<p>Esztergomot Pomázzal köti össze az a hegyi út, melyet az elmúlt években fedezett fel magának az ingázó gépjárművezetők többsége.</p>
A Dobogókő alatt elhaladó úton azonban nemcsak személyautók, hanem nagysúlyú teherszállító kamionok is járnak, ez pedig sem az út szerkezetének, sem a természetvédelmi körzet élővilágának, sem pedig az út menti településeknek nem használ. Az ügyben összefogást és megoldást sürgetnek az érintettek.
Kétségtelen, hogy az Esztergomban működő nagyvállalatok, illetve azok beszállítói miatt az elmúlt években megnövekedett a régió közúti teherforgalma. A szóban forgó kamionoknak, illetve az azokat vezénylő vállalatoknak nyilvánvalóan az a célja, hogy a legrövidebb úton és a legolcsóbban szállítsanak, ugyanakkor a Dobogókő felé tartó hegyi úton a fentebb említett okok miatt erősen vitatható a teherautók jelenléte. A történet, mely az említett útszakasz teherautók alóli mentesítéséről szól, még 2005-ben kezdődött. Ekkor az esztergomi önkormányzat azzal a javaslattal fordult Pilisszentlélek, Pilisszentlászló, Pilisszentkereszt, Pilisszántó és Pomáz önkormányzatához, hogy együttesen lépjenek az ügyben. Innentől kezdve több tárgyalást folytattak a megyei közlekedési felügyeletekkel és a közútkezelőkkel, ráadásul ebben az esetben a megyehatárok miatt két megye hatóságaival is egyeztetni kellett. A javaslatok a súlykorlátozást tűzték ki elsődleges célul, amelyet különböző tiltó táblák kihelyezésével lehetne foganatosítani. Pilisszentkereszt polgármestere úgy látja, hogy a budakalászi M0-s új csomópont és híd megépülésével tovább növekszik majd a dobogókői út forgalomterhelése. Lendvai József a Hídlapnak azt is elmondta, hogy mind a Mária Valéria híd megnyitása, mind pedig a 10-es út járhatatlansága sűrűbbé tette a gépjárműforgalmát a pilisi útszakaszon. A helyiek tudják, hogy a téli, csúszós, csapadékos időben még a személygépkocsik is csak nagy kockázattal jutnak át itt, a teherautók mégis minduntalan ezeken a szerpentineken át próbálkoznak. A pilisszentkereszti polgármester szerint ez a szakasz mellékútnak épült, így az itt lévő települések célja most elsősorban az, hogy az átmenő kamionforgalom megszűnjön, a rendes forgalmat pedig valamiképpen korlátozni lehessen. Hasonló eljárás egyébként Csobánkánál történt legutóbb, ott tiltó táblákkal meg lehetett regulázni a sofőröket.
A dobogókői út ügyében a Duna-Ipoly Nemzeti Park is tett javaslatot a megoldásra. A park szakemberei szerint mindenképpen a forgalomkorlátozás a lehetséges törvényes megoldás. Ennek az elképzelésnek megfelelően táblákon feltüntetve lehetne megszabni, hogy például reggel 6-tól este 8-ig csak bizonyos súlyú gépjárművek használhassák a hegyvidéki utat. A kamionokat, teherautókat pedig teljesen kizárnák innen. Felmerült egy sorompó rendszer ötlete is, de ennek működtetése jogi- és egyéb aggályokat vetett fel. • Pöltl (Hídlap)