Hány polgármester kell a parlamentbe? – jogerős népszavazási kezdeményezés az összeférhetetlenségről
2010. jún. 18.

<p>A tapasztalat már megmutatta, hogy miféle túlhatalommal rendelkeznek az országgyulésbe jutott polgármesterek, kiváltképp, ha a kormánypártok tagjai. Vajon mekkora velük szemben a megszeppent képviselő-testületek mozgástere? Vajon nem fenyeget-e önkormányzati szinten az egyszemélyi vezetés diktatúrája?</p>

Régóta sokakat irritál a politikusok álláshalmozása. Most, hogy a választási törvény jelentősen módosult, illett volna ezt a kérdést is rendezni a törvényalkotóknak. Nem tették. A tarthatatlan helyzet a megváltozása érdekében kezdeményezett népszavazást Seres Mária és a Civil Mozgalom.

A népszavazási kezdeményezés kérdése így hangzik:

Egyetért-e Ön azzal, hogy az országgyulési képviselői tisztség összeférhetetlen legyen a polgármesteri tisztséggel?

A hatályos törvények értelmében jelenleg nem lehet országgyűlési képviselő bíró, ügyész, közigazgatási szerv alkalmazottja, országos vagy regionális terjesztésu politikai napilap szerkesztőségének vezetője vagy annak helyettese, a helyi önkormányzatok által alapított önkormányzati vállalat vezetője, vezetőhelyettese, igazgatótanácsának vagy vezető testületének tagja - ám a polgármester igen.

Pedig jócskán lehet érveket felhozni, hogy miért nem összeférhető a két tisztség.

A legnyomósabb az, hogy a polgármester köztisztviselő, vagyis a végrehajtói hatalom része, ezért a törvényhozói poszt egyidejű betöltése sérti az államhatalmi ágak szétválasztásának alkotmányos elvét.

Az összeférhetetlenség kimondását indokolná továbbá az is, hogy:

- mindkét tisztség teljes embert igényel
- mindkettő a választók bizalmára épülő önként vállalt megbízatás
- egy időben lehetetlen két helyen megfelelni, ennek ellenére mindkét pozíció ellátásáért külön és teljes javadalmazás jár, ami úgy kerül megállapításra, mintha egész emberként látná el a megbízást az érintett személy.

És ehhez még hozzájönnek az irritáló, elszámolási bizonylatok nélkül felvett költségtérítések és az egyéb külön juttatások is!

- egy-egy település kivételezettsége és indokolatlan protekciója kifejezetten hátrányos lehet a települések többségére és az ott élők számára
- e két tisztséghez további megbízatások is társulnak - frakció megbízatások, bizottsági tagságok, társadalmi megbízatások, felügyelő bizottsági helyek -, ami további álláshalmozást jelent.

Az aláírásgyűjtés koordinálását a Civil Mozgalom Ifjúsági tagozata vállalta, melynek vezetője Mészáros Norbert. Bíznak abban, hogy sok szervez et fog csatlakozni a kezdeményezéshez, hiszen a demokrácia elveivel ellentétes hatalmi koncentráció mértéke egyre többeket aggaszt. Kisebb parlament, kisebb önkormányzatok - vagyis egy-egy képviselőre, polgármesterre jóval több feladat hárul. Éppen itt az ideje, hogy törvényi korlátozás szülessen a választott tisztségeket vállalók álláshalmozására.

Az aláírásgyűjtő ívek kinyomtathatók a www.civilmozgalom.hu oldalról. A gyűjtésre 4 hónap áll rendelkezésre, és legalább 200 ezer aláírásra van szükség ahhoz, hogy a kérdésben döntésre kényszeríthessük a parlamentet.