<p>Az önkormányzati értesítő március 29-i számában a fenti címmel jelent meg írás, melyben a szerző statisztikákra hivatkozva hasonlítja össze a város két gimnáziumát. A Szent István Gimnázium abszolút mérési eredményekkel és pontos számadatokkal válaszol.</p>
„A középiskolákban folyó munka minősége, eredményessége, hatékonysága számos szempontból elemezhető. E kiadvány objektív mutatók (indikátorok) alapján, számokban kísérli meg kifejezni az egyes oktatási intézmények, iskolacsoportok néhány tulajdonságát, alapvetően a következő iskolafokra történő átlépés, azaz a kimeneti eredmények szempontjából.
A középiskolákban folyó munkát az elérhető objektív adatok alapján vizsgáló kutatás eredményeit most kilencedik alkalommal kapják kézhez a magyar középiskolák és a középfokú oktatással foglalkozó szervezetek. A kutató több mint két évtizede törekszik olyan adatok összegyűjtésére, amelyek alapján összehasonlíthatók a hazai középiskolák, figyelembe véve azt is, melyek az azokat fenntartó szervezetek, milyen az iskola képzési profilja, és mely településtípuson működik maga az intézmény.
(…)
E kiadvány hatféle indikátorcsoportot mutat be:
- a felsőoktatásba való felvétel arányára vonatkozó mutatókat,
- a kétszintű érettségik eredményét jelző mutatókat,
- a felsőoktatási intézményekbe jelentkezők nyelvvizsgaarányainak mutatóit,
- a középiskolai tanulók szociokulturális mutatóit,
- az országos kompetenciamérések mutatóit és az
- az elvárt értéktől való eltérés mutatóit.”
A középiskolai munka néhány mutatója
Neuwirth Gábor, Horn Dániel
---
Az alábbi adatok az OKI nyilvánosan elérhető adatbázisából származnak,
a táblázatok előtt a felvezető szövegek szintén.
Az elvárt értéktől való eltérési mutatók
A felvételi arányok a megjelölt évek átlagait mutatják, és azt jelentik, hogy száz 12. évfolyamos tanulóból hányat vettek fel felsőoktatási intézménybe az érettségi évében az augusztusi felvételi döntés során. Az elvárható érték átlagait a szülők iskolázottsága, munkanélküliségi aránya és a nevelési segélyben részesülők arányának értékeiből számítottuk. Az elvárható értéktől való eltérés akkor pozitív, ha az iskola a tanulók összetételéhez képest az átlagosnál magasabb felvételi arányt produkál (korábbi kifejezést használva magas a továbbtanulási hozzáadott értéke).
Felvételi arány átlaga 2002–2006
- Dobó Katalin Gimnázium: 70,85
- Szent István Gimnázium: 73,97
Elvárt értek átlaga 2002–2006
- Dobó Katalin Gimnázium: 68,24
- Szent István Gimnázium: 72,84
Átlagos elvárt értéktől való eltérés 2002–2006
- Dobó Katalin Gimnázium: 2,61
- Szent István Gimnázium: 1,13
(Értesítő: „A tájékoztató első megállapítása” egyetlen évre – Dobó: 8,05, István: 1, 79 - , 2006-ra vonatkozik.)
A középiskolák mutatói a kétszintű érettségi vizsga tizenegy tantárgyból
összesített átlageredményei alapján, 2005 és 2006
A táblázat a 2005. és a 2006. évi közép- és emelt szintű érettségi vizsgák azon eredményeit tartalmazza százalékban kifejezett formában, amelyeket a magyar középiskolák nappali tagozatain tanuló diákok mindkét év május és június hónapjaiban 11 tantárgyból értek el.
Csak azoknak az iskoláknak az átlagai tekinthetők jellemzőknek, amelyek tanulói évenként legalább 6, a két évben együtt legalább 11 dolgozatot írtak.
Emelt szint 2005–2006
- Dobó Katalin Gimnázium: 116 fő, 73,2%
- Szent István Gimnázium: 110 fő, 69,4%
Középszint 2005–2006
- Dobó Katalin Gimnázium: 864 fő, 72,2%
- Szent István Gimnázium: 374 fő, 67,7%
(A Dobó Katalin Gimnáziumban 2 év alatt 8, a Szent István Gimnáziumban 4 osztály végzett.)
A középiskolák felsőoktatási felvételi arányainak mutatói – az arányok fejlődése
A táblázatban azok az iskolák szerepelnek, amelyeknek az öt évből legalább négynek az adatai rendelkezésre állnak. A felvételi arányok a 2002., 2003., 2004., 2005. és 2006. évek átlagait mutatják, és azt jelentik, hogy száz 12. évfolyamos tanulóból hányat vettek fel felsőoktatási intézménybe, az érettségi évében az augusztusi felvételi döntés során. A felvettek számán az adott év nyarán, nappali tagozaton érettségiző és júliusban felvételiző diákokat értjük (a pótfelvételi eljáráson felvetteket nem).
2002
- Dobó Katalin Gimnázium: 75,2
- Szent István Gimnázium: 82,1
2003
- Dobó Katalin Gimnázium: 71,1
- Szent István Gimnázium: 79,7
2004
- Dobó Katalin Gimnázium: 68, 5
- Szent István Gimnázium: 72,5
2005
- Dobó Katalin Gimnázium: 66,7
- Szent István Gimnázium: 69,1
2006
- Dobó Katalin Gimnázium: 72,9
- Szent István Gimnázium: 68,3
A felvételi arányok fejlődése
1991-1995
- Dobó Katalin Gimnázium: 34,8
- Szent István Gimnázium: 26,7
1996-2000
- Dobó Katalin Gimnázium: 55,3
- Szent István Gimnázium: 73,3
2002-2006
- Dobó Katalin Gimnázium: 70,9
- Szent István Gimnázium: 74,0
Fejlődés 2002-06-ra 1996-2000-hez képest
- Dobó Katalin Gimnázium: 15,54
- Szent István Gimnázium: 0,63
Fejlődés 2002-06-ra 1991-1995-höz képest
- Dobó Katalin Gimnázium: 36,05
- Szent István Gimnázium: 47,26
Az országos kompetenciamérés eredményei
„A tanulói fejlődést követi nyomon, ez alkalmas annak kimutatására, hogy honnan, milyen fejlettségi szintről indult el az érintett tanuló, és hova jutott el a pedagógiai fejlesztés eredményeképpen.” (Értesítő)
Ezzel szemben: az OKM a mindenkori 6., 8. és 10. osztályosok kompetenciáit méri.
L. a táblázatokat: három különböző évben nem ugyanazok járnak 10. osztályba.
És ami az Értesítőben nincs benne:
A felsőoktatási felvételire jelentkezők nyelvvizsgaarányai
A feldolgozott adatokat az Országos Felsőoktatási Felvételi Iroda szolgáltatta a felvételi jelentkezési lapok alapján, így azokat a nyelvvizsgára vonatkozó adatokat tudtuk felhasználni, amelyeket a jelentkezési lapokon a tanulók feltüntettek.
Jelentkezők nyelvvizsgáinak száma/jelentkezők száma 2002-2006
- Dobó Katalin Gimnázium: 71,4
- Szent István Gimnázium: 81,4
Felvettek nyelvvizsgáinak száma/felvettek száma 2002-2006
- Dobó Katalin Gimnázium: 75,9
- Szent István Gimnázium: 78,5
---
Az adatok forrása:
- Oktatáskutató és fejlesztő Intézet
- Oktatási és Kulturális Minisztérium
- Országos Felsőoktatási Felvételi Iroda
Az eredeti cikk:
- Szent István Gimnázium