<p>A megváltozott világpiaci helyzet és az értékesítés Európa-szerte tapasztalt drasztikus visszaesése miatt a Magyar Suzuki Zrt. termelését a szűkülő gépjárműpiachoz igazítva, létszámleépítésre kényszerül. A globális recesszió által előidézett helyzetben a Magyar Suzuki Zrt. döntései elsősorban a vállalat pénzügyi stabilizációjára és a lehető legtöbb munkahely megmentésére irányulnak.</p>
A világméretű pénzügyi és gazdasági válság, valamint a piaci feltételek romlása következtében a Magyar Suzuki Zrt. értékesítési darabszámai drasztikusan csökkentek, így a kereslethez alkalmazkodva a termelés csökkentése vált szükségessé. A pillanatnyi előrejelzés szerint a jövő évi gyártási terv egyelőre 210 ezer gépkocsi, ez azonban a 2009-es értékesítési eredmények függvényében változhat. A helyzet minél pontosabb értékelése és az optimális döntések meghozatala érdekében a következő hónapokban a Magyar Suzuki Zrt. kiemelt figyelemmel kíséri a piaci fejleményeket, és gyártási tervét havonta felülvizsgálja.
2008. december 8-tól a gyártás visszatért a kétműszakos munkarendhez. Ez egyelőre ideiglenes megoldás, ami az év végi leállásig lesz hatályban. 2009. január 5-étől a klasszikus ötnapos, kétműszakos-kétcsoportos munkarend lép érvénybe. A megváltozott munkarend bevezetésének következtében a vállalat 1200 fős létszámleépítésre kényszerül.
A Magyar Suzuki Zrt. az elbocsátások feltételrendszerét az Üzemi Tanáccsal egyeztetve alakította ki. A felmondásokkal kapcsolatos információkat a vállalat először azokkal a dolgozókkal osztja meg, akiket az intézkedés érint. Az elbocsátás részletes kritériumrendszeréről a Magyar Suzuki Zrt. kizárólag a belső dolgozói tájékoztatást követően ad ki részletes információkat.
A vállalat, számos más nemzetközi piaci szereplőhöz hasonlóan, nehéz döntések meghozatalára kényszerül. A Magyar Suzuki Zrt. számos olyan változtatás bevezetését tervezi, amelyeknek elsődleges célja a pénzügyi stabilitás fenntartása, illetve minél több munkahely és beszállítói kapcsolat megőrzése.
A költségtakarékossági intézkedések további elemeként a vállalat racionalizálja a közlekedésre vonatkozó támogatásait is. Az elmúlt években a Magyar Suzuki Zrt. – saját döntése alapján – hozzájárult a 30 kilométernél távolabbi településekről közlekedő dolgozók munkába jutásához. Tekintettel a kialakult helyzetre, a Magyar Suzuki Zrt. a továbbiakban csak a gyár 30 kilométeres körzetében tudja üzemeltetni buszjáratait.
A Magyar Suzuki Zrt szükségesnek tartja, hogy az alábbiakban cáfoljon néhány olyan sajtóban megjelent, megerősítetlen információt, amelyek alaptalanok, és csorbítják a vállalat jó hírét, jóllehet a vállalat és az Üzemi Tanács között december 4-én megkezdett egyeztetések a csoportos leépítésről még folyamatban vannak.
Azoknak a munkavállalóknak a száma, akik az Üzemi Tanáccsal folytatott egyeztetés megkezdése óta önként távoztak a vállalattól, összesen kettőszázegy. Ezek a dolgozók 2009. február 18-ig járó átlagos munkabérüket és béren kívüli juttatásaikat kapták meg, továbbá az év végi prémiumot is. A hatályos magyar törvények értelmében a Magyar Suzuki Zrt. az önkéntesen távozók állampolgárságát nem hozza nyilvánosságra.
Azok a dolgozók, akik maradni kívánnak, ám a buszjáratok hatósugarának szűkítése megnehezíti számukra a munkába járást, az érvényben lévő belső vállalati szabályzatnak megfelelően hozzájárulást kapnak, aminek a segítségével elérhetik a munkásbuszok lakóhelyükhöz legközelebb eső megállóját a 30 kilométeres körön belül.
A Magyar Suzuki Zrt. dolgozóit folyamatosan tájékoztatja a változásokról. A közvélemény számára a felmondások részleteinek vállalaton belüli közzétételét követően ad további tájékoztatást.