<p>Ha valaki mostanság megnézi az ETV híradóját, vagy elolvassa az Hídlapot, akkor ne csodálkozzon ha ott olyanokat olvas vagy lát, ami nem felel meg a valóságnak. Ugyanis hazugság, az ETV híradójában elhangzott állítás, miszerint „nem a jogszabályban rögzített módon helyeztek ki plakátjaikat egyes pártok. Ezzel szemben az önkormányzat volt az, aki jogtalanul szedette le a Jobbik kampányplakátjait!</p>
Az összeállításban elhangzik, hogy: „ Amennyiben valamelyik párt nem a választási előírásoknak megfelelően helyezi el kampány reklámját és rontja a városképét azt a kampányeszközt rövid időn belül eltávolítják" ÉS EZZEL AZ ÖNKORMÁNYZAT VÁLASZTÁSI TÖRVÉNYT SÉRT!!!
Illetve a Hídlapban azt írják, hogy: „Az önkormányzat célja, hogy ne csúfítsák el a várost a mindenhová kiragasztott hirdetések, ezért arra kéri a pártokat, hogy csak ezeket a felületeket használják választási üzeneteik eljuttatására a szavazókhoz, a máshová kiragasztgatott plakátokat a Zöld Út Kft. eltávolítja". ÉS EZZEL AZ ÖNKORMÁNYZAT VÁLASZTÁSI TÖRVÉNYT SÉRT!!!
A Területi Választási Bizottság határozata szerint: Az Ör. nem tartalmaz a Ve. 42. § (3) bekezdés szerinti tiltást, ezért a JOBBIK nem sértett jogszabályt plakátjainak villanyoszlopra történő kihelyezésével. A Plakátok eltávolítása viszont sérti a Ve. 42. § (2) és (4) bekezdését. A plakátokat eltávolító szervezet kilétét a becsatolt iratokból bizonyíthatóan meg lehetett állapítani, ezért eltiltottuk a jövőbeni jogszabálysértéstől a Zöld Út kft. - t.
A Zöld-út Kft vezetője Nagy Attila viszont elmondta, hogy a döntés nem ő hozta, hiszen ők csupán egy kft. és mint megbízott jelen esetben egy önkormányzati utasítást hajtanak végre, amit a városszépítési osztálytól kaptak.
A városszépítési osztály vezetője Érsekné pedig azt mondta, hogy ilyen utasítást neki a tisztségviselők adhatnak, de természetesen ő maga is adhat ilyen utasítást.
Nos nézzük meg, kik is Érsekné felettesei: Kettős az irányítottság, hiszen a Jegyző is felettese és mint a közterület gazdája a polgármester is felettese.
És innen lesz érdekes a dolog, hiszen a jegyző az nem jegyző (!), a polgármester pedig érintett a választásban, hiszen jelöltként indul.
A rendőrségen pénteken megtettük a feljelentést...
Itt pedig a Választási Bizottság döntése olvasható: (ez azért érdekes, mert a Helyi Választási Bizottság ugyan ezen bizonyítékok alapján 5:2 arányban elutasította a beadványunkat)
A Komárom-Esztergom Megyei Területi Választási Bizottság
24/2010. (III. 29.) számú határozata
A Komárom-Esztergom Megyei Területi Választási Bizottság (a továbbiakban: TVB) a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) 90/A. § (3) bekezdésének f) pontjában megállapított hatáskörében eljárva Zentai Plainer Zsolt, a Jobbik Magyarországért Mozgalom - Párt Esztergomi Alapszervezet elnöke által - benyújtott
fellebbezésnek részben helyt ad,
és a Komárom-Esztergom Megye 05. Országos Egyéni Választókerület Választási Bizottságság (a továbbiakban: OEVB) 19/2010. (III. 26.) számú határozatát megváltoztatja.
A TVB megállapítja, hogy a Jobbik plakátjainak Esztergom Város közigazgatási területén belül, a közterületeken lévő lámpaoszlopokra történő elhelyezése nem volt jogszabálysértő. A Zöld Út kft. a plakátok eltávolításával megsértette a Ve. 42. §. (2) és (4) bekezdését. A TVB eltiltja a Zöld Út kft. - t a jövőbeni jogszabálysértéstől.
