<p>A Meggyes Tamás által jegyzett Gyarapodás Programjának egyik alappillére, tézise az, hogy a korábban meglehetõsen egyoldalú (fõként kulturális jellegû) esztergomi idegenforgalmi kínálatot mindenáron bõvíteni kell. A városházi kommunikáció szerint az élményfürdőre költött milliárdok hamarosan megtérülnek, és megvalósul Esztergomban a többnapos turizmus intézménye.</p>
Jelen cikk nem szándékozik vitatkozni a városháza álláspontjával. Egy Google eszköz segítségével azonban igen könnyen betekintést nyerhetünk abba, hogy hol is állunk a turistákért folyó versenyben, különös tekintettel a fürdővárosok, élményfürdők vendégekért folyó folyamatos vetélkedésében.
A Google mára a legelterjedtebb, legtöbbet használt internetes kereső - Magyarországon abszolút monopolhelyzetben van az internetes keresési piacon. Létezik egy inkább csak a keresőoptimalizálással, keresőmarketinggel foglalkozó szakemberek által használt Google alkalmazás, melynek segítségével betekintést nyerhetünk egyes szavak, kifejezések keresettségének volumenébe, és mind térben, mind időben megfigyelhetjük a keresési gyakoriságok változását.
Magyarul: ez az eszköz betekintést nyújt abba, hogy az internetes keresőt használók mikor, hol és milyen gyakran kerestek egy bizonyos kifejezésre. A következő linken például megfigyelhetjük, hogy a "karácsony" szóra főleg októbertől decemberig, a húsvétra tavasszal, az 1956-ra pedig októberben keresnek a legtöbben - 2006-ban pedig különösen kiemelkedő volt az erre a szóra keresők aránya:
Nézzük mi történik, ha a magyarországi városok nevére keresők volumenét vizsgáljuk:
Jól látható, hogy a görbén nincsenek kiugró szezonalitások - az egyes városok nagyjából a lakosságszámuk arányában, összemérhető módon vonzzák a kereséseket elvégző látogatókat - nyáron kicsit többet, télen kicsit kevesebbet.
Nézzünk egy másik lekérdezést: hasonlítsunk összes Esztergommal olyan turisztikai desztinációkat, melyek kifejezetten az ott található élményfürdőlről, strandokról, gyógyfürdőkről híresek az ország határain belül:
Jól láthatjuk a szezonalitást, a nyári hónapokban kiugró görbéket (az évszámok a grafikonon Július hónap alá esnek), a szezon vége utáni meredek letörést - mindegyiken, kivéve Esztergom esetében.
Esztergom keresési karakterisztikái tehát inkább a normál turisztikai profilú városok görbéit követi (Szentendre, Szombathely), azokkal szinte párhuzamosan. A Dunakanyar három fő desztinációja, pedig szinte fedi egymást az elmúlt 5 évre visszamenően: www.google.com
De mi a helyzet az élményfürdőnkkel - tehetnénk fel a kérdést. Hányan keresnek kifejezetten az "aquasziget" kifejezésre?
A válasz kiábrándító:
Az esztergom kulcsszóra két nagyságrenddel több keresés érkezik, mint kifejezetten az aquasziget, illetve az "esztergom élményfürdő" szókapcsolatra. Sőt, a "Szeretgom" szóra körülbelül ugyanannyian keresnek nap, mint nap, mint az aquaszigetre, mint ahogy az ezen a linken látható:
Végül egy újabb rossz hír. Tavaly nyílt meg az új északi M0 híd mellett az Aquaworld nevű új élményfürdő:
A Google Insight egy nagyon hasznos eszköz - segítségével igen egyszerűen és olcsón végezhetünk piackutatást, hogy képet kapjunk arról, milyen szavakra, termékekre, személyekre, városokra keresnek az emberek nemcsak Magyarországon, de a bolygó bármely pontján.