Olcsóbb az autózás, mint a buszozás?
2007. jan. 4.

<p>Autó vagy tömegközlekedés? Melyik éri meg jobban? A BKV drasztikus újévi vonaljegyár-emelése számolgatásra késztette az Inforádió szerkesztőségét. A számok láttán mi is számolgatni kezdtünk...</p>

Az Inforádió honlapján is megjelent cikk szerint Budapesten jelenleg még a parkolási díjakkal együtt is sok esetben olcsóbb és gyorsabb lehet autóval közlekedni, mint a tömegközlekedést használni.

A távolsági közlekedést vizsgálva egy teljesárú havi bérlet Budapest és Esztergom között havi 30 100 Ft-ba kerül, mely február 1-én várhatóan 6%-al fog drágulni várhatóan 32 000 Ft-ra. A teljesárú vonaljegy pedig 618 Ft-ba kerül, mely várhatóan körülbelül 655 Ft-ra fog változni.

Esztergomból autóval Budapestre ingázni több előnyt is rejteget a busz választásával szemben: kényelmesebb, lényegesen gyorsabb (30 perc alatt elérhetjük a főváros határát, ahonnan akár alternatív útvonalakat választva is megközelíthetjük célunkat kikerülve ezzel a külső Bécsi úton kialakuló torlódásokat, illetve Pomáznál akár át is szállhatunk a Szentendrei HÉV-re és így akár indulás után 50-55 perccel már a Batthányi téren találhatjuk magunkat).

Egy autó fenntartási költsége havonta igen változó lehet kortól, típustól és a fogyasztástól függően. A főváros és Esztergom között egy oda-vissza út kb 100 km-rel fogja megpörgetni az autó kilométerszámlálóját. Ha csak az üzemanyagfogyasztást nézzük, akkor egy 8 literes átlagfogyasztást produkáló benzines autóval számolva a jelenlegi benzinárakon kb 2000-2100 Ft-ot fog kivenni a zsebünkből. Ugyanez dízelautóknál és 6 literes fogyasztásnál mintegy 1500 Ft-os költséget jelent. Jól látható tehát, hogy egyedül utazva ha csak az ár számít, akkor még mindig megéri inkább a tömegközlekedés választani. Két, együtt utazó személy esetén viszont már lényegesen olcsóbb az autó használata az üzemanyagköltségeket tekintve, mint a tömegközlekedés. Négy együtt utazó személy esetén akár pedig fejenként 500-600 Ft-ra is leszorítható egy képzeletbeli "retúrjegy" ára.

Ez a levezetés természetesen nem számol az autó fenntartásának egyéb költségeivel (biztosítások, törlesztőrészlet, amortizáció, adók), de tisztán mutatja, hogy egy alulról szerveződő együttműködés az amúgyis autóval ingázó illetve a távolsági tömegközlekedést használó polgárok között mindkét résztvevő számára előnyöket rejthet.

(forrás)