<p>Észak-Budapest és a főváros környéki települések közlekedését is megbéníthatja az a terv, amely a kormányzati negyed részeként a Nyugati pályaudvart Rákosrendezőre költöztetné, ahol megkerülhetetlen résztulajdonos Hujber Ottó MSZP közeli nagyvállalkozó cége.</p>
A Kormányszóvivői Iroda a Magyar Nemzetnek elismerte, hogy a vasúti végállomás jelenlegi formájában mindenképpen megszűnik, erről még az idén döntenek. Bár az elképzelést csak a főváros akadályozhatná meg, Demszky Gábor lapunknak kijelentette: ő inkább a sínek helyén kialakítandó kávéházakban üldögélne.
Hatalmas közlekedési káoszhoz, Budapest északi részének megbénításához vezet, ha a kormányzati negyed presztízsberuházása miatt megszüntetnék, és a Zugló és Angyalföld határán lévő Rákosrendezőre költöztetnék a Nyugati pályaudvart – jelentette ki lapunknak Endrédy István (KDNP) fővárosi képviselő, aki szerint csak a Fővárosi Közgyűlés akadályozhatja meg az őrült elképzelést. Emlékeztetett: tavaly novemberben, amikor az új kormányzati negyed elhelyezéséről szavaztak, csak a Fidesz–KDNP-frakciószövetség tagjai mondtak nemet a MÁV-terület ilyen típusú beépítésére. – MÁV-os körökből tudom, a legújabb ötletek már a pályaudvar helyére konferenciaközpontot vagy egy nagy koncerttermet vizionálnak, arról viszont senki nem beszél, hogy mi lenne az elővárosi vasútközlekedéssel, ha az Esztergomból, Vácról és számos agglomerációs településről ide érkező szerelvények Rákosrendezőre futnának be. A Nyugatiba érkező emberek jelenleg metróra, buszra és villamosra szállhatnak, és eljuthatnak a város bármely pontjára, ez úgynevezett intermodális csomópont – hangsúlyozta Endrédy István, hozzátéve: a funkcióváltás a fővárosi szabályozási terv, illetve a közlekedési rendszerterv módosítása nélkül elképzelhetetlen.
Az ügyről október 15-én tárgyaltak Budapest vezetői. Az úgynevezett főpolgármesteri kabinet Ikvai-Szabó Imre SZDSZ-es főpolgármester-helyettes előterjesztésére többek között támogatta azt a koncepciót, amely felveti például a Nyugati téri felüljáró elbontását, a BKV buszvégállomásának a felszámolását, a vasúti pályaudvar síneinek felszedését, a Podmaniczky utca kétszer két sávosra bővítését, a Ferdinánd híd elbontását, a forgalom alagútba vezetését, sőt a Deák térig közlekedő 47-49-es villamosok összekötését a 14-es villamossal, valamint az ötös metró majdani megépítését. Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szóvivője érdeklődésünkre esztelen rombolásnak nevezte a tervet. Mint mondta, ezzel a lépéssel megszüntetnék az elővárosi közlekedést, blokád alá vonnák fél Budapestet. A témában interpellált a Fővárosi Közgyűlés legutóbbi ülésén Ughy Attila fideszes képviselő is, akinek Ikvai-Szabó Imre válaszában azt mondta: „A Nyugati pályaudvar forgalmának a rákosrendezői pályaudvarra való költöztetésének nincs alapja.” – A jelenleg hatályos és készítés alatt álló városrendezési és közlekedésfejlesztési tervek semmilyen módon nem számolnak a Nyugati pályaudvar elővárosi vasúti végállomási funkciójának megszüntetésével – szögezte le a főpolgármester-helyettes, aki szerint csupán a sínek föld alá süllyesztése, vagy felülépítése várható. Hozzátette: a városvezetés utóbbit támogatja, ugyanis a föld alatti pályaudvar kialakítása horribilis összegeket emésztene fel, a végső szót azonban a közgyűlés mondja ki. Úgy tűnik azonban, hogy Ikvai-Szabó nem egyeztetett párttársával és főnökével, Demszky Gáborral, aki lapunk kérdésére leszögezte: „Azon kívül, hogy elkészítjük a szabályozási tervet, a fővárosnak csak véleményezési joga van.” – A kormány majd dönt a Nyugati pályaudvar sorsáról, én személy szerint szívesen üldögélnék az itt kialakítandó kávéházak egyikében – fűzte hozzá arra a kérdésünkre, hogy a főváros azért mégiscsak felelős a budapesti közlekedésért. – Mindenképpen kiköltöztetik a Nyugati pályaudvart jelenlegi helyéről, ugyanis a kormányzati negyed biztonsági igényei miatt el kell választani a vasúti közlekedési funkciót a 141 milliárd forintos magánberuházással tervezett épületegyüttestől – erősítette meg a Kormányszóvivői Iroda lapunk értesülését.
Bár a terrorfenyegetettséget továbbra is tagadják, kérdésünkre elismerték, hogy a kiköltöztetést mégis fontolóra veszik. Közölték: „Több forgatókönyv létezik. A közeljövőben létrejövő – az összes érintett szervezet, közöttük a GKM, MÁV, KVI képviselőjét tömörítő – programalkotó bizottság fogja meghozni a döntést az év végéig.” Mint korábban megírtuk, az új helyszín Rákosrendező lehet. Ezt az információt erősítette meg a kormányzati negyed szóvivője, aki szintén elismerte, hogy a Nyugati pályaudvar rendezésére három változat lehetséges: lesüllyesztik vagy „felülépítik” a síneket, vagy pedig az áthelyezés mellett döntenek. A közlekedési nehézségeken túl Rákosrendező beépítése sem lesz problémamentes: egy, a lapunk birtokába került szerződés azt tartalmazza, hogy az érintett osztatlan telken egy magáncég tulajdona van bejegyezve. A hivatalos ingatlan-nyilvántartás szerint a Budapest XIV. kerületi, 29834/3 hrsz.-ú, 24 hektár térmértékű ingatlanon 2000/244939 tulajdoni hányaddal rendelkezik a Coopinter Ipari Temékgyártó és Szolgáltató Kft. Ki lehet az a titokzatos tulajdonos, akinek hozzájárulása nélkül a rákosrendezői, 24 hektáros telken egyetlen kapavágást sem lehet elvégezni, és aki így – közvetve – megakadályozhatja akár magát a kormányzatinegyed-beruházást is?
A cégbírósági adatok szerint a gépgyártástól a raktározásig, tőzsdei ügynöki tevékenységtől a hulladékkezelésig, szabadidős tevékenységtől a szoftverkiadásig a gazdasági tevékenységek rendkívül széles körével foglalkozó korlátolt felelősségű társaság ügyvezetője Hujber Ottó. A szocialista kötődéséről ismert nagyvállalkozó, aki mostanában a tokajiakat riogatja környezetszennyező szalmaégető erőművével, és akinek a nevét korábban olajügyekkel, az orosz államadósság lebontásával és egyéb, jövedelmező üzletekkel kapcsolatban lehetett olvasni, 1991-ben adásvétel útján szerezte meg a tulajdoni hányadot a MÁV-tól. Ezt a tényt a MÁV Kommunikációs Igazgatósága is megerősítette lapunknak.
Szabó Zsolt–Jámbor Gyula
forrás: mno.hu