E határozat ellen a Komárom-Esztergom Megyei Bírósághoz címzett (2800 Tatabánya, Komáromi út 4.) bírósági felülvizsgálati kérelmet lehet benyújtani jogszabálysértésre hivatkozással úgy, hogy az a megtámadott határozat meghozatalától számított három napon belül, de legkésőbb 2010. április 1. 16.00 óráig beérkezzen a TVB - hez (2800 Tatabánya, Fő tér 4.). A kérelemnek tartalmaznia kell a jogsértés jogszabályi megjelölését, a kérelem benyújtójának nevét, lakcímét (székhelyét) és - ha a lakcímétől (székhelyétől) eltér - postai értesítési címét, a kérelem benyújtójának választása szerint telefaxszámát vagy elektronikus levélcímét, illetőleg kézbesítési megbízottjának nevét és telefaxszámát vagy elektronikus levélcímét. A bírósági felülvizsgálati eljárásban az ügyvédi képviselet kötelező. A jogi szakvizsgával rendelkező személy saját ügyében ügyvédi képviselet nélkül is eljárhat.
I n d o k o l á s
Zentai Plajner Zsolt, a Jobbik Esztergomi Alapszervezetének elnöke kifogást nyújtott be az OEVB- hez melyben előadta, hogy Esztergom utcáin az aktivistáik által elhelyezett csíkplakátokat a kihelyezésüket követő első munkanapon 2010. március 22- én a Zöld Út Kft. munkatársai eltávolították. Az esetet video kamerával rögzítették, melynek interneten történő elérhetőségét bizonyítékként megadták. A videofelvételen jól látható, hogy a cég alkalmazottjai, csak a JOBBIK plakátjait távolították el, a Fidesz EP választási kampányát népszerűsítő plakátok azonban a mai napig háborítatlanul maradtak Esztergom utcáin.
A kifogást benyújtó álláspontja, hogy a Ve. a választási plakátok elhelyezését tekintve nem tartalmaz olyan korlátozást, hogy plakátot villanyoszlopon nem lehetne elhelyezni, mivel a villanyoszlop nem minősül sem épületnek, sem kerítésnek, sem középületnek, továbbá a közterület meghatározott részének sem. Hivatkozott arra, hogy villanyoszlopra való plakátolás jogszerűsége kérdésében már mind az Országos Választási Bizottság (163/2006. (IV. 9.) OVB határozat), mind a Legfelsőbb Bíróság (Kvk.IV.37.218/2006/2.) egyértelmű döntést hozott, melyeknek interneten történő elérhetőségét is megadta.
A kifogást benyújtó előadta, hogy „a döntések értelmében a villanyoszlopokra történő plakátelhelyezéshez nem szükséges a tulajdonos vagy a vagyonkezelő hozzájárulása (így értelemszerűen bármely más harmadik személyé sem), tehát nem akadályozható meg, illetve nem köthető feltételekhez választási plakátok kampányidőszakban történő kihelyezése, ezen túl pedig tehát a jogszerűség talaján álló cselekmény miatt szabálysértési eljárás megindítására sincs a hatóságnak lehetősége. E körben a választási kampányban részt vevő pártok kötelezettsége csupán annyi, hogy a Ve. 42. § (6) bekezdésének megfelelően a szavazást követő 30 napon belül a plakátokat eltávolítsák, amelyet természetesen a JOBBIK Magyarországért Mozgalom végre is fog hajtani."
A kifogást benyújtó az alábbiakat kérte az OEVB - től:
- állapítsa meg a jogszabálysértés tényét, és a 78. §-a (1) bekezdés b) pontja alapján tiltsa el, az önkormányzatot, valamint Meggyes Tamás polgármestert,(aki egyben a Fidesz Komárom-Esztergom 05. OEVK jelöltje) a további jogszabálysértéstől.
- Nevesítse a jogszabálysértőt.
- Állapítsa meg, hogy a Fidesz, mint jelölőszervezet és Meggyes Tamás, mint Komárom-Esztergom 05. OEVK jelöltje így tisztességtelen előnyre tehetett szert Balog Jánossal, a JOBBIK Komárom-Esztergom 05. OEVK jelöltjével szemben, mivel Meggyes Tamás polgármesteri titulusával visszaélve, a választáson politikai ellenfeleként, JOBBIK színekben induló Balog János arcképes plakátjait, valamint a jelölő szervezet, a JOBBIK Magyarországért Mozgalom lógójával ellátott plakátokat a kiragasztás utáni első munkanapon, a város pénzéből leszedette.
- Meggyes Tamást kötelezze a plakátok költségeinek megtérítésére, valamint a Zöld Út Kft. munkatársainak közpénzből történt bérkifizetését vállalja magára, és fizesse be azt Esztergom Önkormányzat számlájára.
- A jogszabály megsértésének súlyosságára való tekintettel tiltsa el a Fidesz Komárom-Esztergom 05. OEVK jelöltjét a választáson való indulástól (amennyiben szükséges hangfelvétellel is tudják igazolni, hogy a plakát leszedés felsőbb utasításra történt).
