Hajóval Budapestre?

Hajóval Budapestre?

2009. 04. 22. 14:56

MTI Még ez évben dunai szárnyashajók kapcsolódnak be a budapesti elővárosi közlekedés feltételeinek javításába; e célból új vállalat alakul a fővárosi agglomeráció hat érintett településével közösen - közölte a koordinátor Mahart Passave Kft. ügyvezetője. Az agglomerációból naponta több 10 ezer autós érkezik Budapestre, növelve ezzel a belvárosi utak zsúfoltságát, hozzájárulva az állandó dugók kialakulásához. Ezért a Mahart Szentendre, Százhalombatta és négy szentendrei-szigeti település önkormányzatával összefogva hamarosan szárnyashajó járatokat indít. Ezek naponta 30, illetve 45 percenként szállítják majd az utasokat Budapestre és vissza. Számítások szerint ezzel az alternatív lehetőséggel élve naponta hozzávetőleg 4000 autós ül majd kocsija helyett hajóra. A terv szerint BKSZ-bérlettel igénybe vehető utazással fél óra alatt elérhető lesz a belváros - mondta Spálik Gábor. A négy, e célra kijelölt szárnyashajó az Árpád, a Margit és a Petőfi hídnál lévő kikötőbe, valamint a Vigadó téri nemzetközi hajóállomásra fut majd be, illetve innen indul vissza. A Szentendrei-sziget - Kisoroszi, Tahitótfalu, Pócsmegyer, Szigetmonostor - lakói részére a Vácról a szigetre közlekedő komp szigeti kikötőjénél alakítanak ki egy nagy P+R parkolót. Jelenleg az itt élők csak komppal, kishajóval, vagy kerülőt téve a tahi Tildy hídon át juthatnak el fővárosi munkahelyükre. Most a fővárosi kikötők akadálymentesítésén dolgoznak, mélyítik a Duna medrét a szentendrei kikötőnél. Ugyanakkor folynak az egyeztető tárgyalások a Budapesti Közlekedési Szövetséggel a tarifákat illetően. Erre azért van szükség, mert egy 2004-ben született rendelet a vízi közlekedést kivette a közszolgáltatások köréből - mondta Spálik Gábor.

Kérdem Én, Esztergom miért nem csatlakozik egy ilyen kedeményezéshez? Mennyivel gyorsabb, egyszerűbb és főleg kellemesebb lenne hajóval járni dolgozni Fővárosunkba!!!!

Moha és Páfrány

2009. 05. 29. 9:54

Ajánlom figyelmébe mindenkinek az alábbi levelezést, akit érdekel a téma! Tehát még sem annyira reménytelen a gondolat, hogy napi szinten hajóval lehessen közlekedni a Főváros és Esztergom között. Bár a törvényi változtatások biztosan sok időt vesznek figyelembe, de előbb-utóbb változtatni kell a nehézkes közlekedési lehetőségeken!

Moha és Páfrány

2009. 05. 18. 6:50

Ajánlom mindenki figyelmébe. Írtam a cikkben nyilatkozó úrnak, nagyon kedves és elgondolkodtató választ kaptam! Bemásolom!

MAHART PassNave Kft.

1056 Budapest, Belgrád rkp. Nemzetközi Hajóállomás

Spányik Gábor ügyvezető

Tisztelt Hölgyem/Asszonyom!

Szeretnék elnézést kérni Öntől, de sajnos külföldi elfoglaltságaim miatt, csak most tudok válaszolni az Ön által feltett kérdésekre.

