Szakvélemény
2008. márc. 29.

<p>Egy szakértő, két vélemény, nyolc hónap különbség.<br/>"az időleges kétirányúsítás nem javasolható" vs "Lőrinc utca útvonalon a kétirányú forgalom fizikai fenntarthatóságát javaslom"</p>

Szakvélemény a Lőrinc utca időleges kétirányúsításáról Esztergom városában a Kossuth Lajos utcában folyó építkezés idejére

Ez a változtatás az alábbiak miatt nem célszerű:

A városba a Mária Valéria hídon a Párkány felől érkező forgalomnak – a hét napjától, illetve az évszaktól függően - mintegy 60-75 %-a Esztergom déli, ipari, kereskedelmi területei, valamint Dorog és Tát irányába, kisebb részben Budapest felé tart.

Ez a forgalom ma kizárólag a Helischer u. – Nagy Duna sétány – Árok utca irányában hagyhatja el a város belső területeit. A Lőrinc utca kétirányúsítása következtében, várható, hogy e forgalom 30-50%-a visszatérne a Lőrinc utca – Kossuth utca útvonalára. A hídról érkező forgalomnak mintegy 25 %-a a Belvárost veszi célba, ezen mozgások meglehetősen bizonytalanok és többcélúak. Ezek az autósok, akik ma a Kossuth utcán dél felől érkeznek, várhatóan kihasználva a Lőrinc utca kétirányúságát, döntően a Lőrinc utca felől érkeznének, és nem jelentéktelen részük a Kossuth utcát is igénybe vennék déli irányban.

Az észak Esztergomba és Visegrád felé irányuló forgalom hétköznap a híd forgalmának csak mintegy 10-15 %-ára tehető. Ők valóban nem terhelnék a Kossuth utcát. Az átalakítás egyenlege hétköznapon tehát még rosszabb helyzetet idézne elő a Kossuth utcában a jelenleginél, a különbség döntően a forgalom irányában bekövetkező arányeltolódás lenne. Emellett rendkívül kedvezőtlen és balesetveszélyes helyzetet teremtene az, ha a Fürdővel szemben folyó nagyszabású, és a jelen állapotában komoly burkolatszennyezést okozó építkezés mellett megjelenne a hídról érkező forgalom. Ez itt okozna jelentős konfliktusokat az építési forgalommal.

Összességében tehát az időleges kétirányúsítás nem javasolható.

Sokkal célravezetőbb lenne, ha a Kossuth utcai építkezés technológiáját szerveznék át úgy, hogy az a forgalmat a jelenlegihez képest lényegesen kevésbé akadályozza. Erre minden lehetőség megvan, ahogyan azt a korábbi állapotok is igazolták. A k területfoglalási engedélynek érvényt kell szerezni, elkerülendő az építkezés idején már egyre gyakrabban – és az építők kényelmét szolgáló, sokszor indokolatlanul – alkalmazott váltakozó irányú közúti forgalomszabályozást. Esztergom 2008. március 26.

Összeállította: Dr. Vörös Attila, Egyetemi docens, a közlekedéstudomány kandidátusa

(A Hídlap cikke alapján)

Dr. Vörös Attila 2007. augusztusában tett szakvéleménye

A Táncsics Mihály u.-Bottyán híd-Lőrinc utca útvonalon a kétirányú forgalom fizikai fenntarthatóságát javaslom, de oly módon, hogy a Mária Valéria hídról érkező, átmenő jellegű forgalmat a Nagy-Duna sétány felé mutató útirányjelzéssel, valamint a Lőrinc utcai közúti forgalma számára a haladást alkalmas forgalomtechnikai és építési eszközökkel igen megnehezítve, és a jelzőlámpákkal jelentősen késleltetve tegyük lehetővé. Ezt kiegészítendő javaslom a BEHAJTANI TILOS, KIVÉVE CÉLFORGALOM tábla kihelyezését is. Így a helybéliek érdekei kevéssé sérülnek, az átmenő forgalom túlnyomó része pedig távol tartható a belvárostól. Javaslom továbbá, hogy a jelenleg csak a Mária Valéria híd –Rákóczi tér irányában létező korlátozást az ellenkező irányba is terjesszék ki az imént leírt módon. Valós tehermentesülést ekkor kapna a belváros ezen része.

www.esztergom.hu

(forrás)