<p>Tizenhat vasúti szárnyvonalon szabad utat adtak a személyszállító vonatok decemberi leállításának a Regionális Közlekedésszervező Irodák. A szakértők a MÁV által kiválasztott 21 vonalból ötnél tartanák indokoltnak a forgalom legalább átmeneti fenntartását.</p>
A jövő héten dönthetnek, hogy a december eleji menetrendváltáskor hol szűnik meg a vasúti személyszállítás. A máris szakszervezeti tiltakozó akciókat kiváltó kérdés eldöntéséért felelős gazdasági tárca postázójába mindenesetre pénteken megérkeztek a jegyzőkönyvek a Regionális Közlekedésszervező Irodák (RKI), az önkormányzatok, a MÁV és a Volán-társaságok egyeztetéseiről. A minden érdekelt számára kényes helyzetet jellemzi, hogy úgy tudjuk: érdemi javaslatot a minisztérium nem kapott. Az immár sokáig nem halogatható döntésért a felelősséget senki nem szeretné magára vállalni.
Mindenesetre a dokumentumokból kiderül: a Volán-társaságok mindenütt készek átvállalni a vasút személyszállítási feladatait. A MÁV utasforgalmi adatai szerint feleslegesnek ítélt valamennyi szárnyvonal azonnali bezárásához ennek ellenére nincsenek meg a feltételek. A MÁV-listán szereplő 21 vasútvonal közül legalábbis ötön különféle okok miatt tovább kellene közlekedniük a személyvona-toknak. Az Újszeged és Mezőhegyes közti 66 kilométeres vonalszakaszt például a szakértők szerint csak akkor érheti el a kormány helyközi személyszállítási reformja, ha a térségben előbb megteremtetik a színvonalas buszközlekedés feltételeit. A Volán-járatok a 43-as főút túlterheltsége miatt ugyanis itt jelenleg nehezen tudnák átvenni a MÁV feladatait. Szintén nincsenek meg a feltételek a vasút leállításához Kisszénás és Kondoros között. Az egymástól - sínen - alig hat kilométerre fekvő két település között gondot az okoz, hogy nincs burkolt közút, amin később az autóbuszok közlekedhetnének.
A két szárnyvonal esetében a megoldást költséges, ám egyébként is indokolt közúti beruházások jelentenék. Ezek elkészültéig azonban a gazdasági tárcának a két vonal egyikén sem szabadna elrendelnie a forgalom szüneteltetését - vélik a szakértők.
Az RKI jegyzőkönyveinek minden részlete nem ismert. Ennek ellenére a Népszabadság értesülése szerint a szakértők elkerülhetőnek tartják a Balassagyarmat és Ipolytarnóc közti vonal személyforgalmának leállítását is. A vasút tovább- működtetésére azonban a MÁV-nak kellene új, a jelenleginél életképesebb koncepciót kidolgoznia. Az ennek öszszeállításához szükséges idő alatt a 41 kilométeres szárnyvonalon tovább közlekedhetnének a személyvonatok. A végleges döntést 2008 tavaszán kellene meghozni.
Hasonló a helyzet az Almásfüzitő és Esztergom-Kertváros közti vonal esetében is. A 38 kilométeres szárnyvonalat legalábbis a jegyzőkönyvek tanúsága szerint egyelőre nem szabadna bezárni. Az önkormányzatok és a térségben érdekelt vállalkozások - köztük az esztergomi Suzuki - még nem jutottak ugyanis egyetértésre a vonal lehetséges szerepéről.
Ezzel együtt az egyeztetéseken egyértelművé vált: 16 kis forgalmú MÁV-mellékvonal számára nincs pardon. Nem merült fel olyan, a döntéshozók által méltányolhatónak tartott érv, ami a veszteséges vonalak személyforgalmának fenntartása mellett szólna. Így ezeken akár azonnal vörösre állíthatják a szemafort.
forrás: nol.hu