Az elővárosi közlekedés hajóval történő megvalósításában azt vettük alapul, hogy a hajó gyorsasága és akadály nélküli közlekedése miatt, gyorsabban tudja az utazóközönség elérni úti célját, legyen az Budapest belvárosa, vagy bármely, ezen szolgáltatási körbe bekapcsolódó város, illetve település. Első körben a Budapesthez közeli régiókat tekintettük át, ahol a kötöttpályás eszközökkel is versenyképes tud lenni a gyorsjáratú hajó. Esztergom tekintetében nem vizsgáltuk, ezt kérdést, de tudomásom szerint elővárosi közlekedésként a MÁV üzemeltet kulturált színvonalú járatokat Budapest irányába. Természetesen az Esztergom – Visegrád - Budapest vízi közlekedési folyosó kialakítása kézenfekvő lenne, mivel menetidőben 1h30min / járat sebességet lehetne elérni, és a vonalon olyan településeket is be lehetne kapcsolni, ahol más alternatív közlekedési eszköz nem megfelelő formában áll rendelkezésre. Sajnos azonban a menetrendszerinti járatközlekedés biztosításának vannak olyan feltételei, amelyet jelenleg nem tudunk biztosítani. A téli jégzajlásos időszakban, csak hagyományos merüléses hajókkal tudjuk a feladatainkat ellátni, amely a rövidebb szakaszokon, úgy mint Szentendre és Százhalombatta, nem jelentenek jelentős menetidő növekedést. Sajnos Esztergom esetében ez több mint 4h menetidő növekedést jelentene, amely az utazóközönség számára szerintünk jelenleg nem elfogadható. Természetesen, ha komoly igény merülne fel a járat indítására, mindenképpen megpróbálunk megoldást találni erre a problémára is.

Fontosnak tartom megemlíteni, hogy a próbajáratok elindítását követően lehet nyilatkozni arról, hogy az utazóközönség hogyan fogadja az új közlekedési módot. Valószínűleg első járataink a szeptemberi iskolakezdési időszakban fognak elindulni a Szentendrei sziget és Budapest belvárosa között, mivel ezen a szakaszon nem korlátozzák a hajók közlekedését. Jól látják viszont, hogy a jelenlegi üzemeltetési költségek mellett nem lehet versenyképes a hajózás a többi tömegközlekedési eszközzel szemben. A hajók egy főre számított üzemeltetési költsége nem jelentősen magasabb a busszal történő tömegközlekedésétől, amely kulturáltságában a szárnyashajót meg sem közelíti. Az 2004/33tv , amely a közösségi közlekedés támogatásáról szól, már nem tartja a folyami személyszállítást közösségi közlekedésnek. Hosszú tárgyalásokon vagyunk túl az illetékes minisztériumokkal és szervekkel, hogy a törvényt megváltoztatva újra bekerüljön a vízi közlekedés a tömegközlekedési formák közé. Ebben az esetben az állami feladat közé kerül, hogy a Volán, MÁV és a BKV mellett ez a közlekedési forma is megkapja azt a kiegészítő támogatást, amelynek következtében a napi utazóközönség számára is megfizethetővé válik. Tárgyalást folytattunk a BKSZ-el, akik támogatják, hogy a bérletrendszerbe is illesszük be a hajóval történő közlekedést. Sajnos ennek is alapfeltétele a törvény módosítása, amelyet 2 évvel ezelőtt már kezdeményeztünk, eddig eredménytelenül.

Még egy fontos dolgot szeretnék megosztani Önnel, folyamatosan a médiák arról beszéltek, hogy a magas üzemeltetési költségek és a magasabb beszerzési árak az akadálya a program elindításának. A hajók tényleges üzemeltetési költsége, ha időre, főre és megtett utaskilométerre számoljuk nem magasabb, mint a hagyományos nem kötöttpályás eszközöké, amely átlagos időt számolnak a menetrendben, de nem veszik érdemben tudomásul és nem számolják az egy úton kialakuló késések költségeit. A beszerzési árak igaz háromszorosa egy csuklós busz beszerzési árának, viszont a kihordási ideje 4-5szöröse a hajónak a buszhoz viszonyítva. Ezeket átgondolva lehet, hogy a jogalkotóknak is más szemszögből kellene a hajózásra tekinteni, és nem csak turisztikai célok kiszolgálási eszközeként látni a hajókat, hanem a közösségi közlekedés egy új, környezetbarát, pontos és színvonalas eszközeként tekinteni rá.

Remélem, hogy elégedett a válaszommal, és ha bármely kérdés merülne fel ezzel kapcsolatban továbbra is szívesen állok rendelkezésére. Szeretném megköszönni érdeklődését a témával kapcsolatban, amely pozitív visszajelzés, hogy jó úton haladunk ezzel a programmal.

