<p>Egy perc hat másodperc egy munkafázis a Suzuki esztergomi gyárában, ennyi idő alatt kell a dolgozóknak beszerelniük az autóba a rájuk bízott alkatrészeket. A gépesítés mértéke már-már szürreális, a feszített munkatempó és a túlórák azonban okoznak feszültségeket. Képes beszámoló egy gyárlátogatásról.</p>
Általános iskolás bútor- és tejgyárakban abszolvált pályaorientációs kalandtúráink után ismét gyárlátogatásra készülünk, ezúttal Esztergomba a Suzukihoz, a gyár ugyanis féléves értékelést tart. Az "öltözői pletykák" szerint - "belső" információinkat egy a présüzemben dolgozó munkástól kaptuk - az eseményhez azért köze lehet annak is, hogy több, a vállalat hírnevét negatívan érintő üggyel foglalkozott a sajtó a nyáron. (A Suzuki honlapján egyébként valóban nem találtunk olyan cikket, amely korábbi fél éves beszámolót közölt volna.)
Ilyen volt, amikor június utolsó napján tüntetést szerveztek a szakszervezetek a gyár előtt, mert új, tizenegy órás munkarendet vezettek be, Párma Zsolt korábban kirúgott szakszervezeti vezetőt pedig egy jogerős ítélet visszahelyezte munkaviszonyába, de a gyár vezetése még ezelőtt ismét felmondott neki. (Ezzel némi jogi fejtörést is okozva, miszerint hogy lehet kirúgni valakit egy cégtől, ahol elvileg nem is alkalmazott az adott pillanatban.)
A politika is foglalkozott a Suzukival
Az események a politika ingerküszöbét is elérték, előbb Filló Pál szocialista képviselő jelentette be, hogy a Munkaügyi Főfelügyelőséghez fordul Párma Zsolt ügye miatt, majd Gyurcsány Ferenc miniszterelnök (aki tavaly februárban egyszer már nem ment el egy Suzuki-modell bemutatóra hasonló problémák miatt) beszélt arról egy szakszervezeti fórumon, hogy a magyar munkajogi szabályokat mindenkinek be kell tartania. (Igaz, ez a kijelentés már inkább a Hankooknak szólt, ahol hasonló gondok merültek fel a szakszervezet alakításával kapcsolatban.)
A Suzukinál azt mondják, náluk mindent biztosítanak, amit a törvény garantál, működik az üzemi tanács, amellyel rendszeresen egyeztetnek, mint ahogyan a szintén működő szakszervezettel is. Erről Izsák György beszélt a Hírszerző kérdésére, a személyzeti igazgató szerint a vezetők folyamatosan tájékoztatják a dolgozókat az őket érintő változásokról, véleményüket kikérik, és figyelembe is veszik, erre külön "javaslat-ládák" is állnak a gyárban, egyébként meg évente kétszer emelnek bért, kedvezményes (2-300 forintos) ebédet és egyéb juttatásokat biztosítanak.
Izsák György szerint arról lehet szó, hogy az autógyártás a szokottnál kötöttebb munkarendet követel, a gyárról szóló negatív híreket pedig szerinte inkább "kívülről generálják". "Itt nem lát megtört, agyongyötört dolgozókat" – mondja, ilyen benyomásunk valóban nem támadt a gyárban sétálva.
Egyáltalán nem reprezentatív, két dolgozó megkérdezése alapján készült felmérésünk szerint "meg lehet szokni" a tizenegy órás műszakot és azt is, hogy egy-egy munkafázisra egy dolgozónak egy perc hat másodpercnyi ideje jut – ennyit tölt egy "brigádnál" a folyamatosan mozgó szalagokon a készülő autó. Ezalatt általában hat kisebb (egy csavarral rögzíthető), vagy két-három nagyobb alkatrészt kell beszerelni, ha gond van, gombnyomással leállítható a szalag, de mindegyik mellett mérőóra áll, amely azt mutatja, a munkaidő hány százalékában mozog. (Az elvárás 92-95 százalék, ha nincs tervezett leállás.)
"D" kategóriás dolgozók esete a "mindennapi 9 órás meeting előző napi problémáival"
Igaz, a tizenegy óra manapság inkább tizenhárom a nappali műszakban (reggel hattól este ötig) dolgozóknak, a vezetés szívesen látja ugyanis, ha önként jelentkezők maradnak túlórázni este hétig. Ez ugyan nem kötelező, de figyelembe veszik a dolgozók besorolásánál. A Suzukiban ugyanis A, B, C, és D kategóriás munkavállalók dolgoznak.
Informátorunk szerint a présüzemben az arányok nagyjából a következők: ketten tartoznak a legjobbak közé, 4-6 lehet a "B kategóriások" száma, nagyjából tizenöten soroltattak be a harmadik osztályba, az 53 fős üzem maradéka jutott a D-be. A besorolásnak természetesen a fizetésnél van a legnagyobb jelentősége, a két A kategóriás szaki szeptembertől bruttó tízezer forinttal kap többet, a többiek kategóriánként 2-2 ezer forinttal alacsonyabb növelésben részesülnek.
Forrásunk azt is sérelmezte egyébként, hogy a róla szóló, a besoroláshoz készített jellemzést úgy akarta vele aláíratni főnöke, hogy nem olvashatta el előtte. Az "A mindennapi 9 órás meeting előző napi problémái" címet viselő egy oldalas kis összefoglalóra egyébként valakik válogatott szidalmazásokat írtak tollal a túlóráról szóló rész mellé.
A gyárban gőzerővel készülnek már az új modell, a Splash gyártására, az új gépsorokat már tesztelik, ezek szinte mindent maguk végeznek majd, bár a gépesítés mértéke már így is szinte szürreális a laikus számára, a gépek például már "felismerik", hogy éppen milyen típusú autó kerül eléjük, és ennek megfelelően váltanak szerszámot.
A korábbinál is feszítettebb tempó valószínűleg annak is köszönhető, hogy folyamatosan bővül a gyár kapacitása. Isao Ozawa vezérigazgató szerint a 2006-os 163 963 autó kibocsátását így jövőre csaknem megduplázná a cég vezetése, a tervezett 300 ezer darabbal. Ozawa úr egyébként alig négy hónapja él Magyarországon, és vezeti a céget. Japán tradíciók szerint a Suzuki volt élete első munkahelye, huszonkilenc évvel ezelőtt. Mint mondja, a kulturális különbségek nagyok a két ország között, de "végül is mindannyian emberi lények vagyunk, sok a közös bennünk". Ez kétségtelen.
A cikk eredeti helyén + galéria: www.hirszerzo.hu