<p>.Az M6-os autópálya és a 6-os számú helsinki folyosó között létesíthet kapcsolatot az az új gyorsforgalmi út, amely Ercsit köti össze Esztergomon át a szlovákiai Zsolnával. Az új autópálya magyarországi, M11-re keresztelt szakasza idén bekerült a magyar Országos területrendezési tervbe, elkészültek nyomvonaltervei csakúgy, mint a határkapcsolatot biztosító új esztergomi híd látványtervei is.</p>
2008. október 9-én 14.00 órakor az esztergomi Szent Adalbert Központban tartotta alakuló ülését az M11 Munkacsoport. A lobbicsoport létrehozását Meggyes Tamás Esztergom polgármestere, országgyűlési képviselő kezdeményezte. Tagjai közé magyar és szlovák országgyűlési képviselőket, polgármestereket, közlekedési szakembereket és a tervezett nyomvonal mentén fekvő jelentős beruházók képviselőit kérte fel.
Az M11 az adriai kikötővárost, Pločét Budapesttel összekötő V/c helsinki folyosó északi meghosszabbításaként teremt kapcsolatot Zsolnával, Krakkóval, Varsóval és a balti-tengeri kikötővárossal, Gdańskkal. Ezáltal egy új közép-európai fejlesztési tengely alakulhat ki, amely a magyar főváros geopolitikai súlyát tovább növelné.
Az új tengely tárgyában az első konferenciát 2001 júniusában rendezték Esztergomban, és azóta sikerült elérni, hogy mind a magyar országos területrendezési tervbe bekerült, mind a szlovák hálózatfejlesztési tervek között megjelent.
Az esztergomi Szent Adalbert Központban megtartott alakuló ülésen elsőként a kezdeményező, Meggyes Tamás köszöntötte a megjelenteket, és ismertette a munkacsoport céljait. A 2001 óta eltelt időszak elsősorban arról szólt, hogyan kerülhetne be az új autópálya a magyar hálózatfejlesztési tervekbe. Mostantól az lesz a feladat, hogy a megépítéséért lobbizzanak a munkacsoport tagjai nemzetiségtől és pártállástól függetlenül, hiszen az útnak nincs nemzetisége, sem ideológiai elkötelezettsége. Mint mondta, a munkacsoport valódi tevékenységet fog folytatni, ahol a tagok minden javaslatát meg kívánják vitatni. Fontosnak tartotta, hogy az elszórtan rendelkezésre álló információk a tagokon keresztül összpontosuljanak a munkacsoportban.
A köszöntő után három rövid referátum hangzott el. Elsőként Takács Miklós a FŐMTERV’TT Zrt. tervező mérnöke mutatta be az új autópálya makrotérségi kapcsolatrendszerét, közép-európai hálózati szerepét, valamint a magyarországi szakasz tervezett nyomvonalát. Elhangzott az is, hogy a tervező cég megbízást kapott arra, vizsgálja meg a tervezett autópálya és az engedélyeztetés alatt álló zsámbéki településeket elkerülő út egymáshoz való viszonyát. A második referátumot dr. Pozsonyi Iván, a Pont-TERV Zrt. elnök-igazgatója tartotta, az új esztergomi Duna-híd terveiről. Beszámolt a 2005-ös pályázati kiírás történetéről, bemutatta az elkészült terveket és a győztes híd képeit. Ezután ismertette az általuk elkészített megvalósíthatósági tanulmány eredményét. Ez alapján nem az első helyezettként díjazott híd megépítésére tettek javaslatot, hanem egy középső esztradoszban feszített változatra, amilyen az M43-ashoz kapcsolódóan épül most Szeged mellett. Egy rövid animációs film segítségével a jelenlévők képet alkothattak arról is, hogy miként festene egy ilyen híd Esztergom és Párkány között.
A harmadik referátumot Farkas Iván, a Magyar Koalíció Pártja pozsonyi országgyűlési képviselője tartotta a dél-szlovákiai hálózatfejlesztési elképzelésekről. Előadásában nemcsak a párkányi Duna-híd északi meghosszabbítását jelentő R3-as gyorsforgalmi út nyomvonalát érintő vitás kérdésekről beszélt, hanem kitért az Ipoly alsó folyásán felépítendő új közúti hidakra, a szlovákiai autópálya-fejlesztési tervekre, valamint arra a nagyszabású koncepcióra, amelynek keretében Kína és Pozsony között teremtenék meg a széles nyomtávú vasúti szállítás feltételeit. Ez a vasút várhatóan szintén Dél-Szlovákián keresztül halad majd.