Budapest, 2009-05-15

                                                                        Spányik Gábor

                                                                         ügyvezető

 

2009. 04. 26. 19:18

Érdekességként Bécs- Pozsony között 60 km/h sebességgel közlekedő menetrend szerinti járat:

www.twincityliner.com

2009. 04. 23. 6:42

Hopp, de a Dunán nincsenek kátyúk. Én már ott nem is tudnék vezetni. Simán, egyenesen, semmi cikk-cakk.

És milyen témában lehetne nagy, sárga táblákat kitenni a folyópartra?

2009. 04. 22. 19:55

Nem elég az egy vonal, másodikat építeni minden pilisben található faluhoz pedig hülyeség. De hát ugye akkor rákényszerültünk erre és most is szívunk miatta. Pedig lehetne fél óra a menetidő.

2009. 04. 22. 15:40

A jelenlegi vasúti infrastuktúra a jelenlegi vasúti kapacitást is csak igen nagy erőfeszítések árán képes ellátni. Egyszerűen nincs fizikailag "tér" vagy inkább "téridő" több járatra - pláne gyorsjáratra. Az elővárosi közlekedés (ami felé ez a vonal konvergál) pedig soha nem lesz InterCity jellegű.

A HÉV nem rossz opció Békásról bejutni a belvárosba.

Hajók helyett esetleg még légpárnás járművek jöhetnének szóba - bár szerintem ez sem feltétlenül lenne olcsó.

Ja, meg amit elfelejtettem: az új generációs léghajók. Pl ez:

www.worldskycat.com

Moha és Páfrány

2009. 04. 22. 15:32

Tulajdon képpen jól hangzik Békásig a 40 perces menetidő (bár tapasztalat szerint nem kell annyi idő addig bejutni), de onnantól megint gázos a közlekedés a belvárosig. Akkor már inkább célszerű lenne olyan vonatjáratokat is indítani, ami megáll pl. Dorogon, Vörösváron meg a Nyugatiban. Gyorsjárat. Azzal egy óra alatt bent lehetne lenni a Nyugatiban. De a hajóút olyan kellemes lehetne. Nekem már régóta vágyam ez, de hát gondolom ez még álom marad egy darabig. Pedig biztosan lenne rá mód, hogy gadaságos, olcsó, gyors közlekedést lehessen kialakítani a Dunán. Egyáltalán nincs kihasználva ez a természeti lehetőségünk.

2009. 04. 22. 15:25

A tuti: shuttle rendszerű kisbuszjárat Esztergom belvárosa és a békásmegyeri HÉV végállomás között, Dobogókő felé.

Kb 40 perces menetidő lenne.

Moha és Páfrány

2009. 04. 22. 15:18

Én nem értek a hajókhoz, de logikusan nekem nem tünne hosszabnak a másfél órás tötyögős, minden fánál megállós vonatnál, vagy az autóval dugóban ülésnél (nem beszélve a környezetszennyezésről). Szárnyashajóval nem hiszem, hogy olyan lassú lenne! Ez is bevonható lehetne a BKSZ rendszerbe akár.... NagyBudapesten, ahogy olvastam BKV bérlettel is igénybe lehetne venni.

2009. 04. 22. 15:12

Pedig mennyi parkolóbevétel lehetne a hajóállomáson ott hagyott autókból!

2009. 04. 22. 15:09

Tényleg jó ötletnek tűnik! A menetrend szerint nagymarosi és váci kikötéssel 1,5 óra alatt megteszi az Esztergom-Budapest közötti távolságot, akárcsak a busz ( a hajó a vigadó téri kikötőbe érkezik) . A gond a menetjegyárában akad, az egyúti 3.290 Ft, a retúr 4.990 Ft. www.szemelyhajozas.hu@@HU@@142@@941664442

2009. 04. 22. 15:07

Gyorsabb nem hiszem.

Ami gyors lenne, az mondjuk egy hidroplán, ami felszállhatna az Erzsébet parktól, átrepülne a Pilis fölött és leszállna a belvárosban, vagy ahol van hely.