Az OEVB a kifogást elutasította. Megállapította, hogy a választási eljárásról szóló 42. § (4) bekezdése valóban kimondja, hogy egyes középületeken vagy a közterület meghatározott részén plakát elhelyezését a helyi önkormányzat, a fővárosban a fővárosi önkormányzat műemlékvédelmi, környezetvédelmi okból rendeletben megtilthatja. Megállapította továbbá, hogy Esztergom Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a közterületek használatáról szóló 3/2007. (I.25.) ör. rendeletében - a választási eljárásról szóló törvény felhatalmazása alapján - rögzítette, hogy hirdetményeket, plakátokat hozzájárulás nélkül, mely helyen álló hirdető-berendezéseken lehet elhelyezni.
A vonatkozó rendelet hivatkozik arra is, hogy a helyi rendelet megalkotása során a Képviselő-testület a műemlékvédelmi szempontokra is figyelemmel volt. A Bizottság többségének álláspontja a villanyoszlopok a közterület meghatározott részén helyezkednek el, melyre a vonatkozó rendeletet alkalmazni kell.
A Jobbik képviselője fellebbezett, mely során új tényre nem hivatkozott, új bizonyítékot nem nyújtott be. Kiemelte, azonban, hogy az OEVB nem vizsgált bizonyos körülményeket. Így azt sem, hogy bizonyos helyeken csak a Jobbik plakátjait szedték le szisztematikusan. A többi plakát jelenleg is ott található. Az OEVB egy helyi rendeletre hivatkozik, mely szerint nem lehet plakátolni a városban. Viszont arról nem nyilatkoznak, hogy kampány időszakban az Önkormányzatnak biztosítania kellene hirdetési felületet a kampányoló pártok részére! Véleményük szerint a kampány időszakban a kampány plakátolás ellehetetlenítése alapvető alkotmányos jogokat sért! Kérték a TVB - t, hogy minden részletre kiterjedő alapossággal nézze át a helyi rendeletet is.
A TVB a Ve. 42 § rendelkezéseit és az önkormányzat közterületek használatáról szóló 3/2007. (I. 25.) sz. rendeletét (Ör.) együttesen vizsgálta.
A Ve. 42. § (2) bekezdését tekintette kiindulási pontként, mely szerint plakát, korlátozás nélkül elhelyezhető a Ve. 42.§ (3)-(6) bekezdésben meghatározott alábbi kivételekkel.
(3) Épület falára, kerítésre plakátot elhelyezni kizárólag a tulajdonos, a bérlő, illetőleg - állami vagy önkormányzati tulajdonban lévő ingatlan esetén - a vagyonkezelői jog gyakorlójának hozzájárulásával lehet.
(4) Egyes középületeken vagy a közterület meghatározott részén plakát elhelyezését a helyi önkormányzat, a fővárosban a fővárosi önkormányzat műemlékvédelmi, környezetvédelmi okból rendeletben megtilthatja. Állami vagy önkormányzati hatóság elhelyezésére szolgáló épületen vagy azon belül plakátot elhelyezni tilos.
(5) A választási kampányt szolgáló önálló hirdető berendezés elhelyezésére a közterület-használatról szóló jogszabályokat kell alkalmazni.
(6) A plakátot úgy kell elhelyezni, hogy az ne fedje más jelölt vagy jelölő szervezet plakátját, és károkozás nélkül eltávolítható legyen. A plakátot az, aki elhelyezte, vagy akinek érdekében elhelyezték, a szavazást követő 30 napon belül köteles eltávolítani.
Az Ör. nem tartalmaz a Ve. 42. § (3) bekezdés szerinti tiltást, ezért a JOBBIK nem sértett jogszabályt plakátjainak villanyoszlopra történő kihelyezésével. A Plakátok eltávolítása viszont sérti a Ve. 42. § (2) és (4) bekezdését. A plakátokat eltávolító szervezet kilétét a becsatolt iratokból bizonyíthatóan meg lehetett állapítani, ezért eltiltottuk a jövőbeni jogszabálysértéstől a Zöld Út kft. - t.
A TVB- nek nincs hatásköre bizonyítottság esetén sem arra, hogy Meggyes Tamás képviselő jelöltet kötelezze a plakátok költségeinek megtérítésére, valamint a Zöld Út Kft. munkatársainak közpénzből történt bérkifizetésének megtérítésére.
A TVB nem jogosult a Fidesz Komárom-Esztergom 05. OEVK jelöltjét a választáson való indulástól eltiltani.
A jogorvoslatra történő kioktatás a Ve. 4. § (4), 82. § (2), 83. § (1)-(2) és (4), valamint a 84. § (1) bekezdéseken alapszik.
Tatabánya, 2010. március 29.
Dr. Monostori Imre s.k
TVB elnöke