alatt lehet a fővárosba jutni, szárnyashajóval viszont negyven perc alatt megtehető ugyanez a távolság.

Azért arra kíváncsi vagyok, hogy mennyibe kerül egy Dömös - Budapest autóbuszbérlet és mennyi lenne egy szárnyashajóbérlet...