A referátumokat követően a jelenlévők aláírták a munkacsoportot megalapító memorandumot.
A munkacsoportban történő részvételre szóló felkérést eddig elfogadták:
Országgyűlési képviselők: Dr. Tittmann János, Winkfein Csaba, Farkas Iván, Szigeti László
Polgármesterek: Bakonyi Pál (Zselíz), Dr. Palovics Lajos (Biatorbágy), Gaál Lajos (Kesztölc), Juhász László (Etyek), Kasza Péter (Piliscsaba), König Ferenc (Sóskút), Ónody Miklós (Ráckeresztúr), Pósfai József (Úny), Schnaider László (Herceghalom), Szolnoki Gábor (Tárnok), Tessely Zoltán (Bicske), Ugron Zoltán Gábor (Mány), Vezér Mihály (Százhalombatta).
Érintett vállalatok képviselői: Dr. Urbán László (Magyar Suzuki Zrt.), Horváth Ferenc (Alcufer), Donald Sauer (Château Béla), Ján Máčai (Kappa Packaging), Russói László (Tópark)
A Fejér és a Komárom-Esztergomi Megyei Közgyűlés elnökei.
Az elfogadott memorandum szövege:
A vasfüggöny leomlása, a közép- és kelet-európai országok integrációs törekvései, valamint a kontinens egységesülési folyamata alapjaiban változtatta meg a XX. század során kialakult geopolitikai és közlekedés-földrajzi viszonyokat térségünkben. A fokozatosan egységesülő európai gazdasági tér versenyképességének fenntartása, a globális versenyben történő sikeres szerepvállalása elképzelhetetlen megfelelő közlekedési hálózatok nélkül. Különösen érzik ezt azok a közép-európai tranzitországok, amelyek (mint hazánk is) az elmúlt 20 évben erejüket meghaladó erőfeszítésekkel igyekszenek behozni több évtizedes lemaradásukat.
A rendszerváltás óta eltelt időszakban Magyarország kormányai elsősorban kelet–nyugati közvetítő szerepünket erősítették a helsinki folyosókhoz kapcsolódó közúti és vasúti fejlesztésekkel. Eközben a hagyományos észak–déli tengelyek kialakítása elmaradt, jóllehet Magyarország centrális szerepét az ilyen jellegű fejlesztések érezhetően erősítenék. Budapest ma a kelet–nyugati transzkontinentális kereskedelmi kapcsolatok fontos állomása. Ezt a helyzetét jelentősen erősítené egy észak–déli folyosó kialakítása, amely a balti-tengeri és adriai kikötők közötti kapcsolat biztosításán túl egy új közép-európai fejlesztési tengelyként is funkcionálhatna.
Az elmúlt években számos lépés történt annak érdekében, hogy az M6-os autópálya és 6-os helsinki folyosó között létesüljön gyorsforgalmi kapcsolat. A Magyar Köztársaság Országgyűlése által elfogadott új Országos területrendezési tervbe ez az új út M11-es néven bekerült.
Alulírottak annak érdekében, hogy
- az M 11-es gyorsforgalmi út tervezése mielőbb megkezdődjön;
- a magyar és a szlovák kormány között induljanak legfelsőbb szintű egyeztetések az M11-es szlovákiai továbbvezetésének lehetőségéről és ennek a szlovák területfejlesztési dokumentumokban történő rögzítéséről;
- a magyar és szlovák kormány 2010-ig érje el az új gyorsforgalmi út TEN-T besorolását;
- és hogy a következő európai uniós költségvetési ciklusban a gyorsforgalmi út megépüljön,
a mai napon létrehozzuk az M11-es Munkacsoportot. Egyben kinyilvánítjuk azon szándékunkat, hogy a Munkacsoport munkájában aktívan részt kívánunk venni.
Esztergom, 2008. október 9. aláírók